خبرگزاری کار ایران

محبعلی در گفت‌وگو با ایلنا:

بیروت فدای سهم‌خواهی شده است/ حفظ سعد الحریری برای فرانسه و دولت‌های عربی ارجحیت دارد/ اقتصاد لبنان، اسیر دوقطبی‌

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۷۲۰۰

مدیرکل پیشین خارومیانه وزارت خارجه گفت: تا زمانی که تفاهم گسترده در سطح داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی رخ ندهد، لبنان آرام نخواهد شد و اقتصادش هم روزبه‌روز تنزل پیدا خواهد کرد.

«قاسم محبعلی» مدیرکل پیشین خارومیانه وزارت خارجه با اشاره به سناریوها و تشریح دلایل تشدید فشارهای فرانسه برای تشکیل دولت در لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از هرچیز به نظرم باید لبنان را یک جهانِ عربِ کوچک دانست. به این معنا که هر رقابتی در جهان عرب شاهدش هستیم، در لبنان به صورت دیگر اما با همان درون مایه وجود دارد. ما تحقیقاً و به صورت مشهود در حال مشاهده این بحران‌ها در کشورهای عربی هستیم که از الجزایر تا پاکستان و افغانستان را متشکل می‌شود که اتفاقاً لبنان هم از این امر مستثنی نیست. در نمایی دیگر به این نتیجه می‌رسیم که وضعیت سوریه همچنان مشخص نیست و عملاً گنگ است. در کنار این تحولات شاهد تحولات در روابط ایران با کشورهای عربی منطقه و همچنین مناسبات علنیِ اسرائیل با همین کشورهای عربی هستیم که تقابل ایران و عربستان سعودی را هم باید به این فضای تحلیلی اضافه کنیم.

وی ادامه داد: تمام معادلات و تحولات مثبت و منفی که به آن اشاره کردم بر اوضاع و احوال لبنان و وضعیت کنونی این کشور تاثیرگذار است. واقعیت این است که لبنان پس از ترور «رفیق حریری» وضعیت آشفته‌ای را تجربه می‌کند و به همین دلیل است که دولت‌های لبنان را نمی‌توان یک کابینه یا دولت مستقل و مستقر در دل بیروت دانست. دلیل این بهم ریختگی سیاسی که امروز به اوج خود رسیده، سهم‌خواهی‌های مداوم و متعدد است که می‌توان آنرا نوعی از اختلافات داخلی دانست. به بیان دیگر باید گفت آنچه امروز در لبنان مانع از انتخاب نخست‌وزیر و استقرار دولت می‌شود، همین سهم‌خواهی‌های سیاسی است که از سوی طیف‌های مختلف موجود در این کشور به ورطه عملیاتی درآمده است. در این میان باید توجه کرد تا زمانی که سعد حریری به عنوان نخست‌وزیر مکلف نتواند سهمِ جریان‌های سیاسی را به آنها بدهد، همین وضعیت ادامه خواهد داشت.

این تحلیلگر مسائل منطقه گفت: بارها و بارها طی ماه‌های اخیر دیدارهایی میان سعد حریری و میشل عون، رئیس جمهوری لبنان با محوریت مشخص شدن فهرست نهایی کابینه این کشور برگزار شده و حتی گمانه‌زنی‌های دقیقه نَودی هم از سوی رسانه‌های منتشر شده است، اما باز هم مشکلات حل نشده و گره کور در لبنان همچنان محکم‌تر شده است. در این میان فرانسه به عنوان یکی از بازیگران اصلی در عرصه سیاسی لبنان از ماه‌ها پیش در حال اعمال فشار بر دولتمردان این کشور هستند تا بتوانند دولت لبنان را تشکیل دهند اما ابز هم موفق نشدند. حضور فرانسه در معادلات لبنان یک پیشینه تاریخی دارد و از سوی دیگر مارونی‌های لبنان، چسبندگی زیادی به پاریس دارند. این موفه موجب می‌شود تا فرانسوی‌ها در لبنان دست برتر را داشته باشند. تردید وجود ندارد که آنها علاقه‌مند هستند تا دولتی در بیروت سر کار بیاید که منافع فرانسه را تامین کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نکته بسیار مهم این است که بر اساس توافق طائف، نخست‌وزیر باید از طیف اهل سنت انتخاب شود و به همین دلیل طبیعی است که حفظ «سعد الحریری» برای بازیگران اروپایی مانند فرانسه و بازیگران عربی مانند امارات و عربستان سعودی مهم باشد. به این دلیل آنها حریری را به سایر گزینه‌ها ترجیح می‌دهند که این موضوع البته خوشایند حزب‌الله لبنان نیست. نکته دیگر این است که اوضاع اقتصادی در این کشور مناسب نیست؛ در گذشته سوریه و ایران به بیروت کمک مالی می‌کردند و در سوی دیگر آمریکا، عربستان و امارات اقدام به تقویت طرف‌های خود در بیروت می‌کردند ولی حالا که دولت وجود ندارد اقتصاد هم از هم پاشیده است. اقتصاد لبنان حالا اسیر دوقطبی‌های موجود در این کشور شده است؛ چراکه اروپایی‌ها و آمرکیا از یک سو مایل به ارتباط‌گیری اقتصادی با لبنان نیستند و از سوی دیگر دولت‌ها مایل نیستند که با یک کشور فاقد دولت وارد معاملات اقتصادی شوند. بر این اساس تا زمانی که تفاهم گسترده در سطح داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی رخ ندهد، لبنان آرام نمی‌شود.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز