خبرگزاری کار ایران

مجلسی در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

دلایل آزمایش مشترک سامانه موشکی اسرائیل و آمریکا در واپسین روزهای دولت ترامپ/ امکان‌سنجی تجهیز پدافند کشورهای عربی منطقه توسط تل‌آویو

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۲۱۸۳

کارشناس مسائل آمریکا گفت: اسرائیلی‌ها نمی‌خواهند تهدیدات پیرامونی خود مانند شلیک موشک از غزه را به صورت کامل از بین ببرند، چراکه در این صورت نمی‌توانند نمایش مظلومیت‌های خود را به اروپا و آمریکا بفروشند.

«فریدون مجلسی» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح دلایل و پیام‌های آزمایش جدیدترین سامانه پدافند موشکی در سرزمین‌های اشغالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: آزمایش سامانه پدافند موشکی «عصای سحرآمیز» که توسط اسرائیل و آمریکا رونمایی شد به نوعی مخابره یک پیام تهدید برای منطقه خواهد بود. به نظرم آزمایش این سامانه آن هم به صورت مشترک توسط تل‌آ‌ویو و واشنگتن در واپسین روزهای ریاست دونالد ترامپ بر کاخ سفید را باید از چند بعد مورد نظر قرار داد. نخست اینکه این سامانه قابلیت هدف قرار دادن موشک‌های بالستیک و کروز را دارد و طراحی این سامانه از چند سال پیش پس از جنگ ۵۱ روزه کلید خورد.

وی ادامه داد: توجه داشته باشید که اسرائیلی‌ها عموماً آزمایش تسلیحات خود را علنی نمی‌کنند و همه‌چیز را محرمانه نگه‌ می‌دارند. به بیانی گویاتر، تل‌آویو عموماً دست به آشکارسازی چنین دستاوردهای نظامی نمی‌زد اما حالا قبل از آنکه ترامپ از کاخ سفید خارج سفید شود، شاهد بهره‌برداری از آ‌ن هستیم. نتانیاهو و تیمش در آخرین روزهای حضور ترامپ در کاخ سفید به دنبال نمایش قدرت هستند و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی می‌داند که تیم جدید واشنگتن که قرار است ۲۰ ژانویه به روی کار بیاید، ممکن است سیاست متفاوتی نسبت به ترامپ در قبال منطقه اتخاذ کند. بر این اساس معتقدم رونمایی از این سامانه پدافند موشکی یک نوع تهدید و همچنین تلاش برای نشان داد تقویت قدرت جنگی اسرائیل به حساب می‌آید. موضوع بعدی این است که پس از آزمایش این پدافند موشکی، مقام‌های تل‌آویو اعلام کردند که قادر هستند کشورهای عربی را به سامانه‌های موشکی تجهیز کنند. البه مشخص نیست که منظور آنها سامانه عصای سحرآمیز بوده یا خیر.

این دیپلمات پیشین کشورمان تصریح کرد: این سخنان می‌تواند گویای آن باشد که آمریکایی‌ها به دنبال سرمایه‌گذاری بیشتر در شرق آسیا و کوچ کردن از منطقه هستند و حالا به دنبال راه انداختن یک ائتلاف در منطقه به جای خود هستند. به عبارت دیگر می‌توان گفت که ایالات متحده در حال وکالت دادن به ائتلاف عبری – عربی است و بر این اساس می‌بینیم که ساختار امنیتی و نظامی اسرائیل به صورت مشهود در حال تغییر کردن است. عده‌ای معتقدند که آمریکا به دنبال آن است تا اسرائیل مدیریت منطقه را به دست بگیرد اما من معتقدم که چنین اتفاقی رخ نخواهد داد؛ چراکه توان و ظرفیت تل‌آویو در این حد نیست و نمی‌تواند منطقه‌ای با وجود این حجم از تعارض‌ها را مدیریت کند. مساله دیگر این است که رونمایی از این سامانه پدافند موشکی به نوعی مقابله با تهدیدات موشکی از ناحیه غزه هم قلمداد شود.

 وی در پایان تصریح کرد: اسرائیل با علنی کردن اخبار آزمایش سامانه مذکور قصد دارد تا تأمین امنیت خارجِ نزدیک خود را دو برابر کند اما به نظرم این مساله صرفاً یک بازدارندگی خفیف خواهد بود. دلیل آن هم این است که اسرائیلی‌ها نمی‌خواهند تهدیدات پیرامونی خود را به صورت کامل از بین ببرند؛ چراکه در این صورت نمی‌توانند نمایش مظلومیت‌های خود را به اروپا و آمریکا بفروشند. آنها به دنبال این هستند که یک تهدید امنیتی به عنوان دستاویز در منطقه وجود داشته باشد اما در حقیقت تمام این نمایش‌‌های نظامی برای مخابره پیام به ایران است. توجه داشته باشید که اسرائیل توان تجهیز کشورهای عربی را ندارد و اساسا فروش اسلحه در منطقه مربوط به آمریکا و اروپا می‌شود. بر این اساس فکر نمی‌کنم که اسرائیل بتواند جنگ ستارگان به راه بیاندازد و بنابراین باید چنین اقدامی را تنها نوعی نمایش قدرت و مخابره پیام به منطقه دانست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز