خبرگزاری کار ایران

ابوالفتح در گفت‌وگو با ایلنا:

با کسب ۲ کرسی سنا توسط جمهوری‌خواهان، کار بایدن سخت می‌شود/ باید دید ترامپ علیه ساختار آمریکا دست به چه کاری می‌زند

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۹۹۴۶

کارشناس مسائل آمریکا گفت: تعلق گرفتن دو کرسی در انتخابات دی ماه به جمهوری‌خواهان، بدون شک کار را برای رئیس‌جمهوری منتخب و تیمش بسیار سخت خواهد کرد.

«امیرعلی ابوالفتح» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح ترکیب جدید سنای آمریکا و تاثیر آن روی سیاست‌های کلان دولت «جو بایدن» در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: بر اساس اعلام نتایج انتخابات سوم نوامبر، دست برتر در سنای آمریکا فعلاً با حزب جمهوری‌خواهان است. در شرایط کنونی دو کرسی سنا مربوط به ایالت جورجیا بلاتکلیف است و قرار بر این شده تا دور دوم انتخابات سنا در این ایالت، ۱۶ دی ماه برگزار شود تا تکلیف این دو کرسی مشخص شده و از بلاتکلیفی خارج شوند. واقعیت این است که انتخابات امسال یکی از نادرترین انتخاب‌های سنا و قوه قانون‌گذار ایالات متحده به حساب می‌آید که به نظرم در یک دهه گذشته چنین چیزی سابقه نداشته است؛ چراکه رقابت بسیار تنگاتنگ بود و هم‌اکنون جمهوری‌خواهان ۵۰ کرسی و دموکرات‌ها ۴۸ کرسی مجلس سنا را در اختیار دارند.

وی ادامه داد:‌ در شرایط کنونی مجلس نمایندگان در اختیار هم‌تیمی‌های جو بایدن است اما باید توجه داشته باشید که تصویب قوانین و حتی تایید صلاحیت کابینه بایدن نیاز به همراهی سنا با دموکرات‌ها دارد. بر این اساس اگر دموکرات‌ها بتوانند در انتخابات دی ماه هر دو کرسی سنا را به دست بیاورند با احتساب کرسی اختصاصی معاون بایدن (کامالا هریس) می‌توانند با کسب ۵۱ کرسی اکثریت سنای آتی را تا دو سال آینده در دست داشته باشند که این امر بدون تردید می‌تواند کمک‌حال بایدن باشد و دست برتر دموکرات‌ها را نشان دهد. مسئله‌ای که در این میان باید مورد نظر قرار بگیرد این است که پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری اخیر بسیاری از طرفداران ترامپ و اساساً هواداران حزب جمهوری/‌خواه با یک سرخوردگی شدید رو‌به‌رو شده‌اند و بر این اساس ممکن است حضور آنها پای صندوق‌های رأی تا حد زیادی کاهش پیدا کند. البته این صرفاً یک گمانه‌زنی است و اگر تمام این احتمال‌ها غلط از آب در بیاید، جمهوری‌خواهان می‌توانند پیروز میدان باشند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: توجه داشته باشید که مخالفان بایدن در وضعیت کنونی ۵۰ کرسی از سنا را در اختیار دارند و کسب حتی یک کرسی دیگر می‌تواند به حفظ اکثریت آنها در مجلس سنای آتی بینجامد و بدون تردید یک رویارویی آشکار با بایدن خواهند داشت. مسآله‌ای که در اینجا باید مورد نظر قرار بگیرد این است که اختلاف نظرها و دوقطبی‌ها در ایالات متحده افزایش پیدا کرده اما این مربوط به خروجی انتخابات امسال نیست؛ بلکه از دهه‌های گذشته شاهد این اختلاف بودیم و دوقطبی در جامعه به اشکال گوناگون نمایان شده است. به یاد داریم که در دوران «بیل کلینتون» بر سر تصویب بودجه، اختلاف‌های زیادی به وجود آمد که در نوع خود بی‌نظیر بود و حالا هم این اختلاف‌ها وارد مراحل جدیدی شده است. طرفداران ترامپ، دموکرات‌ها را به خیانت و حمایت از سوسیالیسم متهم می‌کنند و معتقدند که شکست ترامپ در انتخابات به نوعی دین و آرمان آمریکایی‌ها را بایکوت کرده است.

وی افزود: در مقابل، طرفداران بایدن اعتقاد دارند که اگر ترامپ دوباره بر سر کار می‌آمد شاهد ظهور مجدد فاشیسم در آمریکا می‌بودیم. بر این اساس این درگیری‌ها حالا وارد فاز جدید شده است و باید توجه داشته باشیم که در قوه مقننه آمریکا، طیف‌های بسیار زیاد و متنوعی وجود دارند؛ از یک سو ما شاهد حضور مهره‌هایی از طیف چپ آمریکا که به «برنی سندرز» نزدیک هستند، بوده‌ایم و در مقابل، نمایندگان راست افراطی هم در این صف‌بندی حضور دارند. به همین علت تمام مخالفان و موافقان در قوه قانون‌گذار آمریکا دور یکدیگر جمع خواهند شد اما معتقدم که بایدن با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم خواهد کرد. بایدن در مسائلی مانند تصویب قوانین مربوط به مبارزه با کرونا، کسب رأی اعتماد برای کابینه، بیمه بیکاری و حتی مسائل اقتصادی با مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو خواهد بود که تمام آن را جمهوریخواهان سر راه وی قرار خواهند داد؛ تا جایی که سناتور «تد کروز» اعلام کرده که ممکن است به کابینه بایدن رأی ندهیم.

ابوالفتح گفت: معتقدم که اوضاع تا حد زیادی خراب خواهد شد و ترامپ هم در حال دامن زدن به برخی از مسائل تا قبل از روز تحلیف است. شکی وجود ندارد که مراسم تحلیف برگزار می‌شود و هیچ ربطی به رئیس‌جمهوری مستقر نخواهد داشت و در نهایت روز ۲۰ ژانویه ساعت ۱۲ ظهر این اتفاق رخ خواهد داد. بر اساس داده‌های کنونی، ترامپ هم ابزاری برای مقاومت در این خصوص ندارد و به احتمال زیاد سران حزب هم از او حمایت نمی‌کنند، اما در فرایند دولت بعدی و زمانی که دموکرات‌ها روی کار بیایند، بدون تردید ترامپ کارشکنی‌هایی را صورت می‌دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طرفداران او معتقدند که رئیس جمهور فعلی آمریکا قهرمان است و آمده بود که با فساد و تباهی مبارزه کند و به نوعی او را می‌پرستیدند. حالا این ظرفیت برای ترامپ دوچندان شده و باید دید که آیا او به سمت کادرسازی و رهبری حزب جمهوری‌خواهان برای انتخابات ۲۰۲۴ میلادی خواهد رفت یا اینکه به یک یاغی تمام‌عیار تبدیل می‌شود و علیه دولت بایدن و ساختار سیاسی آمریکا اقدام به راه انداختن جریان‌های احساسی می‌زند یا خیر. زمانی که تمامی این مولفه‌ها را که کنار یکدیگر قرار می‌دهیم به این نتیجه می‌رسیم که کار برای بایدن بسیار دشوار و سخت خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز