خبرگزاری کار ایران

برهانی در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

پشت‌پرده تعرض اسرائیل به حریم آبی لبنان/ دلایل عدم اجرای کامل قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت/ نگرانی تل‌آویو از استخراج نفت توسط بیروت

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۰۷۴۹

کارشناس مسائل منطقه گفت: نقض‌های مکرر حریم هوایی و آبی لبنان یک سناریوی چند ضلعی به حساب می‌آید که بخش عمده‌اش ترس از استخراج انرژی است.

«سیدهادی برهانی» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل تشدید نقض مکرر حریم آبی و هوایی لبنان و چرایی عدم اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: به طور کلی از سال‌های گذشته تاکنون مزاحمت‌های زیادی از سوی رژیم صهیونیستی برای لبنان در مرزهای هوایی و دریایی به وجود آمده که این رفتار تل‌آویو صرفاً در مورد لبنان صدق نمی‌کند. اساساً اسرائیل هیچگونه قوانین بین‌المللی را نسبت به همسایگانش رعایت نمی‌کند و از زمان پیدایش این رژیم، شاهد تجاوزهای متعددی به کشورهای منطقه هستیم. بخشی از این تعرض‌ها برای دور کردن خطراتی است که اسرائیلی‌ها از آن به عنوان تهدیدهای امنیت ملی یاد می‌کنند که در گذشته اردن و مصر یکی از این تهدیدها بودند. با انعقاد قرارداد صلح و سازش میان رژیم صهیونیستی و این دو کشور، لبنان و سوریه به عنوان محورهای تهدید در منطقه مورد نظر تل‌آویو قرار گرفتند.

وی ادامه داد: اسرائیل معتقد است که پس از انعقاد قرارداد با اردن و مصر به نوعی نیروهای متضاد با تل‌آویو از منطقه دور شدند اما در مورد لبنان و سوریه اوضاع به صورت دیگری است. توجه داشته باشید که رژیم صهیونیستی یک ذات و خوی متجاوز دارد که این ریشه در اشغالگری آن دارد. رژیمی که به زور یک منطقه را اشغال کرده و هر روز به دنبال راه انداختن یک تنش و بحران جدید در منطقه و حتی دنیا است. از سوی دیگر باید توجه داشت که اسرائیل دارای برتری نظامی در منطقه است که این موضوع هم لازمه ادامه اشغالگری است. تل‌آویو از دست برتر نظامی خود برای به راه انداختن بحران‌های جهانی استفاده می‌کند و این دست برتر میسر نبود مگر با حمایت کشورهای غربی که طی دهه‌های گذشته در بالاترین حد انجام شده است. به عنوان مثال نیروی هوایی اسرائیل، قدرتمندترین نیروی هوایی منطقه به حساب می‌آید و این موضوع باعث می‌شود تاکتیک هجوم در منطقه توسط اسرائیل، آرایش قوی‌تری داشته باشد.

این استاد دانشگاه تصریح  کرد: شکی وجود ندارد که قدرت نظامی لبنان و اسرائیل با یکدیگر قابل مقایسه نیست به همین دلیل است که اسرائیل به صورت مداوم و هدفمند اقدام به تعرض علیه مرزهای دریایی و هوایی لبنان می‌کند. این تعرض‌ها را تنها جبهه‌ای مانند حزب‌الله لبنان توانست خنثی کند و تل‌آویو به خوبی می‌داند که این تاکتیک‌ها از سوی بیروت و حزب‌الله به خوبی در حال رصد شدن است. اگر حزب الله لبنان طی سال‌های گذشته وارد گود نمی‌شد، شکی وجود ندارد که این تعرض‌های اسرائیل همانند گذشته ادامه داشت و حتی بیشتر می‌شد. به هر ترتیب این اقدامات باعث شد تا حزب‌الله بتواند اسرائیل را تا حد زیادی عقب براند. مورد آخر هم این است که متاسفانه قطعنامه‌های صادر شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل در مورد اسرائیل و لبنان به صورت کامل عملیاتی نشده است.

برهانی افزود: واقعیت این است که شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنین زیرمجموعه‌های آن به نوعی با صدور قطعنامه‌های متعدد در تلاش آن هستند تا بتوانند صلح و امنیت بین‌الملل را به ارمغان بیاورند ولی متأسفانه یک واقعیت تلخ در این مسیر وجود دارد که آن هم مبری بودن اسرائیل از این قطعنامه‌ها است. توجه داشته باشید که این قطعنامه‌ها در ابتدا صرفاً یک کاغذ سفید به حساب می‌آید و تا زمانی که اراده سیاسی برای اجرایی شدن آن وجود نداشته باشد بازهم یک کاغذ سفید به حساب می‌آید. لذا به دلیل عدم وجود اراده سیاسی جدی، شاهد آن هستیم که قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت هیچ کارایی جدی برای جلوگیری از نقض‌های مکرر حریم دریایی و هوایی لبنان ندارد و نتوانسته است دست و پای اسرائیل را برای جلوگیری از تجاوز به حریم لبنان ببندد که این موضوع دلیل و علت اصلی از حیث حقوقی و سیاسی به حساب می‌آید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: واقعیت این است که نه تنها اسرائیل بلکه بسیاری دیگر از طرف‌های حاضر در پرونده لبنان هم تمایلی به اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد ندارند. از منظر حقوق بین‌الملل و معاهدات فرامرزی ما شاهد هیچ صراحت سیاسی و حقوقی در مورد اجرای این قطعنامه نیستیم اما در این میان یک موضوع و دلیل مهم دیگر هم وجود دارد. توجه داشته باشید که آب‌های لبنان منابع غنی نفت و گاز به حساب می‌آید و این برای رژیم اسرائیل که خود صادر کننده انرژی است، بسیار تهدیدآمیز محسوب می‌شود. لبنان حق بهره‌برداری از منابع نفت خود را دارد و همین روزهای اخیر هم مقام‌های بیروت خواهان شروع استخراج نفت شده‌اند که این موضوع برای رژیم صهیونیستی یک چالش جدی خواهد بود. اسرائیل می‌داند که لبنان با استخراج نفت می‌تواند تا حدودی بر بحران داخلی و اقتصادی خود فائق آید و در آنجاست که باز هم تل‌آویو از آرام شدن بیروت احساس خطر خواهد کرد؛ چراکه نان و منافع اسرائیل در خلق بحران است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز