خبرگزاری کار ایران

نگاهی به سیاست داخلی آمریکا در سالی که گذشت:‌

استاد دانشگاه «مک‌گیل»: ترامپ مغلوب سیاست‌های مرتجعانه خود شد/ بایدن روزهای دشواری پیش رو دارد

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۳۴۱۴

آمریکایی‌ها برای اولین‌بار شاهد آن بودند که هم‌وطنان خودشان مثل گله‌ای افسارگسیخته به نهاد قانون‌گذاری این کشور حمله کرده و در آن از خود سلفی گرفتند.

به گزارش ایلنا، «لئوناردو باسینی»، استاد علوم سیاسی در دانشگاه مک‌گیل است. حوزه کاری وی سیاست بین‌الملل و اقتصاد سیاسی تطبیقی را در بر می‌گیرد. 

لئوناردو باسینی با اشاره به سیاست داخلی آمریکا در سالی که گذشت به خبرنگار ایلنا گفت: شکی نیست که مهم‌ترین رویداد طی این یک سال پیروزی «جو بایدن» به‌عنوان رئیس‌جمهوری این کشور بود. طی این یک سال شاهد اتفاقاتی بودیم که چه‌بسا بسیاری انتظارش را نداشتند. کارزار جبهه دموکرات و جمهوری‌خواه تا به جایی که من یاد دارم، هیچ‌گاه چنین در ضدیت با یکدیگر نبود. البته این دو حزب تفاوت‌های اساسی با یکدیگر دارند، با این همه «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، چنان سیاست‌های عجیب و بی‌سامانی داشت که هرگونه امکان تلاقی هدف‌ها میان دو حزب عملا ناممکن شده بود. 

وی افزود: این البته سبب شد که کار برای دموکرات‌ها بسیار آسان شود، چراکه این جبهه چندان نیاز نبود برای بهبود زندگی مردم وعده بدهد. پاندمی کرونا هم البته در این زمینه بسیار تعیین‌کننده بود. زمانی که مردم دسته‌دسته در سراسر جهان در پی شیوع یک بیماری جان خود را از دست می‌دهند و ترس فراگیر همه‌جا به چشم می‌خورد، دولت‌ها عموما تلاش می‌کنند با بهره‌گیری از این ترس توجه‌ها را از باقی مسائل منحرف کنند. دولت آمریکا و انتخابات در این کشور نیز از این مقوله مستثنی نیست. بخش اعظم کارزارهای انتخاباتی دو نامزد به مبارزه با پاندمی کرونا تکیه داشت که همان‌طور که گفتم کاملا قابل درک است. 

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: کافی است ببینید که این امر چه تاثیری بر شیوه چیدمان نیروها در میانه کارزار انتخاباتی گذاشت. عموما مسائلی چون ایران، بلوک شرق و همچنین توسعه نظامی از محورهای مهم در دوران کارزارهای ریاست‌جمهوری به حساب می‌آید. با این همه، امسال این مسائل تاحدودی زیر سایه تلاش‌ها برای تامین ماسک و دستگاه تنفس مصنوعی و همچنین تولید و توزیع واکسن قرار گرفت. بنابراین شما شاهد نامزدهایی بودید که تلاش داشتند به جای آن‌که سیاست‌گذاری‌های داخلی و خارجی خود را مشخص کرده و وعده بهبود زیرساخت‌های مهم را در کشور بدهند، تاکید خود را بر این نکته گذاشتند که تمام تلاش خود را می‌کنند تا تعداد کمتری انسان جان خود را از دست بدهد! بنابراین به نظرم شاهد انتخاباتی عجیب و منحصر به فرد در آمریکا بودیم. 

وی همچنین اظهار داشت: واکنش ترامپ به این انتخابات نیز خود مایه تعجب بود. پیشتر احتمال وقوع تقلب در انتخابات مطرح شده بود، اما این‌که رئیس‌جمهور کشور چنین بی‌محابا به نهادهای قانونی کشور بتازد، امری نادر بود. ترامپ پیش از اعلام نتایج و حتی پیش از شروع رای‌گیری نشان داده بود که بنا ندارد زیر بار شکست برود. او در واکنش به رای‌گیری پستی که یکی از راه‌های جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس در میان مردم بود مدعی شد که این امر به تقلب ختم شده و سبب می‌شود که نتایج واژگون شود. وی حتی قدم فراتر گذاشته و مدعی شد که تنها در صورت تقلب است که ممکن است در انتخابات ببازد. به نظرم، ترامپ خود بهتر از هر کسی می‌دانست که در انتخابات نوامبر بازنده خواهد شد، با این همه تلاش کرد چنان جنجالی راه بیندازد که آینده سیاسی خود را در دوره‌های بعدی تضمین کند. 

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی آمریکا در ادامه گفت: با این همه، شاید بتوان گفت که واکنش هواداران ترامپ حتی خود او را هم غافلگیر کرد. همان‌طور که می‌دانید پس از اعلام نتایج انتخابات و اظهارات ترامپ درباره تقلب گسترده، در روز تایید آرا از سوی کنگره، شماری از هواداران ترامپ به ساختمان این نهاد قانون‌گذاری حمله کردند. این اتفاقی نادر در تاریخ آمریکا بود! هالیوود مملوست از فیلم‌هایی که در آن کاخ سفید یا ساختمان‌های دولتی آمریکا هدف حمله قرار می‌گیرد، اما عاملان این حملات معمولا خارجی‌ها تلقی می‌شدند. آمریکایی‌ها برای اولین‌بار شاهد آن بودند که هم‌وطنان خودشان مثل گله‌ای افسارگسیخته به نهاد قانون‌گذاری این کشور حمله کرده و در آن از خود سلفی گرفتند. به نظرم ترامپ فکر اینجای کار را نکرده بود یا لااقل انتظارش را نداشت که کار انقدر بیخ پیدا کند. برای همین هم بود که کمی بعد از هوادارانش خواست تا عقب‌نشینی کنند، احتمالا اون پیش خودش فکر می‌کرد که حامیانش در بهترین حالت در برابر ساختمان کنگره دست به اعتراض یا کارهایی از این دست خواهند زد. اما یورش به این ساختمان و تهدید نمایندگان و سناتورها یک بحث دیگر است. بنابراین به نظر من، ترامپ مغلوب سیاست‌های مرتجعانه خود شد. 

این نویسنده در ادامه افزود: باید دید که آیا بایدن می‌تواند ورای تامین واکسن کرونا و سیاست خارجه اوضاع در آمریکا را بهبود بخشد یا نه، ‌چراکه در نهایت آنچه می‌تواند رضایت مردم را کسب کرده اقدام‌هایی است که رئیس کاخ سفید در مرزهای این کشور انجام می‌دهد. این را نیز باید در نظر گرفت که طی سال‌های آینده احتمالا شاهد رکودی بزرگ خواهیم بود. در میانه این وضعیت همچنین شاهد افزایش شمار بیکاران آمریکا هستیم و مشخص نیست که آیا بایدن و تیمش برای مقابله با این تهدیدها آمادگی کافی را دارند یا خیر. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز