خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در مسکو خبر داد؛

آغاز تولید واکسن روسی «اسپوتنیک وی» در ایران از ماه آوریل

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۵۶۰۹

سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو از آغاز تولید واکسن روسی «اسپوتنیک وی» در ایران از ماه آوریل خبر داد.

به گزارش ایلنا، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو از آغاز تولید واکسن روسی «اسپوتنیک وی» در ایران از ماه آوریل خبر داد.

کاظم جلالی، سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری اسپوتنیک اظهار داشت: روابط ایران و روسیه در عرصه‌های مختلف، روابط روب ه رشدی است و یکی از عرصه‌ها نیز بحث ویروس کرونا است. هنگامی که من وارد روسیه شدم، حدوداً یک ماه بعد ویروس کرونا عالم‌گیر شد، لذا از همان ابتدا این مسأله وجود داشت که ما به عنوان دو کشور همسایه و در عین حال نزدیک به هم چه تعاملاتی را می‌توانیم داشته باشیم.

جلالی تصریح کرد: در بخش نخست چون ویروس کرونا در ایران زودتر از روسیه شیوع پیدا کرد، دوستان روس ما برخی کمک‌هایی که می‌توانستند انجام دادند و ما کمک‌های روسیه را به ایران ارسال کردیم. در ادامه این بحث مطرح شد که روسیه در حال ساخت واکسن ویروس کرونا است، به خصوص زمانی که آقای پوتین به آقای دیمیتریف ماموریت دادند که در این موضوع با کشورهای دیگر تعامل داشته باشند، من از نخستین سفرایی بودم که پس از انتصاب ایشان گفت‌وگویی مفصلی با او داشتم، به این دلیل که در آن زمان روسیه، فروش واکسن را آغاز نکرده بود، پیشتر گفت‌‌وگوی ما با آقای دیمیتریف در خصوص تولید مشترک واکسن بود و ایشان از همان روزهای نخست این پیشنهاد را مطرح کردند و ما نیز به ایران انتقال دادیم. پنج ویدئو کنفرانس میان مسئولان وزارت بهداشت ایران و صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه برگزار شد و پس از آن نیز هیاتی از ایران به ریاست آقای دکتر شانه‌ساز، معاون محترم وزیر بهداشت ما به مسکو سفر کرده و گفت‌وگوهایی صورت دادند و در نهایت موضوع تولید مشترک واکسن پیش رفت و در کل تعاملاتی خوبی داریم.

سفیر ایران در مسکو بیان داشت: در بحث تولید مشترک، گفت‌وگوهای به جایی رسیده که احتمالا در ماه آوریل، انشاالله اولین محصولات تولید مشترک در داخل ایران به ثمر بنشیند. طی هفته آینده که هفته اول آوریل است، سلول‌ها از طرف روسیه تحویل طرف ایرانی می شود و ایران کار خود را آغاز می‌کند.

وی افزود: امیدوار هستیم که در گام نخست یکی از شرکت‌های ما با ماهی چهار میلیون دوز کار خود را آغاز کند و شرکت دیگری نیز در حال آماده‌سازی مقدمات است که این شرکت نیز توانایی تولید چهار میلیون دوز در ماه را دارد، اما ظرفیت ما با برخی از فرمول‌ها می‌تواند افزایش پیدا کند، لذا به نظر من در بحث تولید مشترک ما به یک جمع‌بندی مناسب و خوب رسیدیم.

جلالی خاطر نشان کرد: در بحث خرید واکسن، زمانی که این موضوع مطرح شد که روسیه واکسن «اسپوتنیک وی» را آماده کرده و کشورهای دیگر می‌توانند آن را بخرند، بنده از نخستین سفیرهایی بودم که با آقای دیمیتریف صحبت کردم و در نهایت قرار بر این شد که دو کار را صورت دهیم؛ اول اینکه واکسن «اسپوتنیک وی» باید در ایران به ثبت برسد و دوم قراردادی منعقد شود. زمانی که ما این واکسن را در ایران ثبت کردیم، پیش از ما تنها چهار کشور واکسن «اسپوتنیک وی» را ثبت کرده بودند و جمهوری اسلامی ایران پنجمین کشوری بود که این واکسن را ثبت کرد. پس از این موضوع، بحث خرید مطرح شد که ما قراردادی را با روسیه منعقد کردیم و قرارداد اولیه ما یک میلیون واکسن (دو میلیون دوز) است که تا کنون بیش از ۴۰۰ هزار دوز آن ارسال شده و با توجه به گفت‌وگوهایی که با قائم مقام صندوق داشتم، طی هفته‌های آینده، تعداد بیشتری را بتوانیم ارسال کنیم. الان در حال انعقاد قرارداد دوم هستیم که طبعا مقدار آن بسیار بیشتر است و فکر می کنم طی یک تا دو هفته آینده قرارداد دوم هم به نتیجه برسد و نهایتا بتوانیم خرید های بیشتری را از «اسپوتنیک وی» از کشور روسیه داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز