خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر سیاسی لبنان در گفت‌وگو با ایلنا:

درخواست عربستان برای حضور در مذاکرات هسته‌ای ایران، فاقد توجیه است/ کشورهای منطقه پیشنهادهای تهران برای تنش‌زدایی را بپذیرند

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۳۳۳۲

تحلیلگر سیاسی لبنان تاکید کرد که کشورهای منطقه باید به پیشنهادهای پیشین ایران که در خصوص تفاهم‌هایی با کشورهای منطقه و حوزه خلیج‌فارس برای تامین امنیت منطقه، جریان نفت و کشتی‌های تجاری و برقراری ثبات مطرح کرده است، پاسخ گویند و از آن استقبال کنند.

«غسان جواد» تحلیلگر سیاسی لبنان در خصوص مذاکرات طرف‌های برجام در وین و برخی زیاده‌خواهی‌های مطرح‌شده در خصوص لزوم گنجاندن سیاست‌های منطقه‌ای ایران و همچنین حضور برخی کشورهای منطقه در این مذاکرات، گفت که ادعایی که برخی کشورهای عربی منطقه از جمله عربستان سعودی و بحرین و نیز شورای همکاری خلیج فارس برای حضور در هر نوع توافق با ایران و کشورهای ۱+۵ دارند، نیازمند طی کردن یک مسیر طولانی دیپلماتیک و سیاسی است. اما بهتر است که کشورهای منطقه به پیشنهادهای پیشین  ایران که در خصوص تفاهم‌هایی با کشورهای منطقه و حوزه خلیج‌فارس برای تامین امنیت منطقه، جریان نفت و کشتی‌های تجاری و برقراری ثبات مطرح کرده است، پاسخ گویند و از آن استقبال کنند.

ایران تسلیم زیاده‌خواهی‌های واشنگتن نخواهد شد

این تحلیلگر لبنان در ادامه گفت: رئیس‌جمهوری آمریکا همانطور که در کارزار انتخاباتی خود نیز بارها اعلام کرده بود، قصد دارد برخی امور را در این توافق تغییر دهد و احتمالا از جمله مسائلی که در این باره مطرح خواهد کرد، موضوع موشک‌های بالستیک باشد اما همان‌طور که مشخص است، ایران تسلیم این زیاده‌خواهی‌ها نخواهد شد.

 

عادی‌سازی‌ها اخیر و حضور بحران‌آفرین اسرائیل، مشکلات منطقه را تشدید می‌کند

 

جواد گفت: طبیعتا نمی‌توان انتظار داشت که توافق هسته‌ای بین ایران و کشورهای گروه مقابل، امنیت منطقه خلیج‌فارس را تضمین کند. چنانکه می‌دانیم، وضعیت عادی‌سازی روابط که اخیرا با رژیم صهیونیستی شکل گرفته بر ثبات در کشورهای حوزه خلیج‌فارس تاثیر خواهد گذاشت، زیرا اسرائیل عنصری بحران‌آفرین است و به تبع حضور این رژیم در منطقه در صورت ادامه جریان عادی‌سازی و علنی شدن بیشتر آن بدون شک منجر به بحران‌ها و مشکلات بیشتری در منطقه خواهد شد. 

اسرائیل و رژیم‌های عربی منطقه از مذاکرات هسته‌ای ایران بیمناک هستند

وی افزود: «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز مانند بسیاری دیگر از رژیم‌های عربی منطقه از احیای مذاکرات و گفت‌و‌گوها بین ایران و طرف های مقابل زیان خواهد دید. این طرف‌های متضرر بارها در لبنان، سوریه، عراق، یمن و دیگر نقاط پیغام فرستاده‌اند که از این گفت‌وگوها بیمناک و در هراس هستند و بیشترین آسیب را خواهند دید. به همین دلیل خواهان حضور در مذاکرات آینده ایران و آمریکا هستند. 

این تحلیلگر لبنان تصریح کرد: بنابراین معتقد هستم که چنین اموری می‌تواند مسیر مذاکره بین ایران و آمریکا را پیچیده‌تر کند. ایران از همان ابتدا و در همان دور پیشین مذاکرات تصریح کرد که آماده تفاهم و امضای توافق درباره پرونده هسته‌ای است نه منطقه. زیرا گفت‌وگو درباره منطقه با کشورهای مرتبط در منطقه و حوزه خلیج‌فارس صورت می‌گیرد. برای مثال در مسیری که برای حل بحران سوریه آغاز شده است، روسیه، ایران و ترکیه حضور داشتند. این سه کشور، حامی سوریه و اثرگذار در پرونده سوریه هستند.

امکان گشودن مسیرهای منطقه‌ای خارج از حضور آمریکا وجود دارد

وی افزود: می‌توان مسیرهای جدید منطقه‌ای و بین‌المللی خارج از حضور آمریکا و کشورهای عضو گروه ۱+۵ گشود. زیرا ایران همواره تاکید می کند که حضور آمریکا در هر یک از این پرونده‌ها آنها را پیچیده‌تر می‌کند و به سمت منافع سیاسی سوق خواهد داد. چنانکه برای آمریکا نیز فرصت بیشتری به منظور گسترش سیطره خود در منطقه و کشورهای ما فراهم می‌شود.

جواد تاکید کرد: طبیعتا دولت جدید آمریکا در پرونده یمن، در تمایل برای توافق با ایران و در همه رویکردهای متفاوت خود نسبت به دولت پیشین، اظهارات متفاوتی را نسبت به ترامپ مطرح کرده است اما این مهم نیازمند موافقت ایران است تا امکان صحبت از بازگشت به مذاکرات دو جانبه و آغاز حل بحران‌های منطقه وجود داشته باشد. 

موضع برخی کشورهای عربی، اسرائیل و به ویژه شخص بن‌سلمان بسیار سخت خواهد بود

وی افزود: فکر می‌کنم موضع برخی کشورهای عربی، اسرائیل و به ویژه شخص «محمد بن سمان»، ولیعهد سعودی در آینده بسیار سخت خواهد بود، چرا که دولت بایدن پرونده‌های جدید را باز خواهد کرد تا عربستان و کشورهای دیگر را تحت فشار قرار دهد. 

این تحلیلگر لبنانی در پایان گفت: به اعتقاد من گفت‌و‌گوی ایران و کشورهای حوزه خلیج‌فارس، منطقه را امن‌تر خواهد کرد و مانع دخالت‌های بیگانگان خواهد شد اما جای طرح این مسائل در مذاکرات هسته‌ای نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز