خبرگزاری کار ایران

عضو ارشد انصارالله در گفت‌وگو با ایلنا:

ادعاهای بایدن برای توقف جنگ علیه یمن با حقیقت فاصله دارد / حذف نام جنبش از فهرست تروریسم به مفهوم تمایل برای صلح نیست/ پاسخ ایران به سفر نماینده سازمان ملل قاطعانه بود

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۷۲۶۲

عضو دفتر سیاسی جنبش انصار الله یمن تاکید کرد که کانون اصلی تصمیم‌گیری برای جنگ علیه این کشور آمریکاست و نماینده سازمان ملل دیکته‌های لندن و واشنگتن را اجرا می‌کند.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا با آغاز شمارش معکوس برای پایان دولت خود نام جنبش «انصارالله» یمن را در فهرست سیاه قرار داد. اما «جو بایدن»، رئی‌ جمهوری جدید طی اظهاراتی مدعی اعمال قدرت برای پایان دادن به جنگ علیه یمن شد و طی اقدامی آمادگی دولت خود برای حذف نام این جنبش از فهرست تروریسم را به کنگره اعلام کرد.  در بحبوحه تکاپوهای دولت جدید آمریکا برای ترمیم تصویر این کشور پس از تخریب‌های انجام شده توسط ترامپ، «مارتین گریفیتس»، فرستاده سازمان ملل در امور یمن نیز به ایران سفر کرده و اهداف اصلی خود را رایزنی برای یافتن راه ‌حل سیاسی بر اساس مذاکره برای پایان جنگ در یمن، حمایت از توافق میان طرف‌های درگیر جنگ در مورد  آتش‌بس، انجام اقدام‌های بشر دوستانه و اجرای مجدد فرایند سیاسی اعلام کرد. 

در همین زمینه «حزام الاسد»، عضو دفتر سیاسی جنبش انصار الله یمن در پاسخ به پرسش‌های مطرح شده چنین پاسخ داد: 

موضع «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا و اظهارات وی و تیم کاری‌اش را در قبال جنگ یمن چگونه ارزیابی می‌کنید؟

واشنگتن یکی از طرف‌های اصلی و رأس جنگ علیه مردم یمن است. از همین  واشنگتن بود که تجاوز به ملت یمن اعلام شد و شهر نیویورک مقر تصمیم‌گیری برای محاصره اقتصادی کشورمان گشت. 

جدی بودن ادعاهای بایدن و دولت وی برای توقف صادرات اسلحه به عربستان با متوقف کردن تجاوز و رفع عملی محاصره کشور ارزیابی می‌شود زیرا واشنگتن تصمیم‌گیرنده اصلی جنگ است و ادعاهای مطرح شده چیزی غیر از فریب و نیرنگ نبوده که البته مردم یمن که فرزندانشان روزانه با سلاح آمریکا و انگلیس و با محاصره ناوهای آمریکا و اروپا کشته می‌شوند، فریب این ادعاها را نمی خورند. 

سازوکارهای دولت بایدن برای تحت فشار قرار دادن «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی و کشورهای ائتلاف متجاوز برای پایان دادن به جنگ یمن چیست؟ 

رژیم سعودی صرفا یک ابزار کاربردی برای آمریکایی‌ها و بریتانیایی‌ها در منطقه است، نه قدرت تصمیم‌گیری دارد و نه توان حاکمیتی بر کشورش. قطعا برای ادامه جنگ یا صلح نیز اراده‌ای نداشته و تصمیم‌گیرنده نخواهد بود؛ چنانکه شخص «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا نیز به صراحت گفته بود اگر واشنگتن نبود، عربستان سعودی حتی قادر به پرواز هواپیماهای خود نیز نبود.

اقدام دولت بایدن مبنی بر حذف نام جنبش «انصار الله» از فهرست تروریسم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ بازخورد عملی آن در کاستن از رنج مردم یمن چیست؟

تصمیم آمریکا برای درج نام جنبش انصارالله در فهرست تروریسم که در آخرین روز دولت ترامپ صورت گرفت، در شرایط بحرانی و نابسامان سیاسی این کشور اتخاذ شد و بدون تردید پیامدهای چنین اقدامی برای دولت بایدن و مردم آمریکا منفی خواهد بود. بنابراین حذف نام انصارالله از این فهرست به مفهوم تمایل به صلح یا آماده‌سازی برای مرحله صلح، توقف جنگ و رفع محاصره مردم یمن نیست، در غیر این صورت بایدن فورا تصمیم به پایان جنگ و رفع محاصره می‌گرفت.

نقش سازمان ملل برای فشار بر عربستان سعودی و کشورهای ائتلاف متجاوز برای پایان دادن به جنگ در سایه سیطره آمریکا بر کانون تصمیم‌گیری در ریاض چگونه تعریف می‌شود؟

نقش سازمان ملل متأسفانه بسیار منفی است و تقریباً به نوعی همواره نقش بریتانیا را بازی می‌کند، زیرا  نماینده انگلیسی سازمان ملل همواره بر جنایات تجاوزکاران پوشش سیاسی می‌گذارد و همه جنایت‌های مرتکب‌شده علیه مردم ما چون کشتار مداوم به دلیل محاصره ناعادلانه و خفقان‌آور که به هیچ مجوز و فرمول قانونی مستند نیست را توجیه می‌کند.

گریفیتس در هر گزارش توجیهی که به شورای امنیت سازمان ملل ارائه می دهد، رژیم جنایتکار سعودی را ستوده و نقش آن را در یمن حتی پس از قتل عام علیه کودکان، انسان‌دوستانه توصیف می کند.

دیدگاه شما در مورد سفر گریفیتس به ایران چیست و نتایج این سفر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

متأسفانه ، گریفیتس بیش از آنکه نماینده و واسطه بین‌المللی باشد، نماینده کشورش، انگلیس شده و سعی کرد از طریق سفر به ایران این تصور را ایجاد کند که مردم یمن که از خود دفاع می‌کنند، با دستورالعمل های صادر شده از تهران هدایت می‌شوند. 

وی در واقع می‌خواست با ایجاد چنین تصوری نزد افکار عمومی به کشورهای ائتلاف متجاوز مشروعیت رسانه‌ای و اجتماعی برای دخالت در امور یمن و جنگ علیه این کشور ببخشد. 

گریفیتس به خوبی می‌داند که موضع همبستگی جمهوری اسلامی ایران با مردم یمن هیچ ارتباطی با دیکته‌ها و دستورالعمل‌ها ندارد، به ویژه اینکه مردم یمن در موقعیت دفاع از خود در برابر تجاوز و تهاجم ۱۷ کشور به رهبری آمریکا و انگلیس هستند و موضع ایران در سفر گریفیتس، پاسخی منطقی و منصفانه به همه افرادی بود که مدعی صلح هستند اما بیش از شش سال است که رهاوردی غیر از جنگ و کشتار و محاصره برای مردم یمن نداشته‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز