خبرگزاری کار ایران

مومنی در گفت‌وگو با ایلنا:

تنش غرب با مسکو تحت کنترل روابط دوجانبه است/ اروپایی‌ها فقط از اهرم حقوق‌بشر در مواجهه با کرملین بهره می‌برند

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۳۳۰۹

کارشناس مسائل روسیه گفت: روسیه و اروپا روابط چندین دهه‌ای دارند که بحث انرژی یکی از مهمترین آنها به شمار می‌رود و نمی‌توانند بیش از حد علیه یکدیگر اقدام کنند.

«قاسم مومنی» کارشناس مسائل روسیه در تشریح دلایل و ابعاد اعمال تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه در گفت‌وگو با ایلنا عنوان کرد: برای تحلیل اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه از سوی اتحادیه اروپا باید به این نکته توجه کرد که اتحادیه اروپا از سالیان گذشته تاکنون تنش‌های زیادی با روسیه داشته که محوریت آن عموماً مسائل حقوق بشری بوده است. همین تنش میان مسکو و واشنگتن هم بارها دیده شده که عموماً در زمان دولت‌های دموکرات این سطح از تقابل به بالاترین سطح می‌رسد. باید توجه کرد در چهار سال گذشته که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده بوده است کمترین اصطکاک میان آمریکا و روسیه رخ داده است. حالا که دوباره دموکرات‌ها در کاخ سفید سر کار آمده‌اند، شکافی که طی دوران ترامپ میان آمریکا و اتحادیه اروپا رخ داده بود در حال ترمیم شدن است و بر همین اساس متضرر اصلی از این ارتباط‌ها روسیه خواهد بود. توجه داشته باشید که اساساً تیم بایدن به مسائل حقوق بشری نگاه خاصی خواهند داشت که مشابه آن را در خصوص عربستان، ایران و حتی کشورهای دیگر منطقه مشاهده می‌کنیم.

وی ادامه داد: در وضعیت کنونی، پس از آنکه پرونده مسمومیت الکسی ناوالنی به یکی از سوژه‌های مهم خبرگزاری‌ها در دنیا تبدیل شد، یک‌باره شاهد آن بودیم که واکنش‌های اتحادیه اروپا و آمریکا در مورد آن به شدت شیب صعودی گرفت. پس از آنکه رهبر جنبش تغییر روسیه از آلمان وارد زادگاهش شد، شاهد بودیم که علاوه بر او، بسیاری از اطرافیانش هم دستگیر شدند و برخی از آنها به زندان منتقل شده بودند یا برای آنها محدودیت‌های زیادی تعیین شد. همین موضوع به اهرم فشار اروپا علیه روسیه تبدیل شد و حتی آمریکایی‌ها هم در این مورد واکنش نشان دادند. حالا بروکسل به دنبال آن است تا سیاست‌های ضد حقوق بشری کرملین را به اهرمی برای اعمال تحریم علیه مسکو تبدیل کند که این اتفاق چندی پیش رخ داد. بر این اساس اتحادیه اروپا اعلام کرد که این بلوک سیاسی - اقتصادی تحریم‌هایی را به دلیل ادامه سرکوب معترضان و همچنین زندانی شدن ناوالنی علیه روسیه اعمال کرده است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل تصریح کرد: این اهرم دقیقاً همان پرونده مورد علاقه غربی‌هاست که از طریق آن می‌خواهند کرملین را مورد ضربه قرار بدهند اما بحث اینجاست که واکنش‌های روسیه به این موضوع بر آمده از یک واقعیت چندین دهه‌ای است. حقیقت این است که اتحادیه اروپا و روسیه روابط گسترده‌ای در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و بالاخص مسأله انرژی دارند. بر این اساس اروپایی‌ها اگرچه با واشنگتن علیه مسکو همراهی می‌کنند اما به خوبی می‌دانند که نمی‌توانند چشم‌شان را بر این روابط ببندند. آنها می‌دانند که اگر روابط همانند سال ۲۰۱۴ و پس از انقلاب اوکراین بسیار مخدوش شود، روسیه می‌تواند صادرات و انتقال گاز به کشورهای اروپایی را یکطرفه متوقف کند که هزینه‌های بسیار زیادی برای قاره سبز به وجود خواهد آورد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تحریم‌های جدید همانند بحث پرونده اوکراین و شبه جزیره کریمه بیشتر جنبه بین‌المللی و حقوق بشری دارد. این در حالی است که روسیه در شرایط خوبی قرار ندارد. نظرسنجی‌ها حکایت از کاهش محبوبیت پوتین در روسیه دارد و از سوی دیگر، ادامه تحریم‌های اروپا و آمریکا طی سال‌های گذشته باعث شده تا اقتصاد این کشور تضعیف شود. حالا هم مسأله ناوالنی به یکی دیگر از چالش‌های مسکو تبدیل شده که تیم دموکرات کاخ سفید و اروپایی‌ها به دنبال هدف قرار دادن کرملین از همین ناحیه هستند. یکی از مشکلاتی که ساختار سیاسی روسیه با آن دست و پنجه نرم خواهد کرد، این است که مشکلات اقتصادی و اجتماعی موجب می‌شود تا شخصی مانند ناوالنی و مخالفان دولت، طرفداران زیادی پیدا کنند. بر این اساس کنشگران ضدکرملین در حال زایش هستند و همین فضا موجب شده تا تحول‌خواهان در سراسر روسیه بتوانند فضایی برای عرض اندام پیدا کنند که ناوالنی هم بخشی از آن است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز