خبرگزاری کار ایران

کوروش احمدی در گفت‌وگو با ایلنا:

عدم اجابت خواسته‌ ترامپ توسط پنس به معنای فاصله‌گیری نبود/ تعدادی از جمهوری‌خواهان فاصله‌هایشان با کاخ‌سفید را علنی کردند/ احتمال عدم شرکت ترامپ در مراسم تحلیف

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۱۱۸۲

کارشناس ارشد مسائل آمریکا گفت: اینکه معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده گفته بود که کاری از وی در خصوص آرای الکترال بر نمی‌آیند، در واقع واقعیت را بیان کرده و به نظر من ربطی به فاصله گرفتن از رئیس‌جمهوری ندارد.

«کوروش احمدی» کارشناس ارشد مسائل آمریکا در تشریح دلایل فاصله‌ گرفتن معاون دونالد ترامپ و جمهوری‌خواهان از رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: طی روزهای اخیر گزارش‌های زیادی از سوی رسانه‌های آمریکا مبنی بر اینکه «مایک پنس» میان ترامپ و قانون اساسی آمریکا قرار گرفته منتشر شده است که به زعم آنها، فاصله گرفتن او از رئیس‌جمهوری فعلی ایالات متحده را نشان می‌دهد. تا جایی که نیویورک‌تایمز مدعی شده که پنس به ترامپ اعلام کرده که دیگر کاری از دستش برای لغو نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برنمی‌آید. توجه داشته باشید که اگر پنس به ترامپ گفته باشد که کاری برای لغو پیروزی بایدن از دستش ساخته نیست، در واقع الزامات واقعی قانونی را ابراز کرده و لزوماً به معنای فاصله گرفتن او از ترامپ نیست. پنس به عنوان رئیس نشست مشترک سنا و مجلس نمایندگان که برای تایید نتیجه آراء الکترال برگزار شد، در نهایت یک رای از ۵۳۵ رأی (جمع اعضای سنا و مجلس نمایندگان) را داشت، نه چیزی بیشتر.

وی ادامه داد: اینکه ترامپ چنین توقعی از پنس داشته و آن را با انتشار توئیت اعلام کرد، واقعاً می‌تواند حاکی از بالا گرفتن بحران روحی در ترامپ باشد. روال کار در نشست مشترک این است که آراء کالج الکترالِ ایالت به ایالت خوانده و تایید می‌شود، مگر اینکه در مورد یک یا چند ایالت حداقل یک عضو سنا و یک عضو مجلس نمایندگان نسبت به نتیجه اعلام شده اعتراض داشته باشند.

این دیپلمات پیشین کشورمان تصریح کرد: در شرایطی که دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان در اکثریت هستند و شماری از اعضای جمهوری‌خواه این مجلس نیز با تقلب ادعایی ترامپ مخالفت کردند، تردید نبود که اعتراض رای نمی‌آورد. در سنا نیز وضعیت مشابه بود چون علاوه بر ۴۸ عضو سنا، تعدادی از سناتورهای جمهوری‌خواه نیز با ادعای ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات مخالف بودند و تنها در صورتی که آراء موافق و مخالف در سنا برابر می‌بود، پنس به عنوان رئیس سنا می‌توانست با رأی خود بن بست را بشکند. حال در چنین شرایطی، پنس چگونه می‌توانست خواسته ترامپ را برآورده کند؟ لذا اینکه پنس به ترامپ گفته بود که کاری از دست من بر نمی‌آیند، در واقع واقعیت را بیان کرده بود و به نظر من ربطی به اینکه پنس از ترامپ فاصله گرفته یا نه، ندارد.

وی افزود: واقعیت این است که پنس در شرایط بسیار دشواری قرار دارد. او امیدوار است که بتواند به عنوان میراث‌خوارِ ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ شرکت کند و برای این منظور ضروری است که از حمایت ترامپ برخوردار باشد. خاصه آنکه طبق نظرسنجی‌های اخیر، ترامپ مورد تایید ۹۵ درصد از طرفداران حزب جمهوری‌خواه است. البته قاعدتاً عملکرد بسیار بی‌معنی و ناشیانه ترامپ در روزهای اخیر از جمله درخواست تلفنی او با مسئول انتخابات در ایالت جورجیا برای یافتن آرایی برای او باید به موقعیت او تا حدودی لطمه زده باشد. به این ترتیب پنس در تلاش است تا به نحوی ترامپ را متوجه احمقانه بودن توقعش کند تا به روابطش با او لطمه اساسی نخورد. اقدامی که پنس در این رابطه می‌توانست انجام دهد این بود که در جایی از بحث، نظر خود را مبنی بر اینکه تقلب شده و ادعاهایی از این قبیل را بیان کند. این برای ترامپ به لحاظ روانی مهم است.

احمدی عنوان کرد: توجه داشته باشید که مایک پنس طی چهار سال گذشته همراه مناسبی برای ترامپ بوده است. او به لحاظ اعتقادات شخصی نزدیک به پمپئو است؛ یعنی باورهای راستِ مسیحی یا اوانجلیکال دارد و بسیار ایدئولوژیک فکر می‌کند. لذا از لحاظ اجتماعی، اقتصادی و سیاست خارجی محافظه کاری تندرو و حتی تندرو‌تر از ترامپ محسوب می‌شود. با این حال به نظر می‌رسد که مانند پمپئو از یک نظر با ترامپ متفاوت است و آن این است که بسیار کمتر از ترامپ واقع بین و عملگرا است و از این نظر بسیار از ترامپ خطرناک‌تر است. ترامپ به‌رغم تمام ایرادات و کج فهمی‌هایش، یک حسن داشت و آن این است که بسیار کمتر ایدئولوژیک و بسیار بیشتر عملگرا و واقع‌بین است. لذا، پنس طی چهار سال تا توانست، در راستای سوق دادن بیشتر ترامپ به سوی اهداف ایدئولوژیک کوشید.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا جمهوری‌خواهان در حال فاصله گرفتن از ترامپ هستند؛ خاطرنشان کرد: برداشت من این است که از ابتدا بسیاری از جمهوری‌خواهان با ترامپ همسو نبودند و نظراتشان تطابقی با نظرات ترامپ نداشت. اما با توجه به سهمی که ترامپ از رأی جمهوری‌خواهان در ایالات مختلف داشت، آنها چاره‌ای جز همراهی با ترامپ نداشتند و در آینده نیز شماری از آنها همچنان خود را ناچار از تلاش برای حفظ حمایت ترامپ از خود خواهند دید. با این حال، در مواردی مثل ادعاهای ترامپ در مورد انتخابات، موضوع به قدری واضح و روشن است که حمایت از این ادعاها واقعا ممکن نیست. لذا در این رابطه تعدادی از جمهوری‌خواهان شروع به علنی کردن فاصله‌هایشان از ترامپ کرده‌اند. این در حالی است که برخی منابع اعلام کرده‌اند که احتمال دارد ترامپ در روز تحلیف در آمریکا نباشد اما باید متوجه بود که شرکت رئیس‌جمهوری قبلی در تحلیف رئیس‌جمهوری بعدی به لحاظ حقوقی امر الزام‌آور نیست و رئیس‌جمهوری پیشین در این مورد کاملاً صاحب اختیار است. ظاهرا در یکی دو مورد در تاریخ آمریکا (ظاهرا در اواخر قرن ۱۹ میلادی) چنین اتفاقی افتاده است. به هر حال احتمال عدم شرکت او در مراسم تحلیف زیاد است و هیچ تاثیر حقوقی یا سیاسی خاصی نیز نخواهد داشت.

گفت‌وگو: فرشاد گلزاری

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز