خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

بریتانیا تاوان همراهی با ترامپ را در «برگزیت» می‌دهد/ جانسون همانند ۲ سلف خود در وضعیت بدی قرار دارد/ محورهای پسابرگزیت مبهم است

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۷۶۲۶

کارشناس مسائل اروپا و آمریکا گفت: اگر دولت بریتانیا منحل شود، نخست‌وزیر فعلی همراه با دو نخست‌وزیر سابق، افرادی هستند که جایگاه حزب محافظه‌کار را تهدید کرده‌اند.

«علی بیگدلی» کارشناس مسائل اروپا و آمریکا در تشریح دلایل ایجاد بن‌بست در مذاکرات پسا برگزیت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: طی روزهای اخیر شاهد برگزاری مذاکرات جدید میان بریتانیا و اتحادیه اروپا بر سر مسائل نهایی برگزیت بودیم که بسیاری آن را روابط دو طرف در پسابرگزیت می‌دانند. بر اساس آنچه از سال گذشته تاکنون اتفاق افتاده، مذاکرات برگزیت به جایی رسید که بریتانیا در تاریخ ۱۱ بهمن ۹۸ از جمع کشورهای اتحادیه اروپا خارج شد و پس از آن قرار بر این شد تا لندن و بروکسل بر سر دوره گذار که قرار است تا پایان ماه جاری میلادی (دسامبر) که مدت زمان مقرر شده آن بوده، مذاکره کنند. اما آنچه فضای رسانه‌ای به ما نشان می‌دهد گویای این است که مجدداً شاهد یک بحران جدید میان دو طرف با محوریت برگزیت هستیم و اختلافات به قوت ادامه دارد.

وی ادامه داد: بر این اساس بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا وارد یک برهه حساس در کشورش شده و به نظرم او با طیفی از مشکلات چند لایه در داخل و خارج از لندن دست و پنجه نرم می‌کند. توجه داشته باشید که او شباهت‌‌های بسیار زیادی با «دونالد ترامپ» از حیث تفکر سیاسی و ایدئولوژی حزبی دارد. ترامپ از همان اول به دنبال ضد جهانی شدن و حمله به نهادهای بین‌المللی بود و در این راستا، اتحادِ جانسون با وی، موجب شد تا لندن هم روی ریل‌گذاری واشنگتن جلو برود و در آ‌نجا بود که شاهد سرعت گرفتن پرونده برگزیت بودیم. در آن زمان ترامپ اعلام کرده بود که با حمایت از بریتانیا قصد دارد بازار ۳۰ میلیارد دلاری مدنظرش را در کانال خود قرار دهد و آن را به نفع خود جهت‌دهی کند، اما پس از آنکه بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شد، خروجی انتخابات ریاست‌جمهوری آ‌مریکا به نفع ترامپ و پس از آن بوریس جانسون رقم نخورد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: حالا بریتانیا و جانسون در میانه پرونده برگزیت تنها مانده است. بوریس جانسون به این نتیجه رسیده است که دیگر نمی‌تواند روی زمین آمریکا خیمه بزند و از این منظر دچار گسست‌‌های سیاسی شده است. توجه داشته باشید ترامپ با تشویق جانسون به خروج از اتحادیه اروپا قصد داشت تا شکاف گسترده در این بلوک به وجود بیاورد و به نظر می‌رسد با ‌آمدن «جو بایدن»، دموکرات‌ها تا حد زیادی از این مساله پرهیز و خودداری خواهند کرد. حالا که ترامپ از کاخ سفید خارج شده، بوریس جانسون نمی‌داند که دقیقاً چگونه و به چه کسی باید تکیه  کند. در این میان  شاهد آن هستیم که نخست‌وزیر بریتانیا لحن خود در قبال اتحادیه اروپا تا حد زیادی آرام کرده، اما همچنان مشکلات میان لندن و بروکسل به قوت باقی است که فکر نمی‌کنم به این زودی مسائل و مشکلات میان آنها حل و فصل شود.

بیگدلی افزود: دو مشکل اصلی در این بین وجود دارد که عبارتند از مساله حق سهم صیادان و ماهیگیری و مساله دوم، کمک‌‌های دولتی است. در این میان مشکل سومی که کمتر از آن حرف زده می‌شود، مساله تعرفه‌ها و بحث صادرات و واردات است. با وجود اینکه بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شده هنوز  اعداد و ارقام تعرفه‌ها و مسائل مالی و سیاسی مشخص نیست. هنوز مساله ایرلند و اسکاتلند مشخص نشده کمااینکه در اسکاتلند نجواهایی در مورد برگزاری همه‌پرسی مجدد و اعلام استقلال به گوش می‌رسد و  تمام این مجموعه را می‌توان مشکلات امروز بوریس جانسون و بریتانیا دانست. مساله مهمتر از این موضوعات، بحث سرنوشت سه میلیون کارگر بریتانیایی است که در کشورهای اتحادیه اروپا مشغول به کار هستند. هنوز مشخص نیست که این کارگران قرار است به خاک بریتانیا مننتقل شوند یا اینکه در کشورهای دیگر می‌توانند مشغول کار باشند؛‌ تا جایی که هنوز مباحث مربوط به ویزای آنها مشخص نیست.  

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل اظهار کرد: تمامی این مشکلات موجب شده تا بوریس جانسون در نگاه مردم بریتانیا یک انسان شکست‌خورده دیده شود و حالا او به دنبال آن است تا با استفاده از مسأله واکسن کرونا خود را یک نخست‌وزیر موفق جلوه دهد. به همین دلیل فکر نمی‌کنم که لندن بتواند منافع مدنظرش را از گفت‌وگو با اتحادیه اروپا کسب کند و دست پر از این منازعه سیاسی خارج شود. نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که قرار بر این بود تا آمریکایی‌ها یک سهم مشخص از فروش تسلیحات در خاورمیانه را به بریتانیا اختصاص بدهند تا لندن بتواند از این راه منافع خودش را کسب کند، اما این مساله هم انجام نشد؛ چراکه هیچ کشوری از سهم خود در تجارت اسلحه چشم‌پوشی نمی‌کند و تمامی این معادلات نشان می‌دهد جانسون بیش از گذشته با مشکلات روبه‌رو است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به یاد داریم زمانی که بوریس جانسون در پارلمان عوام بریتانیا به عنوان یکی از نمایندگان حزب محافظه‌کار حضور داشت، توانسته بود اقدامات خوبی را صورت بدهد. اما زمانی که او به عنوان وزیر خارجه بریتانیا و حالا هم به عنوان نخست‌وزیر این کشور انتخاب شده، کارنامه چندان درخشانی از خود به جای نگذاشته است. به این دلیل احتمال انحلال دولت و انتخابات زودهنگام وجود دارد و بعید نیست که بوریس جانسون پس از «دیوید کامرون» و «ترزا می» سومین قربانی طرحی شود که همچنان ابهام‌های زیادی در آن باقی است. بر این اساس اگر دولت منحل و انتخابات مجدد برگزار شود، فکر می‌کنم که حزب محافظه‌کار با مشکلات جدید روبه‌رو خواهد شد؛ چراکه هر سه نخست‌وزیر از این حزب برخواسته بودند و نتوانستند طرح مذکور را عملیاتی کرده و از آن خروجی مطلوب به دست بیاورند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز