خبرگزاری کار ایران

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با ایلنا:

استیضاح ترامپ برای عدم حضور او در انتخابات ۲۰۲۴ کلید می‌خورد/ ترامپ در ۱۰ روز آینده توان ماجراجویی ندارد/ نگرانی از تعقیب قضایی

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۲۲۰۸

کارشناس مسائل آمریکا گفت: بخشی از جمهوری‌خواهان در حال جدا شدن از رئیس‌جمهوری فعلی هستند و همین موضوع می‌تواند برخلاف استیضاح قبلی، طیف بیشتری از مخالفان وی را با دموکرات‌ها هم‌نظر و همراه کند.

«دیاکو حسینی» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح ابعاد و دلایل تنظیم لایحه استیضاح دونالد ترامپ از سوی دموکرات‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: پس از وقایع اخیر آمریکا و شورش طرفداران رئیس‌جمهوری این کشور علیه کنگره ایالات متحده، بسیاری از مخالفان وی به دنبال استیضاح و برکناری ترامپ از قدرت هستند. بر این اساس، روز گذشته اعلام شد که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به همراه چند نفر از نمایندگان حزب دموکرات لایحه استیضاح ترامپ را تنظیم کرده‌اند. طبق داده‌های موجود، دموکرات‌ها به دنبال آن هستند تا بتوانند با استناد به بند چهارم متمم ۲۵ قانون اساسی ایالات متحده، ترامپ را به دلیل «خیانت به سوگند ریاست‌جمهوری» و همچنین «تشویق آگاهانه برای شورش»، استیضاح و از کار برکنار کنند. در این میان بسیاری از کارشناسان و حتی نزدیکان دونالد ترامپ اعلام کردند که رخ دادن استیضاح و کنار گذاشتن وی بعید است و دلیل آن پروسه نسبتاً طولانی استیضاح در ساختار سیاسی ایالات متحده است.

وی ادامه داد:‌ باید توجه داشته باشید که در روند استیضاح رئیس‌جمهوری آمریکا، کمیسیون‌های فرعی باید تشکیل شوند و مستندات به علاوه اظهارات بسیاری از مقام‌ها یا نزدیکان وی باید استماع شود. این روند بدون تردید زمان زیادی را صرف می‌کند و فکر نمی‌کنم در ۱۰ روز باقی مانده بتوانند ترامپ را استیضاح و برکنار کنند. فارغ از دو دلیلی که عنوان شد، علل سیاسی دیگر طرح مسأله استیضاح ترامپ و برکناری او از سوی دموکرات‌ها هم دو مورد است؛ نخست فشار سیاسی دموکرات‌ها بر ترامپ و ادامه تنش‌های دو حزبی سابق در آمریکا. دوم فرآیند استیضاح که ممکن است به بعد از مراسم تحلیف بایدن موکول شود. توجه داشته باشید که دموکرات‌ها به دنبال آن هستند تا با کلید زدن این استیضاح و حتی اجرای آن بعد از ورود «جو بایدن» به کاخ سفید، ترامپ را به نوعی از شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ محروم کنند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: دموکرات‌ها به این نتیجه رسیدند که بخشی از جمهوری‌خواهان در حال جدا شدن از ترامپ هستند و همین موضوع می‌تواند برخلاف استیضاح قبلی، طیف بیشتری از مخالفان ترامپ را با دموکرات‌ها هم‌نظر و همراه کند. بر این اساس معتقدم استیضاح فعلی کاملاً با استیضاح اول تفاوت خواهد داشت. برخی بر این عقیده‌اند که پس از کنار رفتن ترامپ، دموکرات‌ها با سازماندهی ساختار قضایی و چینش مهره‌های خود در این سیستم قضایی آمریکا، پرونده‌های متعددی اعم از اقتصادی، سیاسی و غیره را علیه ترامپ مفتوح می‌کنند. در این مورد باید توجه داشته باشید که این تحلیل تا حدود زیادی اشتباه است؛ چراکه سیستم قضایی آمریکا اساساً مستقل است. به‌رغم اینکه دادستان کل آمریکا و برخی از مسئولان قضایی ایالتی توسط رئیس جمهور انتخاب می‌شوند، اما آنها نمی‌توانند کاری از پیش ببرند و توان مفتوح کردن پرونده‌های قضایی متعدد علیه ترامپ را ندارند.

حسینی افزود: از منظر دیگر توجه داشته باشید که رئیس‌جمهوری آمریکا قبل از خارج شدن از کاخ سفید این اختیار را دارد که خود را عفو کند و به نظرم ترامپ طی روزهای آینده دست به چنین کاری خواهد زد. برخی دیگر معتقدند که ترامپ در ۱۰ روز باقی مانده دست به اقدام‌های تنش‌آفرین در حوزه‌های سیاست خارجی و داخلی می‌زند که به نظر من این موضوع هم نادرست است. ترامپ اساساً قبل و بعد از واقعه اخیر کنگره مایل نبود که جنگ را در منطقه به راه بیندازد. او از سال ۲۰۱۶ تاکنون تنها میراث مثبتی که از خود در این چهار سال به جا گذاشته است، عدم به راه انداختن یک جنگ کلاسیک بوده است. بر این اساس فکر نمی‌کنم ترامپ در ۱۰ روز باقی مانده فرصتی برای مدیریت یک جنگ یا اقدام نظامی در حاشیه خلیج‌فارس یا خاورمیانه را داشته باشد.

لذا بحث درگیری با توجه به اینکه او زمان کمی در کاخ سفید خواهد بود، به نظر منتفی می‌آید. نکته دیگر این است که ترامپ احتمالاً به دنبال آن خواهد بود که بتواند مجدداً در سال ۲۰۲۴ میلادی وارد رقابت‌های انتخاباتی شود و بر این اساس سعی می‌کند تا در عرصه داخلی همانند عرصه خارجی دست به یک اقدام تنش‌زا نزند و به نظرم شاهد ماجراجویی‌های او در این ۱۰ روز نخواهیم بود. از سوی دیگر موافقان وی با هرگونه اقدام تنش‌زا در داخل و خارج از آمریکا همانند گذشته موافق نیستند و مردم ایالات متحده هم در شرایط فعلی خواهان به راه افتادن یک جنگ، چه در داخل و چه در خارج از آمریکا نخواهند بود.

این پژوهشگر مسائل بین‌الملل در پایان خاطرنشان کرد: ترامپ حالا نگران تعقیب قضایی خود پس از پایان انتخابات ریاست جمهوری‌اش است و اگر بخواهد دست به اقدام تنش‌آفرین بزند، بدون تردید جمهوری‌خواهانِ بیشتری از او فاصله می‌گیرند که این به نفع او نیست. توجه داشته باشید که تمامی این تحلیل‌ها اعم از عدم به راه افتادن جنگ در خاورمیانه طی ۱۰ روز آینده و همچنین مسائلی از این قبیل، صرفاً در حالتی است که اتفاق خاصی علیه منافع ایالات متحده رخ ندهد. در این بین ممکن است شیطنت‌ها و تحریک‌هایی از سوی دیگران در منطقه انجام شود که پای آمریکا را به هرگونه اقدامی طی ۱۰ روز باقی مانده باز کند. لذا اگر رخدادی در سطح ملی به وقوع بپیوندد که موجب اتحاد هر دو حزب شود، احتمال وقوع هرگونه اقدامی متصور است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز