خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر لبنانی در گفت‌وگو با ایلنا:

فشار بر دولت بایدن نشان‌دهنده ترس اسرائیل و اعراب از لغو تحریم‌های ایران است/ راهکار دو کشوری در دولت جدید آمریکا در حد حرف است/ آشتی عربی موقتی است

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۱۳۴۶

تحلیلگر لبنانی تاکید کرد که فشار بر دولت جدید آمریکا نشان‌دهنده وجود ترس در اسرائیل و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس از لغو تحریم‌ها و بهبود وضعیت اقتصادی در ایران است.

«هادی قبیسی»، نویسنده و تحلیلگر سیاسی لبنان در تشریح معادله چند وجهی ایران و اسرائیل و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری جدید آمریکا و اظهارات اخیر رئیس ستاد مشترک اسرائیل مبنی بر شکل گیری ائتلاف با کشورهای عربی علیه ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: تشکیل ائتلاف کشورهای عربی خلیج‌‌فارس با اسرائیل از زمان جنگ عراق طراحی شد. این یک پروژه قدیمی است که برای حمایت از اسرائیل و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس به منظور ادای وظیفه کارکردی‌شان در قبال اسرائیل و آمریکا طراحی شد.

استفاده اسرائیل از پول و موقعیت جغرافیایی اعراب برای مقابله با ایران راه به جایی نمی‌برد

قبیسی افزود: اسرائیل از موقعیت جغرافیایی کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس در همسایگی با جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تهران استفاده می‌کند که قطعا راه به جایی نخواهد برد. این کشورها در حقیقت سلاح در اختیار ندارند اما پول فراوانی دارند و اسرائیل از این امتیاز پولی و موقعیت سیاسی کشورهای عربی برای کاربردی کردن سلاح و تکنولوژی خود استفاده می‌کند. طبیعتا در همین راستا یعنی در دولت بایدن تلاش ائتلاف مذکور شکل‌گیری سیاست جدید در دولت آمریکاست که از امنیت اسرائیل حفاطت و حمایت و در عین حال از غرب آسیا هم عقب‌نشینی کند.

این تحلیلگر لبنانی تاکید کرد: بر این اساس دو مشکل اصلی به وجود می‌آید و آن ایجاد تعارض بین دو اولویت اصلی در سیاست آمریکا یعنی امنیت اسرائیل و عقب‌نشینی از غرب اسیا است.

فشار بر دولت بایدن نشان ترس اسرائیل و اعراب از لغو تحریم‌های ایران است

وی گفت: فشار بر دولت بایدن نشان ‌هنده وجود ترس در اسرائیل و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس از لغو تحریم‌ها و بهبود وضعیت اقتصادی در ایران است. این یک نگرانی جدی برای آنها به شمار می‌رود، زیرا ایران که از محور مقاومت حمایت می‌کند، با رفع تحریم‌ها و بهبود وضعیت اقتصادی می‌تواند با قدرت بیشتری سیاست‌های منطقه‌ای و ظلم‌ستیزی خود را پیش ببرد.

راهکار دو کشوری، در دولت بایدن نیز در حد حرف باقی خواهد ماند

قبیسی درباره فلسطین و راهکار دو کشوری در دولت بایدن افزود:  در این مورد باید بگویم که این موضوع در دولت بایدن نیز مانند دولت‌های پیشین آمریکا در حد حرف باقی می‌ماند و اصلا هیچ توجهی به فلسطین و مسأله آن نخواهد شد، زیرا عادی‌سازی روابط با اسرائیل عملی و علنی شده و عرب‌ها چراغ خاموش یا روشن در مسیر آن حرکت می کنند.

آشتی اخیر کشورهای خلیج‌فارس، محدود و موقتی است

وی تاکید کرد: مشکل اصلی که آنها تلاش می‌کنند آن را حل کنند، از بین بردن پیچ انفجاری در فلسطین نیست بلکه دنیای اسلام اکنون دو تکه هستند، برخی طرفداری عادی‌سازی و برخی مخالف. طبعا آشتی اخیر کشورهای خلیج‌فارس به دلیل شرایط و نیازها و پرونده‌های مختلف، محدود و موقتی بوده و  یک آشتی فراگیر و عمیق به معنای تشکیل یک ائتلاف نیست. این روند صرفا کوششی است برای کاهش تنش‌ها و درگیری‌ها و به معنی حل پرونده‌ها نیست. پرونده‌ها واقعا زیاد و پیچیده هستند که به مسیرهای طولانی نیاز دارند. باید امتیازدهی شود و نظارت خارجی وجود داشته باشد.

قبیسی گفت: توافق‌های انجام شده به معنای احساس امنیت و امان نیست و در یک مسیر طبیعی که اعتمادسازی در آن وجود داشته باشد، صورت نگرفته است. در نتیجه طبیعی است که قطر در سیاست خارجی خود رویکر خاص خود را دنبال کند و تحت لوای عربستان قرار نگیرد. امارات نیز هرگز تابع عربستان نیست. این دو کشور یک هماهنگی نسبی در یمن و برخی مناطق دیگر دارند، اما ائتلافی وجود نداشته و همچنان اختلافات میدانی و سیاسی وجود دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز