خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا:

تروریستی خواندن انصارالله فاجعه انسانی یمن را دوچندان می‌کند/ سعودی‌ها و امارات به دنبال تحریک این جنبش برای انجام عملیات نظامی هستند

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۳۲۹۶

تحلیلگر مسائل منطقه گفت: آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند تا یک نقطه تاریک در معادلات یمن ایجاد کنند و با آمدن رئیس‌جمهوری جدید احتمال دارد که او در زمینه مسائل انسانیِ پرونده یمن، عربستان را مورد خطاب دهد.

«سیدرضا صدرالحسینی» تحلیلگر مسائل منطقه در تشریح دلایل قرار گرفتن نام مقام‌های جنبش انصارالله در فهرست تروریستی از سوی آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: درج نام انصارالله و مقام‌های آن در فهرست تروریستی از سوی وزارت خارجه آمریکا را باید آخرین حربه‌ ترامپ به نفع سعودی‌ها دانست. در طول شش سال گذشته ترامپ امتیازهای بسیار زیادی را به سعودی‌ها در عرصه بین‌المللی خصوصا در یمن اعطا کرده است و در این حالی است عربستان سعودی طی سال‌های گذشته بسیاری از کشتی‌های حامل غذا و دارو را در جنوب یمن توفیق کرده است. معتقدم که این اقدام یک اقدام صوری در واپسین روزهای حیات سیاسی ترامپ به حساب می‌آید و یقیناً نمی‌تواند مانع اقدام‌های و عکس‌العمل‌های سیاسی و میدانی انصارالله در یمن شود. تاثیر این اقدام بدون تردید در مرحله اول بر روی گفت‌وگوهای صلح که توسط مارتین گریفیث، نماینده و فرستاده سازمان ملل در امور یمن جریان دارد، خواهد بود.

وی ادامه داد: اگر به وقایع سال گذشته میلادی با محوریت یمن توجه کنیم، می‌بینیم که سختی‌های زیادی بر مردم این کشور بار شد و شاهد بسیاری از مسائل انسانی به خصوص در حوزه دارو، درمان و غذا بودیم. تا جایی که سازمان ملل و برنامه جهانی غذا بارها اعلام کرد که قحطی در یمن افزایش پیدا کرده و گرسنگی به صورت علنی مشاهده می‌شود. این در حالی است که ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی بارها در سال‌های اخیر اقدام به بمباران فرودگاه صنعا در یمن کرده که همین مسأله باعث شده فجایع انسانی به شدت افزایش پیدا کند. زندگی روزمره شهروندان یمنی تا حد زیادی مختل شده است و همین مسأله باعث می‌شود که درج نام انصارالله در فهرست گروه‌های تروریستی باعث تعمیق مشکل و فشار مضاعف بر مردم این کشور شود.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: یکی دیگر از پیامدهایی که آمریکا  و عربستان از درج نام انصارالله در فهرست تروریستی به افکار عمومی مخابره خواهند کرد، ایجاد اختلاف میان آحاد مردم یمن و انصارالله است. آمریکایی‌ها و متحدان آنها در میان کشورهای عربی بدون تردید از چند روز دیگر رسانه‌های خود را برای حمله به انصارالله و برجسته کردن دلیل تحریم انصارالله بسیج می‌کنند تا به نوعی سیاه‌نمایی را کامل کرده و باعث ایجاد اختلاف‌های داخلی شوند. معتقدم که تحریم و اعمال آن بارها و بارها از سمت آمریکایی‌ها در پرونده‌های مختلف با شکست مواجهه شده و صرفاً مردم را قربانی این سیاست‌ها خواهد کرد. با تحلیل روند اقدام‌های انصارالله به این نتیجه می‌رسیم که این جریان هیچ‌گونه برخورد احساسی در قبال قرار گرفتن نامش در فهرست تروریستی انجام نخواهد داد.

صدرالحسینی افزود: شاید یکی از دلایل اعلام خبر تحریم انصارالله از سوی آمریکا، تحریک کردن این جریان برای حمله به سعودی‌ها و اماراتی‌ها باشد تا در نهایت آنها بتوانند این جریان را بیش از هر زمان دیگر تحت فشار قرار دهند. آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند تا یک نقطه تاریک در معادلات یمن ایجاد کنند و معتقدم با آمدن بایدن احتمال دارد که او در زمینه مسائل انسانیِ پرونده یمن، عربستان را مورد خطاب دهد. فشار بر ریاض از ناحیه دولت جدید ایالات متحده بدون تردید برای امتیازگیری از ریاض خواهد بود اما فکر نمی‌کنم که با آمدن دموکرات‌ها جنگ یمن به پایان برسد، بلکه این پرونده اهرمی خواهد بود برای اعمال فشار بر عربستان و بعید است اتفاقی خاصی بیفتد؛ چراکه جنگ یمن در دوران دموکرات‌ها به راه افتاد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ترامپ در ۱۰ روز آخر ریاست جمهوریش نیز دست از خوش‌خدمتی به شاهزاده سعودی برای دوشیدن بیشتر در پسا ریاست‌جمهوری برنمی‌دارد و قصد دارد در روزهای واپسین حضور خود در کاخ سفید با وارد کردن نام دولت نجات ملی یمن (انصارالله) به فهرست گروه‌های تروریستی ایالات متحده‌، شرایط را برای پایان جنگ در یمن دشوارتر کند. این اقدام‌ها گرچه برای ایجاد فشار بین‌المللی بیشتر علیه صنعاء و تحمیل کردن شروط احتمالی عربستان در هرگونه گفت‌وگو برای صلح انجام می‌گیرد، اما باید در نظر داشت این اقدام در کنار تلاش بن‌سلمان برای سرپوش گذاشتن بر اختلاف‌‌های شدید بین عربستان و امارات در جنوب یمن، آخرین تیر از خشاب محمد بن سلمان است که این روزها به صدام تشبیه می‌شود و اگر به هدف نخورد، پایان تجاوز عربستان زیاد دور نخواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز