خبرگزاری کار ایران

نگاهی به تحولات اسرائیل در سالی که گذشت؛

نویسنده و تحلیلگر فلسطینی: صهیونیست‌ها هم مانند دوستان عرب خود به تکه‌های مختلف تبدیل شده‌اند/ نتانیاهو تمام رقبایش را برای اهداف خود گروگان گرفته است/ برگزاری چهارمین انتخابات در رژیمی شبیه به «جمهوری موز»

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۶۸۹۲

نویسنده و تحلیلگر سیاسی فلسطین تاکید کرد که صحنه سیاسی آشوب‌زده صهیونیست‌ها شایسته است به دلیل حالت بی‌ثباتی سیاسی، «جمهوری موز» توصیف شود.

«ابراهیم محمد صالحی»، نویسنده و تحلیلگر سیاسی فلسطین در توصیف آنچه در سال ۲۰۲۰ بر رژیم صهیونیستی گذشت و آنچه که این رژیم در سال ۲۰۲۱ پیش رو دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: رژیم صهیونیستی  امروز به سمت چهارمین انتخابات سراسری در کمتر از دو سال پیش می‌رود و دلیل اصلی آن تقلای «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر این رژیم برای حفظ حمایت و مصونیت قضایی است که از آن برای به تاخیر انداختن محاکمه خود در پرونده‌های فساد  تا زمانی که در رأس این رژیم باقی است، استفاده می‌کند.  

نتانیاهو تمام رقبایش از طبقه سیاسی فرسوده صهیونیست را برای اهداف خود گروگان گرفته است

محمد صالحی گفت: رژیم صهیونیستی در حال حاضر به یک عروس خیمه‌شب‌بازی در دست فرد فاسد و رشوه‌خواری تبدیل شده که فقط به منافع محدود خود فکر می‌کند. نتانیاهو رژیم صهیونیستی را به شخص خود تقلیل داده و تمام رقبایش از طبقه سیاسی فرسوده صهیونیست را گروگانی برای اهداف خود گرفته است. 

تعطیلی ۲۵ روزه اخیر، به دلیل ترس نتانیاهو از ریزش هواداران تندروی خود بود

وی افزود: برای مثال اخیرا که نتانیاهو اسرائیل را  برای مدت ۲۵ روز ، ظاهراً به بهانه مبارزه با گسترش بیماری همه‌گیر کرونا  تعطیل کرد، در واقع هدف او این بود که از تعطیلی کوتاه‌مدت فقط در شهرک‌هایی که همه‌گیری به نسبت بالاتری در آنها در حال گسترش بوده و بیشتر ساکنان این شهرک‌ها از متحدان وی در فرقه افراط‌گرای «حریدیم» هستند، جلوگیری کرده و مراجع دینی آنها را خشمگین نکند، زیرا وقتی تعطیلی فقط شامل این فرقه که کمتر از دیگر صهیونیست‌ها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و به تشدید شیوع ویروس متهم هستند، شود، بدون تردید آنها عصبانی شده و رابط دوستی‌شان با نتانیاهو خراب می‌شود. به تبع، نتانیاهو آرای تندورها را که تا کنون برای خود تضمین کرده بود، از دست می‌دهد.  

این تحلیلگر فلسطینی تاکید کرد که نتیجه این رفتار کودکانه از سوی نهاد سیاسی حاکم شایسته است به دلیل حالت بی‌ثباتی سیاسی جمهوری موز توصیف شود.

تا زمان برگزاری انتخابات چهارم شاهد جنگ لفظی شدید بین احزاب سیاسی صهیونیست خواهیم بود

وی افزود: بیست‌و‌سوم مارس ۲۰۲۱، تاریخ جدیدی برای برگزاری بیست‌وچهارمین انتخابات کنست صهیونیست‌هاست. از حالا تا زمانی که صهیونیست‌ها پای صندوق‌های رای حاضر شوند، شاهد یک جنگ شدید لفظی، اظهارات داغ و مواضع سیاسی و امنیتی متناقض با چاشنی توهین و افراط گری  بین احزاب در صحنه سیاسی صهیونیست خواهیم بود.

فریادهای انتخاباتی صهیونیست‌ها از دایره حراج‌های مجازی فراتر نخواهد رفت

محمد صالحی گفت: قطعا همه این فریادهای انتخاباتی از دایره حراج‌های مجازی بدون هیچ نتیجه و دستاوردی فراتر نخواهد رفت، همانطور که پیش از نیز در اظهارات «بنی گانتز»، رئیس حزب «آبی- سفید» و «آویگدور لیبرمن»، رئیس حزب «اسرائیل خانه ما» و دیگر سران اسرائیلی شاهد این روند بودیم.

تمامی طیف‌های صهیونیست، ناتوانی خود در قبال محور مقاومت را اثبات کرده‌اند

وی افزود: آنها در اظهارات تهاجمی خود نهاد امنیتی را به دلیل سکوت در برابر مقاومت فلسطین و به ویژه غزه و جنوب لبنان و نیز نفوذ قدرتمند ایران در سوریه و مرزهای فلسطین اشغالی سرزنش و توبیخ کردند. همه آنها، بدون استثنا، ناتوانی خود را در تغییر وضع موجود که به نفع قدرت مقاومت و محور ممتد آن از تهران به عراق و یمن تا سوریه، لبنان و غزه و تا قلب این محور در قدس اشغالی پیش می‌رود، اثبات کردند. صحنه سیاسی صهیونیست‌ها تا موعد انتخابات مقرر در ماه مارس آینده شاهد تاسیس احزاب جدید خواهند بود. از چندی پیش که کنست منحل شد، شاهد تولد دو حزب جدید بودیم. حزب نخست حزب «آرزوی جدید» به ریاست «جدعون ساعر» است که به دنبال ورود به انتخابات ماه مارس و رقابت با نتانیاهو و حتی تشکیل دولت جدید است. این حزب برای تحقق هدف خود کاملا جدی است و به صراحت اعلام کرد که به دنبال سرنگونی نتانیاهو و پایبند به ابقای اردوگاه راست افراطی در راس قدرت است. به ویژه اینکه «زئیف الکین»، یکی از چهره‌های نزدیک نتانیاهو که از حزب لیکود جدا شده به این حزب پیوسته است. دومین حزب تازه تاسیس نیز به ریاست «عوفر شیلح» است که از حزب «آینده» اسرائیل به ریاست «یائیر لاپید» جدا شده است. مسیر ترسیم نقشه سیاسی صهیونیسم از هم اکنون تا آستانه انتخابات بدون فرجام باقی خواهد ماند.

انتخابات پیش رو بیشتر شبیه یک میدان کشتی بین گروهی از افراد ضعیف خواهد بود 

وی تاکید کرد: ما با وجود این صحنه جدید، به این باور می‌رسیم که انتخابات پیش رو بیشتر شبیه یک میدان کشتی بین گروهی از افراد ضعیف خواهد بود و طی آن شعارهای انتخاباتی و برنامه‌های سیاسی و امنیتی فشرده و غیر واقعی را خواهیم شنید. همچنین هر یک از طرف‌ها و احزاب، یکدیگر را به بدترین شکل ممکن رسوا خواهند کرد تا بلکه امتیازی برای خود کسب کرده و آن دیگری را تضعیف کند. برخی از این افراد ضعیف ممکن است گمشده خود را در تهدید یکی از ستون‌های محور مقاومت مانند غزه یا حزب‌الله در لبنان یا حتی جمهوری اسلامی ایران یا هر دو با هم بیابند اما به نظر من، همه این تهدیدها فراتر از یک هیاهوی انتخاباتی نخواهد بود و هرگز عملی نخواهد شد، زیرا خود می‌دانند که اگر بخواهند تهدیدهای خود را عملی کنند، قطعا با گل از آنها استقبال نمی‌شود و با جهنم آتش روبه‌رو خواهد شد.

تجزیه حزب آبی و سفید و برگزاری انتخابات پنجم دور از ذهن نیست

وی افزود: آنچه در بالا عنوان شد مربوط به اردوگاه راست‌گرایان  و نتانیاهو و متحدان اوست. اما درباره بنی‌گانتز داده‌هایی وجود دارد که از تجزیه حزب آبی و سفید خبر می‌دهد، به ویژه اینکه پیش‌بینی می‌شود شمار بسیاری از اعضای این حزب استعفا دهند و در این میان استعفای «گابی اشکنازی» و «آوی نیسنکورن» بسیار محتمل است. بنابراین همچنان شانس گانتز برای ریاست یک بلوک پارلمانی متعادل، قوی و رقابتی در کنست آینده محدود است، اما می‌توانیم بگوییم که اگر انتخابات پنجمی پیش از ماه نوامبر ۲۰۲۱ برگزار شود، او یک فرصت رویایی خواهد داشت. اتفاقاً این سناریو، دور از ذهن و غیر واقعی نبوده و اغراقی درباره آن نشده است. بلکه با توجه به وضعیت از هم پاشیدگی و تکه تکه شدن در فضای سیاسی فعلی صهیونیس‌ ها برگزاری انتخابات پنجم نیز یک احتمال بزرگ به شمار می‌رود و چه بسا گانتز به نخست‌وزیری دست یابد البته به این شرط که پس از  نتایج انتخابات پنجم به عنوان عضو منتخب در کنست احتمالی بیست و پنجم باشد. بنابراین چنین به نظر می‌رسد که گانتز به رغم اینکه آینده سیاسی حزبش از اساس تهدید می‌شود اما حتما تلاش خواهد کرد تا به هر طریقی که شده در کنست باقی بماند تا شرایط مهیا شده و او نخست‌وزیر شود حتی اگر به صوت تصادفی.  

این تحلیلگر فلسطینی در ادامه تصریح کرد: برای اولین بار است که در طول عمر رژیم صهیونستی شاهد برگزاری انتخاباتی بدون رقابت بر سر مسائل بزرگ استراتژیک و تاکتیکی هستیم که تقریبا هیچ موضوع دیگری غیر از برنامه احزاب و تبلیغات انتخاباتی در آن وجود ندارد. به گونه‌ای که این انتخابات موصوف به اختلافات شخصی بین احزاب سیاسی صهیونیست و افزایش اتهام‌زنی رقبای سیاسی علیه یکدیگر است. از جمله اتهام یکدیگر به عدم رعایت قانون و حاکمیت رژیم یا سوء استفاده از اختیارات و مسئولیت‌ها و امکانات موجود در اختیار آنها.

محمد صالحی گفت: دنیای اعداد در انتخابات بعدی حاکم است و پس از اتمام آن همه احزاب به دنبال شخصی می‌گردند که بتواند شماره ۶۱ عضو کنست را  به دست آورد و کابینه جدید صهیونیستی را تشکیل دهد. همزمان رای‌دهندگان صهیونیست خواهند فهمید که صرف ابزاری برای رسیدن قدرت‌طلبان به قدرت بوده‌اند و شعارهای آنها مصرف انتخاباتی داشته است. آنچه اکنون برای هر یک از نامزدها مهم است اینکه تعداد کرسی‌های وی و تعداد اعضای طرفدار بلوک سیاسی وی چه میزان است. 

صهیونیست‌ها هم مانند دوستان عرب خود به تکه‌های مختلف تبدیل شده‌اند

وی در پایان تاکید کرد: همه این موارد بدون شک ما را بر آن می‌دارد تا عادی‌سازی خیانت آمیز بین رژیم‌های عربی خلیج فارس با صهیونیست‌ها را با وضعیت آشوب‌زده این رژیم ربط دهیم. صهیونیست‌ها هم مانند دوستان عرب خود به تکه های مختلف تبدیل شده‌اند و این موضوع اعتقاد ما را به نابودی رژیم صهیونیستی تقویت می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز