خبرگزاری کار ایران

میرابیان در گفت‌وگو با ایلنا:

کودتا علیه بن‌سلمان با هدایت سازمان سیا بعید است/ شاهزاده‌های سعودی کمر به حذف ولیعهد بسته‌اند/ بایدن به دنبال بازنگری جدی در روابط با ریاض

asdasd
کد خبر : ۱۰۳۰۱۴۰

کارشناس مسائل منطقه گفت: رئیس‌جمهوری جدید آمریکا یک هفته است که وارد کاخ‌سفید شده و طرح کودتا علیه ولیعهد عربستان بعید به نظر می‌رسد ولی آرام شدن لحن عربستان نشان از احساس خطر آنها دارد.

«رضا میرابیان» کارشناس مسائل منطقه در تشریح تغییر سیاست‌های عربستان و احتمال کلید خوردن کودتا در ریاض علیه ولیعهد سعودی با حمایت سازمان سیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اخیراً اخباری در مورد احتمال وقوع کودتا در عربستان سعودی برای برکناری ولیعهد این کشور منتشر شده که توجه بسیاری از تحلیل‌گران، نخبگان و محافل امنیتی و سیاسی را به خود جلب کرده است. بر اساس داده‌های موجود، ادعا شده که آژانس اطلاعات مرکزی آ‌مریکا (سازمان سیا) به دنبال آن است که بتواند پس از انتقال قدرت در کاخ سفید و روی کار آمدن دموکرات‌ها، با توجه به سیاست‌های مدنظر تیم بایدن، ولیعهد سعودی را با کمک برخی از عناصر داخلی دربار عربستان کنار بگذارند. در این میان اعلام شده که دلیل این گمانه‌زنی‌ها اختلاف نظر میان دموکرات‌های فعلی و جمهوری‌خواهان سابق در بحث حمایت از محمد بن سلمان بوده است اما به نظر می‌رسد که این داده‌ها کمی اغراق‌آمیز است.

وی ادامه داد: معتقدم که اخبار منتشر شده و اینکه سازمان سیا در حال بررسی گزینه‌های جایگزین برای ولیعهد عربستان است، صرفاً در حد و اندازه گمانه‌زنی امنیتی و رسانه‌ای قابلیت تحلیل دارد. در مقابل برای تمام دنیا و همچنین دربار عربستان سعودی مسجل شده که دولت جدید آ‌مریکا به دنبال بازنگری روابط خود با عربستان سعودی است و متعاقباً ریاض هم از این موضوع ترسیده است. در زمان روی کار آمدن ترامپ در کاخ سفید شاهد آن بودیم که وی برای کسب منافع خود و کشورش به هر ترتیب با ولیعهد عربستان کنار آمده بود و در مقابل، ریاض هم با عقد قراردادهای چند صد میلیارد دلاری به نوعی سعی کرد تا طی چهار سال گذشته روابط خود با واشنتگن را کنترل کرده و آن را قبض و بسط دهد. این داد و ستدها در زمان ترامپ در جایی به ضرر هر دو طرف تمام شد؛ به عنوان مثال مهمات آمریکایی‌ها توسط عربستان سعودی در جنگ یمن به صورت مشهود استفاده شد و همین مسأله کمپین‌های بسیار زیادی را علیه عربستان و همچنین تیم ترامپ به راه انداخت.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: به نظرم این‌که آ‌مریکا و در رأس آن سازمان سیا به دنبال برکنار کردن ولیعهد عربستان سعودی است، را باید عجولانه دانست. توجه داشته باشید که بایدن تنها یک هفته است وارد کاخ سفید شده و به نظرم خیلی زود است که بخواهیم بگوییم تیم او در حال طرح‌ریزی برای به زیر کشیدن ولیعهد عربستان است. این در حالی است که در داخل ریاض و دربار آل سعود اوضاع کاملاً فرق می‌کند. همه می‌دانند که محمد بن سلمان طی چهار سال گذشته بسیاری از شاهزاده‌ها و همچنین مقام‌های کلیدی و سنتی عربستان سعودی را به هر ترتیب که شده تهدید کرده یا آنها را به حبس فرستاده و اموالشان را توقیف کرده است. بر این اساس تمامی مخالفان ولیعهد عربستان به دنبال آن هستند تا بتوانند با روی کار آ‌مدن بایدن به هر نحوی که شده، علیه ولیعهد کشورشان اقدام کنند.

میرابیان افزود: شاهزاده‌های سعودی کینه‌های بسیار زیادی در دل دارند و به دنبال آن هستند تا به هر نحوی که شده بایدن و سازمان سیا را متقاعد کنند که حداقل ضربه‌های سطحی اما عمیق به محمد بن سلمان وارد کنند. به همین دلیل است که طی چند روز گذشته شاهد هستیم که پرونده جمال خاشقجی از طبقه بندی بیرون آورده شد و همچنین نام انصارالله از سوی دولت بایدن به صورت موقت از فهرست تحریم‌ها خارج شد. اتفاق دیگری که احتمالاً با محوریت عربستان و ایالات متحده طی روزهای آ‌ینده رخ خواهد داد، فعال کردن مجدد قانون جاستا توسط دموکرات‌ها خواهد بود. بدون شک اگر این قانون فعال شود مقدار زیادی از دارایی‌های عربستان در آ‌مریکا بلوکه خواهد شد و همین موضوع می‌تواند به عنوان شروع فشار حداکثری علیه ریاض قلمداد شود. توجه داشته باشید که مهره‌های مد نظر دموکرات‌ها برای جانشینی ولیعهد عربستان، مهره‌های سنتی و چهره‌های قدیمی عربستان سعودی مانند «محمد بن نایف» هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دموکرات‌ها و همچنین ساختار سیاسی و امنیتی ایالات متحده به خوبی می‌د‌انند که شخصی مانند محمد بن نایف می‌تواند ولیعهد مناسبی برای عربستان باشد؛ چراکه واشنگتن اساساً به دنبال کسانی است که بتواند منافع ایالات متحده را تامین کنند. لذا باید بگویم که اقدام متقابل علیه محمد بن سلمان آنقدرها هم که گفته می‌شود پنهان نیست اما آنگونه که گفته شده، آمریکایی‌ها فعلاً قصد ندارند وی را به این زودی‌ها از قدرت برکنار کنند یا اگر این اتفاق رخ دهد، آرام آرام ولیعهد سعودی را به حاشیه خواهند راند. این تحلیل‌ها در حالی رخ داده که ما شاهد آرام شدن لحن ریاض طی روزهای اخیر هستیم. کاملاً مشهود است که عربستان از اوضاع و احوال فعلی و به خصوص اتحادی که میان اروپا و آمریکای بایدن رخ داده، هراس دارد و به همین دلیل است که لحن آنها تا حدودی نسبت به گذشته فرق کرده است. حال باید دید که آیا سیاست آنها در منطقه به سمت کاهش تنش خواهد رفت یا خیر.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز