خبرگزاری کار ایران

بخشایشی‌اردستانی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

دلایل تشدید انتقادها از عدم تشکیل دولت در لبنان/ ابعاد اعمال فشارهای خارجی بر بیروت

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۹۸۱۶

تحلیلگر مسائل منطقه گفت: لبنان فقط اسیر و درگیر مشکلات داخلی نیست بلکه خط‌دهی و فشارهای خارجی هم این کشور را به ورطه نابودی کشانده که باید با آن مقابله ملی شود.

«احمد بخشایشی اردستانی» تحلیلگر مسائل منطقه در تشریح دلایل عدم تشکیل دولت لبنان و فاز جدید اعتراضات مردمی در این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: برای تحلیل وضعیت فعلی لبنان باید رخدادهای فعلی این کشور را همسو و در راستای تحولات عراق مورد تحلیل قرار داد. در واقع اختلاف‌هایی که در لبنان و عراق وجود دارد به نوعی نشان دهنده دعوای مقاومت با لیبرال‌ها است که به نظرم باید آن را چالش میان جبهه سازش و مقاومت دانست. ساختار لبنان حول محور دموکراسی انجمنی می‌گردد و همین روند در عراق هم صادق است ولی هنوز هر دو کشور دارای مشکلات عدیده‌ای هستند که چندین سال است در ابعاد گوناگون خود را ظاهر کرده است. در این مسیر ما شاهد آن هستیم که تحریم‌های زیادی علیه بیروت از سمت غربی‌ها اعمال شده و در همین راستا ارزش پول ملی این کشور به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مشکلات اقتصادی و کاهش پول ملی لبنان موجب شده تا این کشور با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کند؛ چراکه فشارها از سوی غرب افزایش پیدا کرده و حالا مردم به خیابان‌ها آمده‌اند. این فشارها معیشت و اقتصاد این کشور را با مشکل روبه‌رو کرده در نتیجه، معترضان لبنانی چندین هفته است که در خیابان‌ها حضور دارند و به دنبال رساندن صدای اعتراض خود به گوش دولت هستند. بخش دیگری از این فشارهای غرب عموماً سیاسی و امنیتی است؛ تا جایی که غربی‌ها قاضی پرونده انفجار بندر بیروت را به دلایل مبهم عوض کردند و برای آنکه اوضاع مبهم بماند سعی می‌کنند وضعیت را تا آستانه جنگ رسانه‌ای و روانی در بیروت ادامه دهند. در تظاهراتی که از ماه‌ها قبل کلید خورده و تا امروز ادامه دارد شاهد هستیم که خط و خطوط سفارت آمریکا و فرانسه در بیروت آن هم در کف خیابان‌ها اجرایی می‌شود.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: در برهه‌ای شاهد بودیم که غربی‌ها به دنبال دامن زدن به مسایل قومیتی هستند که به نظرم واشنگتن و پاریس در آن نقش علنی دارند. در این میان یکی از مسائلی که باید به آن توجه شود ابعاد و دلایل عدم تشکیل دولت در لبنان است. ما شاهد آن بودیم که طی سال‌های اخیر هرگاه یک دولت جدید در این کشور به روی کار آ‌مد، یکباره اوضاع و احوال را به سمت و سویی بردند که دولت مستقر سقوط کند یا مجبور به استعفا شود. از این منظر با آمدن سعد الحریری به نظر می‌رسد که اوضاع تا حدودی بهتر شود اما واقعیت این است که باز هم هیچ اتفاقی در مورد تشکیل دولت لبنان رخ نداده است. توجه داشته باشید که الحریری علاوه بر تابعیت لبنان دارای تابعیت فرانسه و عربستان است و به همین دلیل معتقدم او می‌تواند اوضاع را تا جایی آرام کند که طیف‌های مختلف لبنان آرام شوند؛ مضاف بر اینکه حزب‌الله لبنان هم نسبت به حضور او در ساختار سیاسی لبنان به عنوان نخست‌وزیر، چراغ سبز نشان داده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این مؤلفه‌ها در حالی جاری و ساری است که در مقابل، مقامات دولتی متمایل به غرب به دنبال آن هستند تا اوضاع را نامناسب جلوه دهند و تقصیر را بر گردن حزب‌الله لبنان بیاندازند. به همین دلیل سعی می‌کنند تا اختلاف‌ها را افزایش دهند تا پس از بزرگنمایی، اوضاع را به سمتی ببرند که دولت تشکیل نشود. بر این اساس اختلاف بر سر وزارتخانه‌ها یکی از دلایل عدم تشکیل دولت به حساب می‌آید. از سوی دیگر غربی‌ها هم نمی‌گذارند این بحران حل و فصل شود و به همین دلیل مشکلات لبنان صرفاً در داخل حل و فصل نخواهد شد، بلکه خط‌دهی‌های خارجی هم در این بین مانع اقدام مذکور می‌شوند. بر این اساس مشکلات فقط باید در داخل حل شود و مردم لبنان هم نباید چشمشان به خارج از این کشور باشد. چراکه کشورهایی مانند امارات و همچنین عربستان سعودی در حال اعمال فشار بر لبنان هستند و تا همین امروز هم هیچ اتفاق خاصی در این کشور رخ نداده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز