خبرگزاری کار ایران

رضوی در گفت‌وگو با ایلنا:

یکجانبه‌گرایی نتانیاهو موجب ابهام در انتخابات چهارم شده است/ تمام امور جاری رژیم صهیونیستی با مشکل روبه‌رو است/ احتمال برگزاری انتخابات پنجم

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۰۶۱۲

کارشناس مسائل اسرائیل و فلسطین گفت: تکثر احزاب و یکجانبه‌گرایی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی موجب شده تا بحران در سرزمین‌های اشغالی زیاد شود و احتمال انتخابات پنجم را تقویت می‌کند.

«سید محمدجعفر رضوی» کارشناس مسائل اسرائیل و فلسطین با اشاره به گمانه‌زنی‌ و نظرسنجی‌ها درباره به بن‌بست خوردن انتخابات چهارم در سرزمین‌های اشغالی و سناریو‌های محتمل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: واقعیت این است که بحث بن‌بست سیاسی در اسرائیل جدی است؛ چراکه از سال ۲۰۱۸ میلادی تاکنون یک دولت نیم‌بند در سرزمین‌های اشغالی تشکیل شده که همان دولت هم نتوانست بیش از چند ماه دوام بیاورد و حتی در مورد تصویب بودجه هم شاهد به وجود آمدن مشکلاتی در اسرائیل بودیم. حالا کسانی مانند رئووین ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی که دیگر به دنبال فعالیت‌های جناحی نیست و صرفاً نگاه ملی و کلان به مسائل داخل اسرائیل دارد،  به دنبال آن است تا بتواند یک مسأله ملی که به وفاق کلی بیانجامد را مطرح کند. او در سخنرانی اخیرش هم اعلام کرد که ادامه گسست سیاسی در اسرائیل می‌تواند به اعتماد عمومی ضربه بزند.

وی ادامه داد: در این میان باید متوجه باشیم که تکثر احزاب در سرزمین‌های اشغالی یکی از دلایلی است که موجب شده تمام روندهای سیاسی جاری با مشکل روبه‌رو شود. در گذشته چند حزب انگشت‌شمار در اسرائیل وجود داشت ولی حالا هشت تا ۱۰ حزب در سرزمین‌های اشغالی مشغول به فعالیت هستند و همین موضوع موجب شده تا یک به هم ریختگی سیاسی در رژیم صهیونیستی به وجود بیاید. تزریق واگرایی سیاسی در اسرائیل از همینجا نشأت می‌گیرد که البته یکجانبه‌گرایی بنیامین نتانیاهو را هم باید به این وضعیت اضافه کرد. او با تک‌روی‌های خود به نوعی سبب شد تا مشکلات سیاسی اسرائیل در بالاترین حد خود دیده شود و حالا همه علیه او دست به موضع‌گیری زده‌اند. حتی اقدام‌های او باعث شده تا افرادی مانند نفتالی بنت که از مخالفان میانی نتانیاهو به حساب می‌آمد، حالا به یک مخالف مهم و تمام‌عیار تبدیل شود و حتی خود را در کسوت نخست‌وزیری اسرائیل می‌داند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: آنچه در نظرسنجی‌ها مشخص شده و به نوعی باعث شده تا گمانه‌زنی‌ها در مورد انتخابات چهارم سرزمین‌های اشغالی بالا بگیرد این است که به احتمال زیاد نتایج گذشته تکرار خواهد شد و آنچه بیرون می‌آید، همان خروجی انتخابات سوم خواهد بود. بسیاری از اعداد و ارقام به علاوه آمارهایی که منتشر شده نشان می‌دهد که نتیجه انتخابات دور چهارم هم با کمی اختلاف از دور سوم، همانند قبل خواهد بود ولی نکته مهم‌تر این است که تمام احزاب و طیف‌های راست و چپ، نمی‌توانند میزان نصف به علاوه یک را به دست بیاورند و به همین دلیل هیچ‌کدام از دو طرف نخواهند توانست که اکثریت را به دست بیاورند. بدیهی است که فضای انتخابات چهارم ما را به یاد فضای انتخابات سوم و حتی دوم میاندازد و بر همین اساس معتقدم که تکراری از دور سوم و دوم را خواهیم دید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر هیچکدام از طرفین نتوانند اکثریت را به دست بیاورند و کرسی‌های کمی را اشغال کنند، بدون تردید ما شاهد انتخابات پنجم خواهیم بود. به نظر می‌رسد که حزب لیکود در نهایت ۳۴ تا ۳۵ کرسی را به دست خواهد آورد و این نشان می‌دهد که ائتلاف حداکثری همانند دور اخیر به وقوع نخواهد پیوست و در این صورت باز هم انتخابات برای پنجمین بار برگزار خواهد شد که احتمالاً این روند در سپتامبر انجام خواهد شد. از منظری دیگر باید توجه شود که بنیامین نتانیاهو پس از برگزاری انتخابات دور چهارم و برای آنکه بتواند ائتلاف‌ را به وجود بیاورد، وعده‌های زیادی به بنی گانتز داد ولی به گونه‌ای رفتار کرد و عملکردش را به صورتی تنظیم کرد که نخست‌وزیری در یک سال و نیم آینده به او نرسد و سنگ‌اندازی‌های او موجب شد تا اوضاع به صورت کلی تغییر پیدا کند و علناً دولت را از بین برد. این موضوع باعث شده تا کابینه نتانیاهو به عنوان یک کابینه موقت شناخته بشود و تمام امورات جاری این رژیم با مشکل روبه‌رو شده است و به نظرم همین موضوع پس از انتخابات دور چهارم ادامه خواهد داشت.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز