خبرگزاری کار ایران

مکی در گفت‌وگو با ایلنا:

اوکراین، ریشه تنش روسیه و اروپا/ آمریکا به دنبال مهار کرملین با ابزار حقوق‌بشر است

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۶۳۷۵

کارشناس مسائل اروپا گفت: مسکو همسایه اروپا به حساب می‌آید و از سوی دیگر، تامین‌کننده اصلی انرژی اروپا است که این دو مقوله تاثیر مستقیم بر روابط دو طرف دارد و اجازه نمی‌دهد تقابل از مدار خارج شود.

«مرتضی مکی» کارشناس مسائل اروپا در تشریح دلایل و ابعال دور جدید نزاع میان اتحادیه اروپا و روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اختلاف‌های امروز که میان روسیه و اتحادیه اروپا به وجود آمده و روابط دوجانبه طرفین را تحت الشعاع قرار داده است، ریشه در بحران اوکراین دارد. از سال ۲۰۱۴ میلادی و پس از الحاق شبه جزیره استراتژیک کریمه به خاک روسیه این تنش کلید خورد و عملاً تمام روابط سیاسی، اقتصادی و حتی نظامی میان مسکو و بروکسل را تحت الشعاع قرار داد. به موازات این وضعیت «ولادیمیر پوتین» از زمانی که روی کار آ‌مد، به دنبال آن بود تا تنش مدیریت شده با اروپا را جلو ببرد و به همین دلیل است که طی سال‌های گذشته و خصوصاً هفته‌های اخیر مجدداً شاهد تعمیق اختلاف میان روسیه و اتحادیه اروپا هستیم.

وی ادامه داد: در این میان باید متوجه باشیم که در چهار سال گذشته که دولت «دونالد ترامپ» سکان‌دار امور در کاخ سفید بود، تقریباً می‌توان گفت که تنش میان واشنگتن و مسکو در پایین‌ترین حد خود قرار داشت و بعضاً شاهد اظهارنظرهای نوبه‌ای از سوی واشنگتن علیه روسیه بودیم. حالا با آمدن «جو بایدن» و استقرار دموکرات‌ها در کاخ سفید همه چیز به نوعی تغییر کرده است. در دولت ترامپ شاهد آ‌ن بودیم که بحث استقرار سپر دفاعی روسیه در اروپای شرقی به تنش میان اروپا و مسکو منجر شد و در همان موقع هم بارها شاهد بودیم که اروپایی‌ها در مورد این مسأله به ترامپ هشدارهای لازم را داده بودند، اما او سعی نکرد تا روسیه را در این پروژه مورد هدف قرار دهد. به موازات این مسأله در دوران جمهوری‌خواهان شاهد همکاری روسیه و آلمان در پروژه نورد استریم ۲ بودیم و به همین دلیل نمی‌توان گفت که روابط اروپایی‌ها و مسکو تمام خواهد شد یا بیش از گذشته مورد خلل قرار خواهد گرفت.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: داده‌ها و مستندات به خوبی نشان می‌دهد که در زمان ریاست‌جمهوری ترامپ، اروپایی‌ها با محافظه‌کاری تمام با روسیه مواجه شدند اما حالا که بایدن روی کار آمده است، سطح تنازع تا حد زیادی تفاوت پیدا کرده است. همه می‌دانند که دموکرات‌ها از ابزار حقوق بشر برای بسیاری از کشورها از جمله روسیه استفاده خواهند کرد تا به هر نحوی که شده بتوانند در نهایت پوتین را مهار کنند. ما در مورد چین هم شاهد استفاده ابزاری از حقوق بشر هستیم. به عنوان مثال در بحث سرکوب قومیت اویغور توسط دولت مرکزی چین شاهد بوده‌ایم که دموکرات‌ها بارها این موضوع را برجسته کردند اما موضوع اینجاست که منافع آ‌مریکا و چین به حدی زیاد است که واشنگتن می‌تواند چشمش را بر روی این مسایل ببندند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این رویکرد اما در مورد روسیه متفاوت است؛ بخصوص در پرونده اوکراین، اروپا و همچنین آمریکا سعی خواهند کرد تا کرملین را مجبور به امتیازدهی کنند. در این میان بحث ناوالنی و اعتراضات اخیر در بسیاری از شهرهای روسیه به ابزاری برای اعمال فشار اروپا و آ‌مریکا علیه روسیه تبدیل شده است که به نظر می‌رسد حداقل تا زمانی که بایدن در کاخ سفید است این نزاع بیش از گذشته بالا برود. از منظری دیگر، اروپایی‌ها هم به دنبال آن هستند تا روسیه را در مدار خود نگه دارند؛ چراکه مسکو همسایه اروپا به حساب می‌آید و از سوی دیگر، تامین‌کننده اصلی انرژی اروپا است که این دو مقوله تاثیر مستقیم بر روابط دو طرف دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز