خبرگزاری کار ایران

زنگنه در گفت‌وگو با ایلنا:

توقف فروش تسلیحات به عربستان و امارات در راستای حل پرونده یمن است/ آمریکا در پرونده یمن به ایران چراغ‌سبز نشان داد

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۱۹۲۱

کارشناس مسائل منطقه گفت: تعلیق فروش تسلیحات به ریاض و ابوظبی برای پایان دادن به جنایات در یمن و باز کردن باب مذاکره برسر جنگ شش ساله این کشور انجام شده است.

«صباح زنگنه» فرستاده و نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری اسلامی در تشریح دلایل توقف فروش تسلیحات به عربستان و امارات توسط آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: توقف فروش تسلیحات به عربستان سعودی از سوی آمریکا یکی از وعده‌های انتخاباتی «جو بایدن» بود و به همین ترتیب باید از این وعده و اقدام او استقبال کرد؛ چراکه این موضوع می‌تواند نگرش جدیدی در باب توقف جنایات و حمله به یمن تلقی شود. همین وضعیت را در مورد امارات متحده عربی شاهد هستیم. به گونه‌ای که ایالات متحده اعلام کرده است فعلاً موضوع فروش ۵۰ فروند جنگنده اف ۳۵ به این کشور تعلیق شده است و در حال بررسی مجدد قرار گرفته است. توجه داشته باشید که امارات یکی از مقاصد فروش تسلیحات انگلیس، فرانسه، بلژیک و بسیاری از کشورهای اروپایی است و این کشور پس از خریداری تسلیحات، این حجم از سلاح‌ها را به یمن انتقال داده است که طی سالیان گذشته فجایع زیادی بر جای گذاشته است.

وی ادامه داد: اخیرا هم دولت ایتالیا اعلام کرد که فروش تسلیحات نظامی به امارات و عربستان را متوقف کرده است و این موضوع را هم باید به فال نیک گرفت. اقدام ایتالیا به نوعی همسو و هم‌راستا با اقدام‌های دولت ایالات متحده در توقف فروش تسلیحات ارزیابی می‌شود و مجموعاً باید تمام این کنشگری‌های مثبت را امیدوار کننده دانست. آنچه پس از برداشته شدن این گام مهم است و باید جنبه عملیاتی به خود بگیرد، تعلیق خدمات لجستیکی و اطلاعاتی به ابوظبی و ریاض در پرونده یمن از سوی آمریکا و سایر کشورهای دیگر است. این اقدامات بدون تردید می‌تواند باعث شود تا واقعیت‌های سیاسی در یمن بیش از گذشته درک شوند تا در نهایت مردم این کشور بتوانند خودشان برای آینده یمن تصمیم‌گیری کنند. در این میان برخی‌ معتقدند که تعلیق فروش جنگند‌ه‌های اف ۳۵ به امارات به نوعی ضربه به توافق ابراهیم و عادی‌سازی روابط اسرائیل و امارات متحده عربی است که به نظرم اینگونه نیست.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: بدون تردید باید گفت که این اقدام رژیم صهیونیستی برای تحویل دادن جنگنده‌ها به امارات نوعی حربه و فضاسازی سیاسی بود. آنها حتی اگر می‌خواستند اف ۳۵ را به امارات بفروشند بدون تردید باید زیر نظر آمریکا و اسرائیل اقدام به استفاده از این تسلیحات می‌کردند. در گذشته هم اعلام شد که تل‌آویو و واشنگتن قرار است نظارت‌های خود از حیث عملیاتی، تکنیکی و فنی را بر فروش این جنگنده‌ها دوچندان کنند. از این منظر باید گفت که اقدام واشنگتن و دولت جو بایدن در این خصوص مثبت قلمداد می‌شود. برخی‌ معتقدند این اقدام ایالات متحده به نوعی چراغ‌سبز به ایران در بحث یمن است. باید توجه داشته باشیم که وضعیت این کشور در زمان دونالد ترامپ بسیار فاجعه‌بار شد و تلفات و قربانیان این حملات باعث شد تا شاهد انهدام زیرساخت‌های یمن باشیم. از سوی دیگر قحطی و شیوع انواع بیماری‌ها به حدی در دوران ترامپ، یمن را به تیتر یک اخبار تبدیل کرد که باعث شد موافقان و مخالفان ترامپ علیه او موضع گرفته و اعتراض کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: جامعه ملل هم با نگاه به این وضعیت نتوانست چشمش را به این مسائل ببندد و به دنبال توقف فاجعه انسانی در یمن است. تصمیم عدم فروش تسلیحات به عربستان و امارات از این جهت اهمیت دارد که می‌تواند تصمیم‌گیری عاقلانه‌تر در مورد پرونده یمن را پیش روی ما قرار بدهد و در نهایت می‌تواند زمینه گفت‌وگو را فراهم آورد. در این میان توجه داشته باشید که ریاض اعلام کرده در مورد ایران قرار است گفت‌وگو کند. این مؤلفه‌ها به خوبی نشان می‌دهد عربستان به این جمع‌بندی رسیده که باید مسائل مربوط به یمن از طریق گفت‌وگو حل شود. این در حالی است که تهران در طول چند سال گذشته صرفاً صبر کرده تا پرونده یمن از کانال سیاسی حل و فصل شود که به نظرم این معقولانه‌ترین راه برای حل و فصل بحران یمن به حساب می‌آید. بنابراین توقف فروش تسلیحات به ریاض را باید در راستای تلاش واشنگتن بر حل و فصل پرونده یمن دانست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز