خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر سیاسی اندونزی در گفت‌وگو با ایلنا:

قانون اساسی جاکارتا هر نوع اشغالگری در جهان را رد می‌کند/ آرمان فلسطین برای مردم اندونزی یک تعهد دینی است/ ادعای رژیم‌های عربی برای کمک به فلسطین در توافق سازش، دروغ است

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۰۵۴۱

تحلیلگر سیاسی اندونزی تاکید کرد که مسأله قدس و مسجد الاقصی برای مردم کشورش یک تعهد دینی است و آنها خود را وامدار ملت فلسطین می‌دانند.

اخیرا رسانه‌های صهیونیست ادعا کرده‌اند که علاوه بر کشورهای عربی، کشورهای اسلامی غیر عرب نیز برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل ابراز تمایل کرده و «مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا این هفته به فلسطین اشغالی می رود تا تمایل برخی از این کشورها را اعلام کند. 

در بیشتر این گزارش‌ها نام کشور اندونزی به عنوان یکی از کشورهای مسلمان غیر عرب برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی وجود دارد. 

 « فیصل السقاف»، تحلیلگر سیاسی مسائل خاورمیانه، بنیانگذار سایت انگلیسی زبان «البلد» و نویسنده کتاب «غزه: نماد مقاومت و افتخار» دراندونزی است. 

عادی‌کنندگان روابط با اسرائیل در ازای منافعی کوتاه‌مدت، تن به خیانتی کثیف داده‌اند

السقاف اقدام برخی کشورهای عربی به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: پدیده شوم عادی‌سازی روابط با اسرائیل نشان می‌دهد که بسیاری از کشورهای عربی و مسلمان در حال حاضر از یافتن راه حل نهایی برای پایان دادن به درگیری فلسطین و اسرائیل و همچنین تشکیل کشور فلسطین با حاکمیت مستقل ناامید شده‌اند. همچنین این کشورها نیاز فوری به همکاری رسمی با اسرائیل بر اساس منافع ملی، سیاسی، اقتصادی، امنیتی و دفاعی کوتاه‌مدت خود داشته حاضر به تن دادن به این خیانت کثیف شده‌اند.

رژیم‌های حاشیه خلیج‌فارس پس از بهار عربی برای حفظ قدرت خود به آمریکا نیاز دارند

السقاف درباره سوق پیدا کردن رژیم های عربی به عادی سازی روابط با اسرائیل گفت:  بیشتر این رژیم‌ها به ویژه در کشورهای حوزه خلیج‌فارس برای حفظ قدرت خود خصوصا پس از آغاز بهار عربی در سال ۲۰۱۱ ، به حمایت کامل ایالات متحده به عنوان متحد ضروری اسرائیل نیاز دارند. پس بر اساس منافع خود و تحت فشار آمریکا دست به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی زده‌اند. در حقیقت آنها ادعا می‌کنند که با داشتن روابط رسمی با اسرائیل، میانجیگری در درگیری بین فلسطین و اسرائیل آسان‌تر خواهد بود. آنها همچنین مدعی هستند که شکل‌گیری یک رابطه دیپلماتیک با اسرائیل موقعیت آنها را برای کمک به مردم فلسطین جهت رسیدن به استقلال و تشکیل کشور مستقل تقویت می‌کند ولی در واقع این ادعاها دروغ است و هرگز محقق نخواهد شد. به عنوان مثال، مصر و اردن که نخستین کشورهای عربی برای برقراری روابط رسمی با اسرائیل بودند، در کمک به فلسطینیان برای تحقق آزادی خود ضعیف عمل کرده‌اند.

هرگونه عادی‌سازی احتمالی روابط اندونزی با اسرائیل، صرفا بر محور اقتصاد متمرکز خواهد بود

وی درباره اخبار رسانه های صهیونیست مبنی بر تصمیم کشورهای جدید برخی کشورهای اسلامی غیرعربی از جمله اندونزی برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل گفت: انچه که من می‌دانم این است که مذاکرات بین اندونزی و اسرائیل برای عادی‌سازی روابط وجود دارد، ما اگر این اتفاق بیفتد به شکل یک رابطه دیپلماتیک نخواهد بود و بیشتر در قالب روابط اقتصادی بین دو کشور نشان داده خواهد شد همانطور که از زمان «عبدالرحمن وحید»، رئیس‌جمهوری پیشین اندونزی وجود داشته است.

به رسمیت شناختن اسرائیل، مغایر قانون اساسی اندونزی است

این نویسنده افزود: از نظر اندونزی، مسأله فلسطین حکم قانون اساسی ما است که تصریح می‌کند هر نوع اشغالگری در جهان باید از بین رود، زیرا این نقض اصل بشر دوستانه و عدالت است. بر اساس قانون اساسی اندونزی، تا زمانی که فلسطینی‌ها استقلال خود را به دست نیاورده‌اند، ما نمی‌توانیم اسرائیل را به رسمیت بشناسیم.

السقاف درباره جایگاه آرمان فلسطین نزد مردم اندونزی گفت: فلسطین برای اندونزی به عنوان بزرگ‌ترین کشور مسلمان جهان بسیار مهم است. ما درک می‌کنیم و می‌دانیم که باید از وجود مسجد الاقصی که نخستین قبله ما بوده و مکانی است که حضرت محمد (ص) سفر خود را برای دیدار با خدا آغاز کرد، محافظت کنیم. در وهله بعد نیز اندونزی مدیون فلسطین است، زیرا آنها نخستین کشوری هستند که استقلال ما را در سال ۱۹۴۵ به رسمیت شناختند.

السقاف درباره سر نوشت فلسطین در سایه تحولات اخیر گفت: من در سال ۲۰۰۸ طرحی نوشتم  مبنی بر اینکه اگر فلسطینی‌ها بخواهند آرمان قدس را رها کنند و تسلیم شوند، هیچ کشوری با نام  فلسطین تشکیل نخواهد شد ولی اگر فلسطینی‌ها مانند همیشه آماده فداکاری‌های سخت باشند، می‌توانند یک کشور داشته باشند.

وی در پایان افزود: ذکر این نکته ضروری است که اکثر کشورهای عربی- اسلامی به صراحت از فلسطین حمایت نمی‌کنند و تنها از مسأله فلسطین برای منافع ملی خود بهره می‌برند.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز