خبرگزاری کار ایران

مجلسی در گفت‌وگو با ایلنا:

چالش کره‌شمالی و بایدن، ریشه در رقابت با چین دارد/ پیونگ‌یانگ به دنبال برقراری آرامش و ثبات است/ احتمال انجام تحرکات جدید وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۲۸۵۹

تحلیلگر مسائل آمریکا گفت: اینکه می‌بینیم خواهر رهبر کره‌شمالی، آمریکا و تیم رئیس‌جمهوری این کشور را به صورت علنی تهدید می‌کند، نشان می‌دهد پیونگ‌یانگ به دنبال آرامش و همچنین ثبات در داخل کشور خود است.

«فریدون مجلسی» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح دلایل ناکامی دولت بایدن در تماس با کره‌شمالی و پیامدهای آن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از هر چیز باید به این نکته اشاره کنم که کره شمالی را اساساً باید یک کشور کوچک در آن سوی دنیا دانست که سال‌هاست در بن‌بست قرار دارد و در مقابل، همسایه جنوبی آن را باید دولتی قلمداد کرد که جزء ۱۰ قدرت اقتصادی دنیا به حساب می‌آید. وقتی یک کشوری دارای قدرت اقتصادی نیست، اصولاً ماهیت وجودی آن تحت تهدید قرار دارد و خیلی از دولت‌های دیگر آن را نمی‌بینند. به یاد داریم که در زمان قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، کمونیسم در تمام دنیا طنین‌انداز بود که بسیاری آن را امپریالیسم دولتی در معنای مفهومی خود قلمداد می‌کردند و صرفاً دیدگاهی که در آن عصر وجود داشت یک دیدگاه متضاد با غرب بود ولی در هر صورت هر دو طرف به دنبال دستیابی به قدرت تمام و کمال بودند. این روند حالا تغییر پیدا کرده است و ایالات متحده دنباله‌روی این سیاست‌ها به نحو دیگر و با ترجمه خاص خود است.

وی ادامه داد: این که طی روزهای گذشته اعلام شده رهبر کره‌شمالی به هیچ وجه پاسخ تماس‌های آمریکا را نداده یا اینکه می‌بینیم خواهر کیم جونگ اون آمریکا و تیم بایدن را به صورت علنی تهدید کرده است، نشان می‌دهد پیونگ یانگ به دنبال آرامش و همچنین ثبات در داخل کشور خود است. همه به خوبی می‌دانند که کره‌شمالی به بمب هسته‌ای دست پیدا کرده اما اگر کره‌شمالی بخواهد به هر نحوی وارد تعامل بدون چارچوب شود، قطب مخالف آنها وارد میدان خواهد شد. این کشور اگر بخواهد از وضعیت کنونی خارج شود باید با دنیا و نظام بین‌الملل به صورت رو در رو مذاکره و گفت‌وگو کند. در داخل کره‌شمالی حکام و مقام‌های آن به خوبی می‌دانند که اگر مردمشان پس از این همه محدودیت با دنیای خارج ارتباط برقرار کنند، خطر فروپاشی آنها را تهدید خواهد کرد. بر این اساس معتقدم که کره‌شمالی را باید به صورت مشخص هدایت کرد تا راهش را پیدا کند و این هدایت یک‌مرتبه رخ نخواهند داد.

این دیپلمات پیشین کشورمان تصریح کرد: دنیا باید به رهبران کره‌شمالی بفهماند که همه چیز در عصر حاضر تغییر کرده و در مقابل، آمریکایی‌ها هم باید تحریم‌هایشان را کاهش دهند. دراین راستا جامعه ملل هم باید برای کنترل رفتار اتمی کره‌شمالی به یک سند جامع و راهکار منسجم دست پیدا کند. تیم بایدن می‌خواهد با عقلانیت در این راستا قدم بردارد اما باید توجه کرد که هدف اصلی واشنگتن کره‌شمالی نیست، بلکه آنها به دنبال ضربه زدن به چین هستند. غرب و آمریکا و حتی ژاپن نگران توسعه چین خواهند بود و نگرانند که این کشور به عنوان یک رقیب کنار گذاشته شود تا در نهایت بتوانند خودشان را در عرصه عمومی مطرح کنند. در مقابل باید توجه داشت که چین در آینده‌ای نزدیک نیازمندتر از گذشته به بازارهای آمریکا و اروپا خواهد شد و به جای بهانه‌جویی‌ها توانسته است کار خود را جلو ببرد و حالا هم در حال تقویت خود در تمام عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، امنیتی و حتی در حوزه انرژی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این میان کمترین اصطکاک با چین را کره جنوبی دارد و این کشور صرفاً به دنبال تامین امنیت منافع خود به دلیل تهدیدهای کره‌شمالی است. اینها حقایقی است که به نوعی توسط اندیشکده‌های آمریکا، ژاپن و چین رصد و همین‌طور نشانه‌گذاری می‌شوند. روند کنونی تیم جو بایدن در قبال چین و کره‌شمالی سناریویی است که ترامپ آن را پایه گذاشت و حالا دولت دموکرات ایالات متحده در ادامه همین سناریو گام بر می‌دارند. موضوعی که در اینجا به نظر می‌رسد باید مورد توجه قرار گیرد احتمال اقدامات هیجانی از سوی پیونگ یانگ است. طی دیروز و امروز وزرای خارجه و دفاع آمریکا به ژاپن و کره جنوبی سفر کرده‌اند و در حال رایزنی با شرکای خود شبه جزیره کره هستند که بدون تردید هدف آنها تقابل با چین خواهد بود. در مقابل شکی وجود ندارد که چین هم اقدامن به تحریک کره‌شمالی خواهد کرد؛ چراکه تا قبل از سفر مقام‌های واشنگتن به توکیو و سئول هیچ سر و صدایی از پیونگ‌یانگ بلند نشد و حالا که آنها سفر خود را انجام داده‌اند شاهد اظهارنظر خواهر کیم جونگ اون هستیم. این مؤلفه‌ها به خوبی نشان می‌دهد که احتمال دارد کره‌شمالی دست به تحرکاتی بزند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز