خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا بررسی شد:

پیامدهای حقوقی و سیاسی رسیدگی به پرونده فلسطین برای اسرائیل/ سناریوی تل‌آویو برای بایکوت دیوان کیفری بین‌المللی

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۵۸۰۷

کارشناس مسائل فلسطین گفت: اسرائیل به شدت از طرح پرونده‌های حقوقی ترس دارد و حاضر است برای به حاشیه بردن اقدام دیوان، هزینه‌های زیادی کند.

«سید محمدجعفر رضوی» کارشناس مسائل فلسطین با اشاره به احراز صلاحیت دیوان کیفری بین‌المللی برای رسیدگی به پرونده فلسطین در تشریح پیامدهای احتمالی این رویداد سیاسی – حقوقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در بحث احراز صلاحیت دیوان کیفری بین‌المللی برای رسیدگی به پرونده فلسطین، مسأله اصلی این است که بسیاری این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا لاهه صلاحیت رسیدگی به جنایات ارتکابی رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی را دارد یا خیر؟ از سوی دیگر، بحث عضویت فلسطین در دیوان کیفری بین‌المللی مطرح می‌شود و همین موضوع صراحتاً نشان می‌دهد که لاهه صلاحیت رسیدگی به این پرونده را دارد. در این میان عضویت فلسطین در دیوان می‌تواند یک مسأله دو وجهی باشد که برخی‌ها به آن اعتراض دارند و دسته‌ای دیگر هم آن را تایید می‌کنند؛ به گونه‌ای که بسیاری معتقدند فلسطین به دلیل آنکه هنوز در سازمان ملل متحد به عنوان یک کشور شناخته نشده است، پرونده آن نمی‌تواند از سوی لاهه مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.

وی ادامه داد: از منظر دوم، برخی معتقدند که دیوان کیفری بین‌المللی به دلیل آنکه عضویت فلسطین را قبول کرده است، می‌تواند به این پرونده رسیدگی کند. همین موضوع است که موجب شده آمریکا و اسرائیل در مورد پرونده فلسطین سر و صدا به پا کنند. بدون تردید، حساسیت تل‌آویو و متحدانش در این قضیه به دلیل آن است که تبعات سیاسی و حقوقی برای رژیم صهیونیستی می‌تواند بسیار مخرب باشد. به یاد داریم که در سال ۲۰۱۲ گزارشی از سوی یک قاضی اسرائیلی به نام «ریچارد گلدستون» در مورد جنگ سال ۲۰۰۹ میلادی نوشته شد که در متن آن گزارش صراحتاً اسرائیل به جنایات جنگی محکوم شده بود. این گزارش در آن زمان بسیار سر و صدا کرد و مورد تأیید لاهه هم قرار گرفت و کمی بعد، بحث آن مطرح شد که دادگاه‌های محلی می‌توانند علیه مقام‌های رژیم صهیونیستی اعلام جرم کند. این مسأله نشان می‌دهد که احکام حقوقی زمانی که اجرایی می‌شوند ترس تل‌آویو را دو برابر می‌کنند و حالا هم آنها احساس خطر کرده‌اند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: بر این اساس است که معتقدم فشارهای حقوقی بر اسرائیل بسیار موثر و بازدارنده است اما اعمال نفوذ تل‌آویو در نهایت می‌تواند همه چیز را به هم بریزد. به یاد داریم که فشار بر قاضی اسرائیلی در سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ به حدی زیاد شد که او مجبور به پس گرفتن گزارش خود شد. پس از آن هم بارها این اقدام‌ها در مورد جنایات جنگی علیه خانواده‌های فلسطینی انجام شد که باز هم تل‌آویو و شبکه یهود اقدام به اعمال نفوذ علیه این موضوع کردند. شکی وجود ندارد که شروع به کار دیوان کیفری بین‌المللی برای اسرائیل بسیار گران تمام خواهد شد؛ چراکه آنها سعی می‌کنند با هزینه‌های هنگفت مالی و سیاسی جلوی این روند را بگیرند که همین مسأله می‌تواند پیامدها و هزینه‌های سیاسی اسرائیل را بالا ببرد. دومین مسأله فارغ از بحث سیاسی و حقوقی، آبروریزی رسانه‌ای است.

رضوی افزود: عرصه بین‌الملل، امروز بدون رسانه و شبکه‌های اجتماعی معنا پیدا نمی‌کنند و همین موضوع می‌تواند هزینه‌های گزافی برای تل‌آویو در پرونده مذکور داشته باشد که در نهایت احتمال دارد تنفر جمعی علیه صهیونیست‌ها در مجامع غربی بیشتر شود. این همان بخشی است که اسرائیلی‌ها به شدت از آن هراس دارند و به همین دلیل است که تل‌آویو از پرونده‌های حقوقی بسیار نگران است و دائم از آن فرار می‌کند. نکته دیگر این است که پرونده فلسطین و ورود لاهه به این موضوع بدون تردید اثرگذاری منفی بر روی آینده نتانیاهو دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر این پرونده ادامه پیدا کند و میزان تنش مابین اسرائیل و فلسطین بالا برود، بدون تردید نخست وزیر فعلی اسرائیل با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد و از سوی دیگر امکان این وجود دارد که کلیت پرونده فلسطین در لاهه یک پروژه فریب سیاسی از سوی نتانیاهو باشد. بارها دیده‌ایم که نتانیاهو در آستانه انتخاب و رویدادهای سیاسی مهم، یک پروژه را کلید می‌زند و راه‌حل آن را هم از قبل در آستین دارد. حالا هم احتمال دارد چنین اتفاقی رخ داده باشد و نتانیاهو بخواهد از پرونده مذکور به عنوان یک اهرم به نفع خود در چهارمین دور از انتخابات زودهنگام اسرائیل استفاده کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز