خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

دلایل اهمیت برگزاری انتخابات سه‌گانه فلسطین برای تل‌آویو/ آرایش پارلمان و کابینه آینده فلسطین

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۵۵۱۲

کارشناس مسائل منطقه گفت: برگزاری انتخابات فلسطین پس از ۱۰ سال می‌تواند به اتحاد جریان‌های سیاسی در این جغرافیا کمک کند اما بدون تردید اسرائیل در این میان دست به ایجاد اختلاف خواهد زد.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه در تشریح ابعاد و دلایل برگزاری انتخابات سراسری فلسطین پس از ۱۰ سال به مرکزیت تشکیلات خودگردان فلسطین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: چند روز پیش محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که انتخابات فلسطین در سه مرحله از ماه می ۲۰۲۱ تا اکتبر سال جاری میلادی برگزار خواهد شد. این اظهارات او نوید دهنده آن است که انتخابات فلسطین پس از ۱۰ سال به صورت سه‌گانه برگزار خواهد شد و در مقابل، جنبش فتح و حماس هم از این مسأله استقبال کردند. باید توجه داشته باشید که در جریان انتخابات قریب‌الوقوع فلسطین سه محور مهم مورد نظر تشکیلات خودگردان فلسطین بوده است که بخشی از آن به داخل و بخشی هم به خارج از اراضی اشغالی مربوط است.

وی ادامه داد: نخست آنکه ما شاهد روی کار آمدن دموکرات‌ها در کاخ سفید به رهبری «جو بایدن» هستیم و همین مسأله موجب می‌شود تا با کنار رفتن ترامپ، فضا برای برگزاری این انتخابات مهیا شود. دوم آنکه در اسرائیل ما شاهد برگزاری دور چهارم انتخابات کنست هستیم که این مسئله در ارتباط مستقیم با تحولات منطقه و همچنین انتخابات ایالات متحده خواهد بود. سوم، موضوع آشتی ملی با هدف تاسیس پارلمان و کابینه فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی است. بر این اساس محمود عباس این سه محور را محورهای بسیار مهم در خلال برگزاری انتخابات فلسطین می‌داند. نکته دیگر این است که به احتمال زیاد برگزاری این انتخابات آخرین تحول سیاسیِ سراسری در فلسطین است که محمود عباس در آن به عنوان رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نقش دارد؛ چراکه سن و سال او بالا رفته و از سوی دیگر گفته می‌شود که بیماری‌های او تشدید شده و احتمال دارد طی ماه‌های آینده او از سمتش برکنار شود و شخص دیگری جای او را بگیرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: با نگاهی به این مولفه‌ها می‌فهمیم که محمود عباس به دنبال آن است تا بتواند در زمان باقی مانده، پارلمان و کابینه فلسطین را با اکثریت اعضای حماس و جهاد اسلامی تشکیل دهد که این امر بدون تردید یک دستاورد سیاسی در فلسطین به حساب می‌آید. فلسطینی‌ها در چهار سال گذشته با توجه به فشارهایی که از سوی ترامپ بر آنها با واسطه‌گری اسرائیل اعمال شده به دنبال آن هستند تا از فضای ایجاد شده پس از پیروزی بایدن به نفع خود و حیاتشان استفاده کنند. نکته اینجاست که عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی ضربه سختی را به فلسطینی‌ها وارد کرد و حالا شرایط در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی کاملاً متفاوت شده و فلسطینی‌ها را به سمت انتخابات سوق داده است. در این میان تشکیلات خودگردان فلسطین هم با قدرت بیشتری وارد صحنه شده تا بتواند منافع مورد نظرش را تامین و امتیازهای مورد نظرش  را کسب کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بدون تردید در این میان، «حماس» و «جهاد اسلامی» هم نقش مهمی در تشکیل کابینه و پارلمان فلسطین خواهند داشت. «جنبش فتح» هم بر اساس سیاست‌های خود وارد میدان می‌شود و منافعش را از این روند کسب خواهد کرد. نکته مهم این است که برای اسرائیل برگزاری انتخابات در فلسطین پس از ۱۰ سال بسیار اهمیت دارد و نگاه آنها به این موضوع مشکوک است و البته آن را برای خود تهدیدآمیز می‌داند. تل‌آویو سعی می‌کند در این میان به هر ترتیب که شده جنبش‌های مبارز فلسطینی در ترکیب پارلمان و کابینه را مورد هدف قرار دهد اما به هر ترتیب ورود فلسطینی‌ها به قضیه انتخابات موجب به وجود آمدن یک اتحاد در روند جاری سیاسی سرزمین‌های اشغالی می‌شود. فلسطینی‌ها باید بتوانند در داخل سرزمین‌های اشغالی با اتکا بر پتانسیل‌های خود به هر ترتیبی که شده منافع‌شان را تامین کنند که در این میان تقابل نظامی و همچنین کنشگری‌های سیاسی هم بخشی از این فعالیت‌ها خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز