خبرگزاری کار ایران

وزیر سابق دولت لبنان در گفت‌وگو با ایلنا:

انفجار بندر بیروت، لبنان را گرفتار بحران سختی کرد/ فضای ابهام آمیزی بر آینده کشور حاکم است/ اقدام‌های ماکرون، دخالت در امور داخلی لبنان بود

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۴۵۲۰

وزیر سابق دولت لبنان تاکید کرد که انفجار بندر بیروت به بحران حاکم بر کشور دامن زد و سقوط اقتصادی ناشی از آن، کشور را تا مرز وقوع جنگ داخلی پیش برد.

«طراد حماده»، وزیر سابق دولت لبنان در با تشریح حوادث سال گذشته در این کشور در گفت‌وگو با خبر نگار ایلنا گفت: لبنان در سال گذشته شاهد مشکلات فراوانی بود. این سال با شیوع پاندمی کرونا برای مردمی شروع شد که عادت به زندگی پایدار و در حرکت داشتند اما مجبور بودند در قرنطینه بمانند. مشکلات از پی مشکلات آمدند. انقلاب ۱۷ اکتبر  به استعفای دولت وقت «سعد الحریری» در پاسخ به خواسته‌های مردم حاضر در صحنه تظاهرات منجر شد و برای ما یاد آور انقلاب‌های بهار عربی یا انقلاب های سبز شد. 

حماده افزود: کوچکت‌رین اتفاق و رخدادی مردم را به خیابان ها سوق می‌داد و مشخص شد که لبنان از کسری اقتصادی، مالی و پولی فراوانی رنج می‌برد و سیستم بانکی که به کارآیی و توانایی پرداخت خود مشهور بوده، با چالش‌های بنیادین دست و پنجه نرم می‌کند.

طرح اصلاح اقتصادی سعد الحریری دیر ارائه شد

 وی گفت:  دولت سعد الحریری یک طرح اصلاح اقتصادی ارائه داد، اما این طرح خیلی دیر ارائه شد و جوانان لبنانی را راضی به ترک میادین اعتراض نکرد.

این مقام پیشین دولت لبنان تاکید کرد که  کرونا به تنهایی توانست مانع حضور جوانان معترض در میادین تظاهرات شود اما نظام حاکم از انتقاد و خشم مردم در امان نماند.

انفجار بندر بیروت و کرونا، بحران لبنان را تشدید کرد

وی افزود: انفجار بندر بیروت، مهمترین و حیاتی‌ترین نقطه در منطقه که دریچه تامین نیازهای مردم و کانال دریایی با جهان بود، لبنان را گرفتار بحران سختی کرد.  انفجار بندر بیروت یک انفجار مهیب بود. یک سوم پایتخت، بیروت، ویران شد. هزاران تن آمونیوم به یک باره منفجر شد. گویی چیزی شبیه یک بمب هسته‌ای کوچک منفجر شد. کارشناسان اعلام کردند که این سومین انفجار بزرگ در جهان بوده است. 

حماده گفت: انفجار بندر بیروت بحران کرونا و بحران اقتصادی و امنیتی در لبنان را شدت بخشید. 

وی در ادامه گفت: یک دولت متخصص تشکیل شد و «حسان دیاب»، به ریاست آن فعالیت کرد اما انفجار بندر بیروت حال این دولت را وخیم کرد تا جایی که در شرایط  بهداشتی، اقتصادی و امنیتی بسیار سخت استعفا داد. 

اقدام‌های ماکرون، دخالت در امور داخلی لبنان بود

این مقام پیشین دولت لبنان تاکید کرد: در ادامه توالی مشکلات روز افزون، فرانسه طرحی مداخله‌جویانه را برای کمک به لبنان ارائه داد. «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهوری فرانسه سفری سریع به لبنان داشت. وی از منطقه انفجار بازدید کرد و طرح‌های مورد نظر خود را دیکته کرد، اما همزمان با آن بحران دولتی آغاز شد که همچنان ادامه دارد.

وی افزود: در این شرایط، اوضاع مالی به شدت و به طرزی وحشتناک بحرانی شد. لیره لبنان بیش از ۸۰ درصد ارزش خود را از دست داد و قیمت ها به طرز چشمگیری افزایش یافت. آشوب و هرج مرج اقتصادی بر کشور حاکم شد و کشور در آستانه ناامنی تهدیدآمیزی قرار گرفت که بوی جنگ داخلی از آن به مشام می‌رسید. 

حماده گفت: وضعیت در سال گذشته به همین منوال گذشت و با آغاز سال جدید میلادی نیز زنجیره‌ای از ناکامی‌ها، بحران موجود را کامل‌تر کرد.

 

 وی افزود: ما مردم لبنان به‌رغم شرایط دشوار داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی همچنان منتظر ایجاد گشایشی در آینده نزدیک هستیم.

غرب وعده حرکت در مسیر اقتصاد در ازای مقابله با سیاست‌های ایران در لبنان را ارائه کرده است

حماده در پایان گفت: اخباری از موضع آمریکا، فرانسه و عربستان در قبال سیاست‌های ایران، سوریه و روسیه به گوش می‌رسد و دعوت‌هایی با ادعای حرکت در مسیر اقتصاد با تکیه بر محور بازدارنده ایران، عراق، چین و روسیه آغاز شده است اما هنوز فضای مبهمی بر آینده کشور حاکم است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز