خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر عراقی در گفت‌وگو با ایلنا:

بایدن در گفت‌و‌گو با الکاظمی، در پی درک موضع بغداد در قبال برجام بود/ آمریکا معترف است که عراق نمی‌تواند از واردات انرژی از ایران صرف‌نظر کند

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۳۸۲۳

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی عراق تاکید کرد که رئیس جمهوری آمریکا در گفت‌و‌گو با نخست‌وزیر عراق بدون شک تلاش کرده است موضع بغداد را درباره پرونده توافق هسته‌ای و بازگشت آمریکا به تفاهم و توافق دوباره با ایران درک کند.

«محمود الهاشمی» تحلیلگر مسائل سیاست خارجی عراق در تشریح ابعاد و محتوای گفت‌وگوی تلفنی اخیر بین «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری آمریکا با «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق به خبرنگار ایلنا گفت: معتقدیم که مهمترین پیام حاصل از تماس بایدن و الکاظمی این است که بایدن در وهله نخست می‌خواست حمایت خود را از الکاظمی و دولت وی نشان دهد، زیرا وی نخستین رئیس یک دولت عربی بود که از سوی رئیس‌جمهوری جدید آمریکا با او تماس گرفته شد.

بایدن در صدد ارزیابی موضع الکاظمی درباره امکان جایگزینی نیروهای آمریکایی با نیروهای ناتو بود

الهاشمی افزود: موضوع اصلی که بین دو رهبر رد و بدل شد، مرتبط با حضور نیروهای آمریکایی در عراق و میزان توانایی دولت این کشور برای محافظت از این نیروها در برابر حملات مکرر بود. همچنین در این‌باره گفت‌وگو شد که دولت عراق تا چه حد امکان جایگزینی نیروهای آمریکایی با نیروهای ناتو را می‌پذیرد و چه پاسخی به این درخواست می‌دهد. البته نمی دانیم الکاظمی چه پاسخی به بایدن در این زمینه داده است.

وی در پاسخ به این پرسش که رویکرد بایدن در قبال موضوع توافق امنیتی و استراتژیک چیست،  گفت: امکان بررسی جزئیات در گفت‌وگوی تلفنی وجود ندارد، اما نکته مهم اینجاست که بایدن می‌خواست پاسخ مناسبی از الکاظمی در مورد نیروهای ناتو به عنوان بخشی از استراتژی واشنگتن در منطقه از طریق جایگزینی آنها با نیروهای آمریکایی بشنود و بفهمد که دولت عراق تا چه حد می‌تواند با دوستان ایالات متحده مانند اردن، مصر و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس همکاری کند.

الهاشمی تاکید کرد: بدون شک بایدن از طریق این گفت‌وگو تلاش کرده است موضع عراق را درباره پرونده توافق هسته‌ای و بازگشت آمریکا به تفاهم و توافق دوباره با ایران محک بزند.

دولت فعلی عراق به ایجاب شرایط داخلی و خارجی وقت، روی کار آمد

وی در این‌باره که آینده مذاکرات راهبردی بین آمریکا و عراق در سایه دولت بایدن چه خواهد شد و آیا مذاکرات دور پیشین نتیجه مطلوب را به همراه داشته است، گفت: دولت فعلی عراق در فرهنگ، خلق و خو و جهت‌گیری‌های خود به آمریکا گرایش دارد اما باید توجه داشت که این دولت برآمده از خواست و تمایل مردم عراق یا بلوک‌ها و طیف‌های سیاسی نبوده است بلکه شرایط داخلی و خارجی وقت، چنین دولتی را تحمیل کرده است. اما همین دولت تحت اختیار خود نبوده و هر چه را بخواهد نمی‌تواند انجام دهد، بلکه بیشتر تحت فشارهای مردم عراق، بلوک‌های سیاسی، پارلمان، گروه‌های مقاومت، حشد الشعبی و نیز فشارهای خارجی است به همین دلیل الکاظمی امکان پرش و عبور از این موانع را ندارد و با توجه به اندازه و ظرفیت خود با آمریکا رابطه برقرار می‌کند؛ چنانکه بایدن نیز از ضعف الکاظمی و میزان نفوذ وی در داخل آگاه است و همچنین شرایط داخلی عراق و تعرض مداوم به منافع آمریکا در این کشور را نیز درک می‌کند.

این تحلیلگر عراقی گفت: در عین حال، دشمنان آمریکا در عراق از عقب‌نشینی واشنگتن و کاهش نفوذ آن در منطقه آگاه هستند، بنابراین با چنین دیدگاهی با حوادث برخورد می‌کنند.

آمریکا معترف است که عراق نمی‌تواند از واردات انرژی از ایران صرف‌نظر کند

وی در پاسخ به این پرسش که دولت بایدن در تعامل با پرونده معافیت‌های عراق از تحریم‌های ایران چگونه عمل خواهد کرد به ویژه اینکه وی در گفت‌وگو با الکاظمی وعده تقویت همکاری برای تأمین منافع دو کشور را داده است، گفت: آمریکا می‌داند که عراق نمی‌تواند از واردات انرژی از ایران صرف‌نظر کند و تاکنون هیچ گزینه دیگری نیز برای جایگزینی ایران وجود نداشته است. بایدن می‌داند که مردم عراق نمی‌توانند فشار آمریکا را در این پرونده تحمل کنند. بنابراین احتمالا آمریکا تلاش می‌کند با حذف چنین فشارهایی از دولت الکاظمی حمایت کند به‌ویژه اینکه سیاست بایدن تلاش برای خروج تدریجی از خاورمیانه و حرکت به سمت منطقه اقیانوس آرام و درگیری با چین است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز