خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

انحلال کنست اسرائیل، حیات سیاسی نتانیاهو را بایکوت می‌کند /اختلاف اصلی گانتز و لیکود، دبه کردن در انتقال نخست‌وزیری است/ شانس راست‌افراطی بیش از ۳۴ کرسی نخواهد بود

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۴۲۸۷

کارشناس مسائل منطقه گفت: شروط جدیدی که رهبر حزب آبی سفید پیش روی رهبر لیکود قرار داده موجب شد تا وی آن را قبول نکند و در نهایت این اختلاف انحلال کنست و برگزاری انتخابات چهارم را رقم زد.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به تشدید تنش میان رهبران دو حزب اصلی کابینه ائتلافی اسرائیل و در پی آن سقوط کابینه و انحلال پارلمان رژیم صهیونیستی و برگزاری دور چهارم انتخابات در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: چندی پیش برخی از منابع نزدیک به حزب آبی و سفید اعلام کردند که بنی‌گانتز (رهبر این حزب) از تفاهمات قبلی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم در مورد تاخیر در انحلال کنست عقب کشیده‌ است. بر این اساس پس از انتشار این خبر، گمانه‌زنی‌ها در مورد انحلال پارلمان رژیم صهیونیستی قوت گرفت و حالا باید منتظر برگزاری دور چهارم انتخابات زودهنگام باشیم. در این میان باید توجه داشته باشیم که اختلاف‌ها میان گانتز و نتانیاهو به نقطه نهایی رسیده است و به نظر نمی‌رسد که حل اختلاف میان این دو را شاهد باشیم. مساله‌ای که باید به آن توجه کرد این است که بنی‌گانتز شروط جدیدی را پیش روی نتانیاهو قرار داد و در نهایت انحلال کنست را رقم زد.

وی ادامه داد: توجه داشته باشید که شروط گانتز مربوط به مسائل داخلی از جمله تصویب بودجه برای سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ است. از سوی دیگر، گانتز به دنبال آن است تا بتواند وزیر به اصطلاح دادگستری فعلی یعنی «آوی نیسنکورن» را در سمت خود ابقا کند و از منظری دیگر می‌خواهد تمام پست‌های خالی در  کابینه را پُر کند. موضوع بعدی که مورد اختلاف دو طرف است، تاکید گانتز بر تعهد نتانیاهو برای عدم فرار از مساله نخست‌وزیر تناوبی است؛ به عبارتی دیگر علاوه بر مبحث بودجه، مهمترین بحثی که میان دو طرف به اختلاف تبدیل شده، مساله احتمال خروج بنیامین نتانیاهو از توافق نخست‌وزیری چرخشی است. به همین جهت شاهد انحلال کنست بودیم و  دور چهارم انتخابات نیز در تاریخ ۲۳ ماه مارس برگزارش شد؛ موضوعی که در این بین باید مورد نظر قرار بگیرد این است که در پس تمام این اختلاف‌ها یک سری از تحولات در حال رخ دادن است که مبداء آن را باید ایالات متحده دانست.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: توجه داشته باشید با ورود «جو بایدن» به کاخ‌سفید و برگزاری انتخابات بعد از خروج «دونالد ترامپ» از مدار قدرت، احتمال دارد که دموکرات‌ها از بنی‌ گانتز حمایت کنند. این مساله بی‌شک برای نتانیاهو یک خطر بسیار جدی خواهد بود و می‌تواند او را در آستانه بایکوت سیاسی در تل‌آویو قرار دهد. اگر به مسائل جاری در داخل رژیم صهیونیستی نگاه بیاندازیم می‌بینیم که یک رقابت تنگاتنگ میان گانتز و نتانیاهو برای شرکت در دور چهارم انتخابات وجود دارد. بر این اساس شانس نتانیاهو و حزب لیکود صرفاً بیش از ۳۴ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان نخواهد بود و بسیاری بر این عقیده‌اند که بنی‌گانتز ۳۸ کرسی از مجموع آراء را می‌تواند کسب کند. این در حالی است که او هم مجبور به ائتلاف با احزاب چپ و همچنین حزب دموکرات عربی خواهد بود و نمی‌تواند به صورت یکجانبه تشکیل دولت دهد.

هانی‌زاده افزود: مساله بعدی که آرام آرام در حال عیان شدن است، ترس نتانیاهو از فرآیند خروجش از قدرت است. اگر او از چرخه قدرت اسرائیل خارج شود بدون تردید پرونده‌های فساد مالی و اداری او (موسوم به پرونده‌های ۱۰۰۰و ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰) مجدداً به جریان خواهد افتاد و این در حالی است که حدود شش ماه در تل‌آ‌ویو علیه وی و مفاسدش تظاهرات به پا شده است. این تظاهرات نه تنها در میادین اصلی اراضی اشغالی، بلکه بارها در مقابل اقامتگاه نتانیاهو و خانواده‌اش در تل‌آویو برگزار شده که نشان از میزان فشار اجتماعی – سیاسی علیه او دارد. همین مساله نشان می‌دهد که حزب لیکود به رهبری نتانیاهو در انظار عمومی با مشکلاتی روبه‌رو است و حتی برخی از اعضای کنست اسرائیل هم با نتانیاهو وارد مشکلات عدیده‌ای شده‌اند. بر این اساس سقوط وی در انتخابات پیش‌رو می‌تواند سرگذشتی همانند «ایهود اولمرت» را برای نتانیاهو رقم بزند.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که در صورت انحلال کنست، هر دو حزب به طرف جلب رضایت کدام طیف سیاسی از رژیم صهیونیستی خواهند رفت، خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام رسانه‌ها و اتاق‌های فکر اسرائیل، ناامیدی در میان جوانان یهودی تا حدود زیادی افزایش پیدا کرده است و این به دلیل قبضه قدرت توسط محافظه‌کاران اسرائیل است. به همین دلیل بنی‌ گانتز سعی می‌کند تا در صورت برگزاری انتخابات چهارم، طیف یهودیان سردرگم و به خصوص همین جوانان را به سمت خود جلب کند. در مقابل نتانیاهو تلاش می‌کند تا احزاب راست مذهبی و افراطی را با خود هماهنگ کند. در این راستا یکی دیگر از موضوعات مهمی که می‌تواند بر روی آرای نتانیاهو تاثیر بگذارد، نارضایتی مردم از عملکرد وی از زمان شروع پاندمی کرونا و همچنین مسائل اقتصادی - اجتماعی است به همین دلیل احتمال کنار گذاشته شدن وی از ساختار قدرت اسرائیل وجود دارد اما با کنار رفتن او نباید انتظار کاهش تنش در سیاست خارجی را داشته باشیم؛ چراکه اسرائیل عملاً راهبردهای خارجی خود را با ایدئولوژی و نقطه‌گذاری‌های طولانی‌مدت پیوند زده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز