خبرگزاری کار ایران

رضوی در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

تاثیر مخرب تقابل نتانیاهو و گانتز بر حاکمیت رژیم صهیونیستی/ امتیازهای لیکود به اعراب اسرائیل برای ائتلاف در انتخابات چهارم

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۴۷۸۶

کارشناس مسائل اسرائیل گفت: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حال تقابل با رهبر حزب آبی -سفید است و ادامه این مساله نه تنها اوضاع سیاسی را به چالش کشیده بلکه حاکمیت رژیم صهیونیستی را با خطر روبه‌رو کرده است.

«سید محمدجعفر رضوی» کارشناس مسائل اسرائیل در تشریح دلایل ادامه نزاع میان بنیامین نتانیاهو و بنی گانتز و تهدید حاکمیت رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: طی دو سال گذشته یعنی از سال ۲۰۱۸ تاکنون شاهد عدم ثبات سیاسی در سرزمین‌های اشغالی هستیم و به وضوح می‌توان دید که آشفتگی بر این رژیم غالب است. بر اساس داده‌های فعلی، به وضوح می‌فهمیم که ریشه تمام بحران‌های سیاسی در رژیم صهیونیستی «بنیامین نتانیاهو» است. او با یک جانبه‌گرایی و خودخواهی به گونه‌ای عمل کرده که صرفاً خودش را تصمیم‌‌گیرنده نهایی می‌داند و با این رفتار تمام احزاب را از خود رانده است. به عنوان مثال «یائیر لاپید» که سال ۲۰۱۵ در کابینه نتانیاهو وزیر دارایی بود، از کابینه خارج شد و حالا هم به عنوان اپوزیسیون در کنست اسراییل علیه نتانیاهو فعالیت می‌کند. «آویگیدور لیبرمن» هم به عنوان وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از بنیامین نتانیاهو جدا شد که درگیری‌های آنها بر سر مسائل مربوط به غزه بود.

وی ادامه داد: حتی «نفتالی بنت» به عنوان یک راست‌گرای افراطی هم از نتانیاهو جدا شد و حالا علیه او اقدام می‌کند. در همین راستا «بنی گانتز» به عنوان رهبر ائتلاف آبی و سفید به عنوان یک رقیب جدی برای نتانیاهو مطرح بود اما دیدیم که با وی وارد ائتلاف شد و چند وقت بعد هم علیه نخست‌وزیر این کشور دست به اقدام‌های مخالف با نظرات نتانیاهو زد. بر همین اساس و با توجه به گزارش اخیر اندیشکده امنیتی رژیم صهیونیستی باید بگویم که آشفتگی سیاسی در اسرائیل ادامه خواهد داشت و در سال ۲۰۲۱ ابعاد جدیدی از آن را شاهد خواهیم بود. توجه داشته باشید که اعتراض‌ها در اسرائیل علیه نتانیاهو بالا گرفته است اما هر کسی جای او بر صندلی نخست‌وزیری نشسته بود باز هم مورد خطاب معترضان قرار می‌گرفت چراکه این اعتراض‌ها به بسته شدن مراکز خرید و همچنین شیوع کرونا مربوط است اما به هر ترتیب مدیریت نتانیاهو موجب تحریک مردم در این خصوص شده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: دعواهای که اخیراً میان نتانیاهو و گانتز در جلسه کابینه مشاهده شده به وضوح نشان می‌دهد که حاکمیت سیاسی اسرائیل زیر سوال رفته و همین موضوع بدون تردید بر نتایج آرای چهارمین انتخابات زودهنگام اسراییل تاثیر می‌گذارد. به نظر می‌رسد که حزب لیکود نهایتاً ۲۶ تا ۲۸ کرسی را از آن خود می‌کند و این در حالی است که حزب متبوع نتانیاهو با بسیاری از جریان‌ها و احزاب هیچگونه ارتباطی ندارد. بر این اساس او به دنبال جذب احزاب مذهبی به سمت خود است تا بتواند اعداد و ارقام کرسی‌هایش را بالا بکشد، لذا حزب لیکود نمی‌تواند به صورت مستقل وارد کنست اسرائیل شود و باید به ائتلاف‌سازی سیاسی روی بیاورد. مساله مهم‌تر این است که حتی راست‌گراهای افراطی در اسرائیل هم حاضر به ائتلاف با نتانیاهو نیستند و این در حالی است که ما شاهد وضع کردن توافق آرای آزاد هستیم. این توافق به نوعی اجازه می‌دهد که احزاب با یکدیگر بر اساس کرسی‌های خود که با میزان آرا به صورت مستقیم ارتباط دارد تصمیم‌گیری کنند تا دولت تشکیل شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: معتقدم که اتفاقات خاصی در سرزمین‌های اشغالی در حال رخ دادن است. از یک سو ما میبینیم که کابینه اسرائیل مجوز تاسیس بیش از ۵۰۰ واحد مسکونی در شهرک‌های صهیونیستی را صادر کرده است که این موضوع بسیار مهم است و در سایه تحولات من نتانیاهو در دو هفته آخر اسفندماه فعالیت اصلی خود را برای انتخابات شروع خواهد کرد و سعی می‌کند آرای فلسطینی‌های عرب را در سرزمین‌های اشغالی به سمت خود جذب کند. او مشوق‌های زیادی برای متمایل شدن احزاب عربی به سمت تل‌آ‌ویو مطرح کرده که یکی از آ‌نها تصویب قانون منع غصب زمین‌های اعراب در سرزمین‌های اشغالی از سوی شهرک‌نشینان است. او با تصویب این قانون به نوعی به اعراب امتیازهایی ارائه کرده تا بتواند در انتخابات دور چهارم با این طیف ائتلاف سیاسی به راه بیاندازد که به نظرم موفق نخواهد بود. لذا در هفته‌های پیش‌‌رو شاهد بالا گرفتن نزاع میان نتانیاهو و گانتز در کابینه خواهیم بود و به نظرم هر دو طرف از حالا به دنبال رایزنی با احزاب همسو با خود برای انتخابات هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز