خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر نظامی لبنان در گفت‌وگو با ایلنا:

بایدن نمی‌تواند در تصمیم ترامپ درباره قدس اشغالی تجدیدنظر کند/ دولت جدید آمریکا قابلیت توقف شهرک‌سازی‌ها را ندارد/ جایگاه نتانیاهو تضعیف خواهد شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۷۴۶۱

تحلیلگر امور سیاسی و نظامی لبنان تاکید کرد که رویکرد رئیس جمهوری جدید آمریکا در قبال نخست‌وزیر اسرائیل با موضع رئیس‌جمهوری سابق این کشور متفاوت خواهد بود و با اعمال فشار موجب تضعیف جایگاه وی خواهد شد.

«عمر معربونی»، تحلیلگر امور سیاسی و نظامی لبنان در تشریح رویکرد «جو بایدن»، رئیس جمهوری جدید آمریکا و دولت وی به رژیم صهیونیستی و چالش‌های پیش روی «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر این رژیم در سایه دولت بایدن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: تاریخ گواه است که دولت‌های مختلف آمریکا کنار رژیم صهیونیستی ایستاده‌اند؛ چه رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه بر سرکار باشد چه رئیس‌جمهور دموکرات. به ویژه اینکه آمریکا توسط دولت پنهان که لابی صهیونیستی در آن نقش زیادی دارد، اداره می‌شود. 

معربونی افزود: به نظر من جو بایدن نیز با دیگر رؤسای جمهوری این کشور  در موضع یا رفتار خود در قبال رژیم صهیونیستی تفاوتی نخواهد داشت؛ براین اساس فکر نمی‌کنم تغییرات خاصی در موضع دولت جدید آمریکا در قبال اسرائیل رخ دهد.

بایدن نمی‌تواند در تصمیم ترامپ درباره قدس اشغالی تجدیدنظر کند

وی تاکید کرد: اگر به تاریخ دولت‌های مختلف آمریکا نگاهی بیندازیم، تغییراتی ریشه‌ای را در تصمیم‌گیری‌های آنها مشاهده نخواهیم کرد و هنگامی که موضوع به رژیم صهیونیستی مربوط می‌شود، بایدن نمی‌تواند در تصمیم ترامپ در مورد به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت این رژیم تجدید نظر کند و این موضوع پایدار خواهد ماند. اما شاید شاهد برخی موضع گیری‌ها درباره شهرک‌سازی‌های جدید باشیم و دولت بایدن موضوع موسوم به مذاکرات صلح را جدی‌تر دنبال کند.

این تحلیلگر لبنانی افزود: در ارتباط با جولان اشغالی نیز وضعیت به همین شکل است و از نظر آمریکا این منطقه دیگر بخش‌ جدایی‌ناپذیر سرزمین‌های اشغالی محسوب می‌شود. مسئولان بلندپایه آمریکا این را به نفع اسرائیل می‌دانند و در نتیجه امکان ندارد که در این دو موضع تجدید نظری صورت گیرد.  

دولت جدید آمریکا قابلیت عملی کردن توقف شهرک‌سازی‌ها را ندارد

وی گفت: طی دهه‌های گذشته شاهد آن بوده‌ایم که وقتی دموکرات‌ها قدرت را در اختیار می‌گیرند، در ظاهر نرمش بیشتری دارند و  مواضع آرام‌تری اتخاذ می‌کنند اما در واقع از لحاظ محتوای عملیاتی تفاوت خاصی ندارند؛ بنابراین من معتقدم بایدن در ارتباط با شهرک‌های‌سازی های جدید که به سرعت در حال افزایش است، تصمیم جدی را اتخاذ نمی‌کند و در دوره‌های گذشته هم شاهد بوده ایم که در گفتار انتقاداتی مطرح شده است اما در عمل هیچ اقدامی صورت نگرفته است؛ چرا که اسرائیل نزد آمریکا جایگاه بالایی دارد و لابی صهیونیسم نیز نفوذ بالایی در دولت داشته و بایدن نمی‌تواند با وجود آنها تصمیم خاصی را در مورد توقف شهرک‌سازی‌ها اتخاذ کند.

معربونی افزود:  در ارتباط با معامله قرن هم باید بگویم که این طرح مرده به دنیا آمد و قابل اجرا نیست؛ ما شاهد برخی تحولات هستیم که القا می‌کند معامله قرن و طرح آمریکا در جریان است، اما در حقیقت و پس از آنکه آمریکا و دنباله‌روهای آن در تسلیم کردن قدرت‌های مقاومت اعم از عراق، سوریه، فلسطین، یمن و ایران به بن‌بست رسید، باید گفت که فقط آنچه پنهان بود، آشکار شده و به نظر من معامله قرن فقط یک ابزار برای اظهار قدرت محور شرارت آمریکاست و در دولت بایدن هم تحول خاصی در مورد آن رخ نخواهد داد.

بایدن با اعمال فشار باعث تضعیف جایگاه نتانیاهو خواهد شد

وی درباره شخص نتانیاهو و چالش‌های پیش روی وی در دولت بایدن گفت:  همه می‌دانند که اکنون در نتیجه اختلاف عمیق داخلی، رژیم صهیونیستی با بحران سیاسی عمیقی روبه‌روست و این باعث تضعیف این رژیم  خواهد بود، زیرا این نوع اختلافات از ده‌های قبل که این رژیم جعلی شکل گرفته است، سابقه نداشته و طبیعتا بایدن در قبال نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی موضع متفاوتی نسبت به ترامپ خواهد داشت و با اعمال فشار موجب تضعیف جایگاه نتانیاهو می‌شود، اما به طور کلی این موضوع تاثیری بر روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی نخواهد گذاشت، زیرا این رابطه، یک رابطه مؤسساتی است که در خدمت اهداف راهبردی مهم است، بنابراین شاید در ظاهر تغییراتی را شاهد باشیم اما از نظر ماهوی آنچه تاکنون جریان داشته است، ادامه پیدا خواهد کرد.

شاهد ادامه روند عادی‌سازی‌ها از جمله از سوی عربستان خواهیم بود

این تحلیلگر لبنانی درباره موضوع عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل و شتاب حکام عرب برای پناه بردن به دامن این رژیم گفت: همانطور که می‌دانیم، این روابط از دهه‌ها قبل به صورت پنهان وجود داشته است و این رژیم‌های عربی صرفا رژیم‌های مزدوری هستند که برای انجام خدمات معینی تاسیس شده‌اند و بدیهی است که از دهه‌های گذشته در پیمان با آمریکا و اسرائیل هستند.  اکنون برخی کشورها این را علنی کرده‌اند و برخی هم در حال آماده‌سازی برای عادی‌سازی هستند. در نتیجه احتمالا شاهد ادامه روند عادی‌سازی‌ها از جمله از سوی عربستان و دیگر کشورهای عربی خواهیم بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز