خبرگزاری کار ایران

مجلسی در گفت‌وگو با ایلنا:

ابعاد و پیامدهای اعمال نفوذ ترامپ در انتخابات جورجیا/ دلایل فاصله گرفتن سناتورهای جمهوری‌خواه در آستانه ۲۰ ژانویه

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۰۹۰۸

کارشناس مسائل آمریکا گفت: نخبگان آمریکا معتقدند که رئیس‌جمهوری فعلی این کشور حاصل زد و بند پدرخوانده‌های ایالات متحده است و بر همین اساس او حتی در روزهای آخر نتایج انتخابات جورجیا را برای تأمین منافع زیر سوال خواهد برد.

«فریدون مجلسی» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح پیامدهای تلاش رئیس‌جمهوری آمریکا برای اعمال نفوذ بر نتیجه انتخابات ایالت جورجیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از هر چیز باید توجه داشته باشید که «دونالد ترامپ» یک سیاستمدار حرفه‌ای به حساب نمی‌آید. او کسی است که از یک ساختار سرمایه‌داری که ریشه‌اش در معاملات املاک است به کاخ‌ سفید رسید و قبل‌تر از آن هم مجری برنامه کشتی کج در آمریکا بوده است. این اتفاق‌ها عموماً در آمریکا رخ می‌دهد و ما شاهد چنین رویدادهای خطرناکی در اروپا نیستیم. بر این اساس او طی چهار سال گذشته سعی کرده است که با استفاده از عوام خود را در نقطه اوج سیاست‌های کاخ سفید نگه دارد؛ این رویدادها به ما نشان می‌دهد که ترامپ اساساً یک سیاستمدار ریزبین نیست و قائل به کلی‌گرایی است.

وی ادامه داد: ترامپ از ابتدای روی کار آمدنش در سال ۲۰۱۶ تاکنون از کلونی‌های زیادی باج گرفته است و حالا در کسوت رئیس‌جمهوری آمریکا روزهای آخرش را سپری می‌کند. بسیاری از نخبگان آمریکا معتقدند که او «حاصل زد و بند پدرخوانده‌های ایالات متحده» است و در نهایت توانست وارد اتاق بیضی کاخ سفید شود. لذا اگر به رفتار او در قبال دور دوم انتخابات سنا در ایالت جورجیا نگاه کنیم، می‌فهمیم که ترامپ هم اکنون بر همان رفتار گذشته‌اش اصرار دارد و همان روند تهاجمی را تکرار می‌کند. بسیاری معتقد بودند که ترامپ به دلیل شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری تا حدودی به انتخابات جورجیا توجهی نخواهد داشت اما دیدیم که وی ۱۸ بار با مسئولان برگزاری انتخابات در جورجیا تماس گرفته و فرماندار این ایالت صراحتاً اعلام کرده که ترامپ به دنبال اعمال قدرت و نفوذ در جریان انتخابات بوده است.

این دیپلمات پیشین کشورمان تصریح کرد: اوضاع به حدی خراب شد که حتی دادستان جورجیا که توسط ترامپ انتخاب شده بود، از مقام خود استعفا داد و تمام اینها نشان می‌دهد که رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا همچنان به دنبال مهندسی آمار و ارقام به نفع خود و همقطارانش است. نکته‌ای که باید مورد نظر قرار بگیرد این است که امکان پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات جورجیا تا حد زیادی وجود داشت اما اقداماتی که ترامپ در این چند روز انجام داد موجب شد که این احتمال کاهش پیدا کند. توجه داشته باشید که حدود ۴۵ درصد از جمعیت فعلی آمریکا از ترامپ حمایت می‌کنند و تمام این مسائل به دلیل قوی شدن نظریه‌های عوام‌گرایی در جامعه ایالات متحده است. اینکه می‌بینیم امروز در کف خیابان‌های واشنگتن بسیاری از طرفداران ترامپ همزمان با برگزاری جلسه ششم ژانویه کنگره و همچنین شمارش آرای انتخابات سنا در ایالت جورجیا حضور دارند و پس از آن اقدام به ایجاد آشوب و درگیری در ساحتمان کنگره می‌کنند، دقیقاً نشان می‌دهد او تا دقیقه آ‌خر به دنبال آن است تا راهبرد تحریک عوام را عملیاتی کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ترامپ کار را به جایی رسانده که دقیقه به دقیقه در حال زهر چشم گرفتن از هم‌حزبی‌های خود و حتی دموکرات‌ها است. این در حالی است که بخشی از سناتورهای جمهوری‌خواه در حال فاصله گرفتن از او هستند. آنها نگران رفتار غیردموکراتیک و بازی‌های خطرناک ترامپ تا ۲۰ ژانویه هستند و فکر نمی‌کنم که این روند جز تخریب بیشتر حزب جمهوری‌خواه خروجی دیگری داشته باشد. تا جایی که گفته می‌شود مایک پنس (معاون ترامپ) هم در حال روی گرداندن از او است و این می‌تواند آبروی سیاسی ترامپ را به خطر بیاندازد. به هر ترتیب حتی به‌رغم این‌که انتخابات سنا در جورجیا به نفع دموکرات‌ها رقم خورده است، ترامپ از این موضوع هم به نفع خود و آرمان‌هایش در تحریک عوام استفاده خواهد کرد. او هیچ ابائی از هوچی‌گری سیاسی ندارد و تا آخرین لحظه‌ای که در قدرت است، همین روند را جلو خواهد برد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز