خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر سیاسی اردن:

رویدادهای اردن، پیام سیاسی آمریکا به نظام حاکم بود/ نتانیاهو به دست داشتن در تحولات اخیر اذعان کرده است

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۸۹۹۹

تحلیلگر سیاسی اردن تاکید کرد که حوادث اخیر این کشور از نوع کودتا نبوده بلکه حامل پیام های سیاسی به خاندان حاکم برای تغییر رفتاربوده که کینه‌توزی‌های ولیعهد پیشین دستاویز آن قرار گرفته است.

«مروان الشحاده»، نویسنده و تحلیلگر سیاسی اردن در تشریح حوادث اخیر در این کشور و تحرکات علیه خاندان حاکم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت:  به اعتقاد من یک اختلاف واقعی بین خاندان حاکم وجود دارد به ویژه اینکه شاهزاده «حمزه بن حسین»، برادر «عبدالله دوم» پادشاه اردن به عنوان ولیعهد تعیین شده و توافق شده بود که پس از برادرش به پادشاهی برسد اما ملک عبدالله خلاف توافق موجود، فرزندش را به عنوان ولیعهد انتخاب کرد، چرا که مشکل بر سر تقسیم قدرت در کشور وجود داشت.  

قبایلی که با شاهزاده حمزه دیدار کردند، توان تغییر نظام سیاسی حاکم را ندارند

الشحاده در ادامه افزود: معتقد هستم که شاهزاده حمزه از آن زمان تا کنون احساس کرده که از قدرت کنار گذاشته شده و مشارکتی در سلطه حاکم ندارد. به همین دلیل انتقاد از نظام سیاسی حاکم و برادرش ملک عبدالله را آغاز و با برخی قبایل اردنی دیدار کرد اما به اعتقاد من تلاش برای دور زدن ملک عبدالله محدود است و قبایلی که با شاهزاده حمزه دیدار کردند، قدرتی در اختیار نداشته و توان تغییر نظام سیاسی حاکم را ندارند.

تحولات سیاسی در اردن، پیام سیاسی آمریکا به نظام حاکم بود

وی درباره هدف از حوادث اخیر برای تغییر نظام سیاسی در اردن، گفت: باید این نکته را در نظر گرفت که آمریکا در منطقه به طور مستقیم و غیر مستقیم دخالت کرده و در حال حاضر نیز از عملکرد دولت اردن راضی نیست. بنابراین تحرکات اخیر شاهزاده حمزه را می‌توان به عنوان پیام‌های سیاسی برای نظام حاکم تفسیر کرد چرا که هیچ یک از مقام های امنیتی، نظامی و فرماندهان عالی رتبه ارتش و رؤسای بلند پایه قبایل در دولت اردن بازداشت نشده‌اند تا  بتوان این تحرکات را کودتا نامید و تلاشی برای تغییر نظام عنوان کرد بلکه صرفا افراد نزدیک به شاهزاده حمزه از جمله رئیس دفتر وی که رابط تماس‌ها و ارتباطات او بوده و نیز همراهان و محافظان شخصی شاهزاده بازداشت شده‌اند تا مانع تحرک و اثرگذاری فعالیت‌های وی شوند. پس موضوع کودتا منتفی است.

نتانیاهو به دست داشتن در تحولات اخیر اردن اذعان کرده است

این تحلیلگر اردنی در ادامه درباره نقش اسرائیل در حوادث اخیر اردن اظهار داشت: اتهامات زیادی علیه اسرائیل در ارتباط با حوادث اخیر اردن مطرح است چنانکه «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر این رژیم به صراحت اعلام کرد که از وقایع اردن آگاه بوده و صحنه تحولات را پیگیری می‌کرده است.

وی افزود: صهیونیست‌ها به دنبال کسی هستند که توافق صلح و منافع مشترک بین اردن و اسرائیل را حفظ کند. به اعتقاد من اختلافات بین دو طرف فراتر از وضعیت قدس و توضیح خواستن اردن از اسرائیل درباره وضعیت قدس است بلکه ریشه اصلی اختلافات، موضوع وطن جایگزین برای فلسطین است و اسرائیل می‌خواهد که اردن امتیازهای بیشتری در این زمینه به این رژیم ارائه دهد.

احتمال ارتباط تحولات اردن با پرونده وطن جایگزین برای فلسطینی‌ها وجود دارد

الشحاده تاکید کرد: شاید این وقایع یک پیام تهدید واقعی و روشن علیه اردن باشد تا موضع خود را درقبال پرونده وطن جایگزین برای فلسطینی‌های حاضر در ادرن تغییر دهد.

وی گفت: در حال حاضر تحقیقات گسترده ای درباره دخالت عوامل خارجی در حوادث اخیر اردن آغاز شده است اما هنوز هیچ منبع رسمی دولتی دخالت و تماس یک کشور عربی و یا خارجی در این حوادث را رسما اعلام نکرده است.

این تحلیلگر اردنی افزود: می‌توان درباره آینده تحولات سیاسی در اردن گفت: این مشکل و حوادث ناشی از آن در حال حاضر به پایان رسید و ناآرامی‌ها در همان ابتدای شکل‌گیری مهار شد. همچنین هیچ تحولی در محدوده قابل پیش بینی وجود نخواهد داشت.

شاهزاده حمزه همچنان تهدیدی برای دولت حاکم باقی خواهد ماند

وی در ادامه گفت: اما اکنون این پرسش مطرح می‌شود که آیا شاهزاده حمزه همچنان تهدیدی برای نظام سیاسی حاکم باقی خواهد ماند یا خیر؟ به نظر من این موضوع دور از ذهن نیست به ویژه اینکه او در طمع حکومت است و اظهارات اخیر شخص وی گواه این ادعاست، زیرا او به طور صریح و مستقیم از پادشاه، حکومت و شخصیت‌های راهبردی در راس دولت انتقاد و آنها را به فساد و قاچاق مواد مخدر در کشور متهم کرد.

الشحاده در پایان گفت: به اعتقاد من شاهزاده حمزه به دنبال جذب آرا و افکار عمومی در اردن است و به عنوان یک شخصیت دولتی و وابسته به خاندان حاکم رفتار نکرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز