خبرگزاری کار ایران

میرابیان در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

پشت‌پرده نامه محرمانه آمریکا به شورای عالی سیاسی یمن/ دلایل عدم درج نام انصارالله در فهرست تروریستی/ چسم‌انداز آتش‌بس میان صنعاء و ریاض

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۸۱۹۳

کارشناس مسائل منطقه گفت: رفتار عربستان و آمریکا نشان می‌دهد که انصارالله وزن بالایی در تحولات یمن دارد و توانست خودش را به ریاض و واشنگتن تحمیل کند و آنها هم در این ماجرا تا حدودی عقب‌نشینی کردند.

«رضا میرابیان» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به ارسال نامه محرمانه آمریکا به انصارالله در تشریح پشت‌پرده این اقدام واشنگتن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: مدت‌هاست که دولت «منصور هادی» در ریاض به دنبال آن است تا بتواند انصارالله یمن را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد. تا جایی که در نشست اخیر معاون رئیس‌جمهوری مستعفی یمن با مقام‌های آمریکا که در ریاض انجام شد، آنها این درخواست را داده بودند که انصارالله را به فهرست گروه‌های تروریستی اضافه کنند اما شاهد آن بودیم که چندی پیش وزیر خارجه ایالات متحده اعلام کرد که انصارالله را در فهرست تروریستی قرار نداده‌اند. آمریکایی‌ها اعلام کردند که نام این جریان در فهرست «گروه‌های با نگرانی ویژه» قرار داده شده که به نوعی این مسأله نشان می‌دهد ایالات متحده در مورد هدف قرار دادن انصارالله به عنوان یک جریان تروریستی عقب‌نشینی کرده است.

وی ادامه داد: یکی از دلایل تعدیل این است که اگر انصارالله در فهرست مذکور قرار می‌گرفت، مشکلات زیادی از حیث سیاسی و میدانی برای عربستان و آمریکا به وجود می‌آمد. توجه داشته باشید که طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر چندین بار تبادل اسراء بین یمن و عربستان انجام شده که تمامی این اقدام‌ها از سوی انصارلله صورت گرفت. به این ترتیب اگر آمریکایی‌ها این جریان را در فهرست تروریستی قرار می‌دادند، بدون تردید ریاض و واشنگتن با مشکل روبه‌رو می‌شدند و نمی‌توانستند مذاکرات در مورد تبادل اسراء را ادامه دهند. این مسأله نشان می‌دهد که اگر منافع آمریکا و عربستان از قرار گرفتن نام انصارالله در فهرست تروریستی تامین می‌شد، بدون تردید آنها دست به چنین کاری می‌زدند اما ما شاهد هستیم که دو طرف در این مورد عقب‌نشینی کردند. جالب اینجاست که در کنار نام انصارالله اسامی برخی از مقام‌های سعودی هم در فهرست مذکور دیده می‌شود که مباحث حقوق بشری و حقوق بشردوستانه دلیل درج نام آنها در این فهرست است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: مجموع مؤلفه‌های مذکور نشان می‌دهد که انصارالله وزن بالایی دارد و توانست خودش را به عربستان و آمریکا تحمیل کند و آنها هم در این ماجرا تا حدودی عقب‌نشینی کردند. این عقب‌نشینی واشنگتن و ریاض را به نوعی باید باز گذاشتن مسیر گفت‌وگو با انصارالله دانست و این مسأله نشان می‌دهد که آنها این جریان را در تحولات یمن به رسمیت شناختند. تمامی این مسائل در زمانی اتفاق می‌افتد که حدود یک ماه به پایان دولت «دونالد ترامپ» و ورود «جو بایدن» به کاخ سفید وقت باقی مانده است. بدون تردید سعودی‌ها از آمدن دموکرات‌ها نگران هستند؛ چراکه بایدن بارها جنگ یمن و ارسال سلاح به این کشور را محکوم کرده بود و خواهان پایان این درگیری شده است. بر این اساس فکر می‌کنم که سعودی‌ها آرام آرام باید به برخی مسائل مانند آتش‌بس و به رسمیت شناختن انصارالله تن دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مشکل عربستان این است که نمی‌خواهد انصارالله را در عرصه سیاسی و میدانی یمن به رسمیت بشناسد. انصارالله بارها اعلام کرده که برای مذاکره آماده است اما این شرط را مطرح کرده که اجرای آتش‌بس و صلح باید همزمان با رفع تحریم‌های هوایی و دریایی یمن و به خصوص صنعاء (پایتخت این کشور) صورت بگیرد. در مقابل، سعودی‌ها به دنبال آن هستند که اسرای خود را آزاد کنند و آتش‌بس به دلیل هزینه‌های بیش از حد اجرایی شود اما نمی‌خواهند انصارالله را به رسمیت بشناسند. همین مساله موجب می‌شود پیچیدگی‌ها در پرونده یمن زیاد شده و چشم‌انداز آن مشخص نباشد؛ به گونه‌ای که طی هفته‌های اخیر بارها و بارها شاهد حملات هوایی ائتلاف عربی به رهبری عربستان به خاک یمن بودیم و این در حالیست که داده‌های فعلی نشان می‌دهد علاوه بر مزدوران اجاره‌ای، آمریکایی‌ها هم در کنار عربستان در یمن مشغول به ارائه اطلاعات و آموزش به نیروهای ریاض هستند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز