خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر مصری در گفت‌وگو با ایلنا:

تعلیق عضویت دمشق در اتحادیه عرب، دیکته استعمار غرب به رژیم‌های مرتجع عربی بود/ تناقض رفتار عرب‌ها در پرونده اسرائیل و سوریه غیر قابل توجیه است

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۳۹۷۸

تحلیلگر مسائل سیاسی مصر تاکید کرد که تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب برآیند تلاش و مداخله رژیم های مرتجع عربی به سرکردگی عربستان سعودی در راستای اجرای طرح صهیونیستی-آمریکایی بود که ترکیه آن را اجرا می‌کند و توسط مرتجعین عرب تأمین مالی می‌شود.

عضویت سوریه در اتحادیه عرب از نوامبر سال ۲۰۱۱ و با آغاز درگیری‌های داخلی این کشور به حالت تعلیق در آمد و با مداخله‌های بیگانگان و ادعاهای بی‌اساس آنها علیه دمشق، کشورهای عربی سفرای خود را از سوریه خارج کردند.

پس از این اتفاق، بسیاری از کشورهای عربی خواستار بازگشت سوریه به اتحادیه عرب شدند.

«خمیس الجهناوی»، وزیر خارجه تونس پیشتر خواستار بررسی وضعیت تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب شده بود. «محمد علی الحکیم» وزیر خارجه وقت عراق نیز بر لزوم بازگشت سوریه به اتحادیه عرب تاکید کرده بود. اخیرا نیز «فؤاد حسین»، وزیر خارجه عراق در نشست با مقام‌های کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس، تأکید کرد که سوریه باید به کرسی خود در اتحادیه عرب باز گردد.  

«محمد محمود رفعت» تحلیلگر مسائل سیاسی و حقوقدان مصری در تشریح زمینه‌های تعلیق عضویت سوریه، موانع پیش رو برای لغو این تعلیق و لزوم بازگشت سوریه به اتحادیه عرب در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا گفت: تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب برآیند تلاش و مداخله رژیم‌های مرتجع عربی به سرکردگی عربستان سعودی در راستای اجرای طرح صهیونیستی-آمریکایی بود که ترکیه آن را اجرا می‌کند و توسط مرتجعین عرب تأمین مالی می شود.

وی تاکید کرد: سوریه خط مقدم دفاعی برای سراسر منطقه عربی است و شاید کسی که تاریخ این منطقه را بخواند اطمینان حاصل کند که دشمنان از زمان «احموسی‌ها»، «هیکسوس‌ها» و «صلیبی ها» فقط از سرزمین شام آمده اند. به همین دلیل  توطئه‌ای با نام وجود انقلاب در سوریه که در واقع از سوی مزدوران اجیر شده از بیش از  ۸۰ کشور اجرا شده، در پی ضربه زدن به سوریه بر آمد.

این تحلیلگر مصری افزود: حال که بیشتر اراضی سوریه آزاد شده و دولت دمشق بر مزدروان اجیر شده از اطراف و اکناف جهان پیروز گشته است، این کشور باید به کرسی خود در اتحادیه عرب باز گردد.

وی تاکید کرد: سوریه طلایه‌دار جهان عرب است و باید به اتحادیه عرب باز گردد، زیرا نه تعادل آن را بر هم می‌زند و نه چیزی از آن می‌کاهد.

رفعت گفت: اتحادیه عرب باید برای دعوت از سوریه به اتفاق نظر کامل با اعضا برسد و از بازگشت آن استقبال کرده و بر این موضوع اصرار کند. سوریه از شمال در مقابل نیروهای ترکیه ایستادگی و از جنوب صهیونیست‌ها  را دور می‌کند. بنابراین نباید در دعوت از دمشق و استقبال از بازگشت آن هیچ تعللی کرد.

وی در ادامه افزود: البته همه می‌دانیم که برخی کشورهای عربی عضو اتحادیه عرب اختیاری از خود برای تصمیم‌گیری نداشته و صرفا دستورالعمل‌های استعمار غرب که به آنها دیکته می‌شود را اجرا می‌کنند و این همان مانع صلی پیش روی بازگشت دمشق به کرسی خود در اتحادیه عرب است.

این تحلیلگر مصری افزود که آیا واقعا می‌توان گفت که کشورهایی که دست به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی می‌زنند، از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب حمایت می‌کنند؟

وی در پایان افزود: به نظر من این تناقض و دوگانگی غیر قابل قبول است و هر کشور عربی که معتقد است آینده امت‌های عربی به یکدیگر گره خورده باید برای بازگشت سوریه به جایگاه طبیعی خود در اتحادیه عرب تلاش کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز