خبرگزاری کار ایران

مجلسی در گفت‌وگو با ایلنا:

عدم ارائه رای اعتماد به کابینه بایدن، ممکن نیست/ دوقطبی، چالش اصلی دموکرات‌ها/ ترامپ به نقش آنارشیستی خود ادامه خواهد داد

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۵۲۷۴

کارشناس مسائل آمریکا گفت: در سنای ایالات متحده علاوه بر حضور دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان، شاهد حضور مخالفان رئیس‌جمهوری فعلی هم هستیم به این جهت فکر نمی‌کنم که محافظه‌کاران بتوانند رئیس‌جمهوری آینده را در مواردی مانند عدم تایید نفرات کابینه زیر فشار بگذارند.

«فریدون مجلسی» کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به گزارش برخی رسانه‌های آمریکا مبنی بر احتمال عدم ارائه رای اعتماد جمهوری‌خواهان به کابینه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: اخیراً برخی از رسانه‌های آمریکایی به صورت تلویحی اخباری در مورد تهدید جمهوری‌خواهان به عدم رای اعتماد به کابینه بایدن منتشر کرده‌اند و در حال جهت‌دهی به افکار عمومی علیه دموکرات‌ها هستند. در این میان باید متوجه باشید که یکی از مشکلات بایدن طی چهار سال آینده، قطب‌گرایی در آمریکا است. برخی‌ معتقدند که آمریکا در دهه‌های گذشته به شدت دو قطبی شده  و حرکت به این سو فقط به دلیل اقدامات سیاستمداران نبوده، بلکه فشار فرهنگی ناشی از رسانه‌های اجتماعی و شبکه‌های تلویزیونی کابلی هم در آن نقش داشته است. اینکه می‌بینیم دونالد ترامپ در توئیتر سعی می‌کند که با انتشار یک پیام، فضای روانی را علیه رقبایش و حتی هم‌قطاران خود به هم بریزد، دقیقاً از همینجا نشأت می‌گیرد.

وی ادامه داد: بر این اساس معتقدم که دوقطبی به وجود آمده در فضای فعلی ایالات متحده به نوعی باعث می‌شود تا بایدن در طول سال‌های آینده با چالش روبه‌رو شود. این در حالیست که می‌بینیم برخی از سیاستمداران جمهوری‌خواه، باخت ترامپ را کاملاً تایید می‌کنند و برخی دیگر همچنان با ترامپ در اعمال تقلب انتخاباتی هم عقیده هستند. واقعیت این است که ترامپ در ماه‌های اخیر تئوری توطئه را درباره تقلب در انتخابات مطرح کرد و تا همین امروز هم به دنبال سمپاشی در این محور است. در تازه‌ترین نظرسنجی مؤسسه یوگاو و اکونومیست، ۸۰ درصد از جمهوری‌خواهان و ۴۵ درصد از افراد مستقل تحت تأثیر چنین ادعای گفتند که نمی‌توانند قانونی بودن پیروزی بایدن را باور کنند و اساساً با ترامپ در مورد اعمال تقلب هم عقیده هستند. این آمارها دقیقاً به ما نشان می‌دهد که بایدن با مشکلات مشخصی در داخل آمریکا مواجه خواهد شد.

این دیپلمات پیشین کشورمان تصریح کرد: اینکه در داخل آمریکا بسیاری بر اساس این نظرسنجی‌ها اعلام می‌کنند که‌ بایدن با تقلب برنده شده است و از سوی دیگر برخی‌ با استناد به همین نظرسنجی‌ها اعلام می‌کنند که جمهوریخواهان به کابینه بایدن رای اعتماد نخواهند داد، یک پیش‌داوری غیر کارشناسانه است. در برخی از گزارش‌ها آمده است که در بهترین حالت تعداد کرسی‌های مجلس سنا ۵۰ در برابر ۵۰ خواهد شد؛ یعنی نیمی از این مجلس در اختیار دموکرات‌ها خواهد بود و نیمی دیگر را جمهوری‌خواهان تصرف می‌کنند که بر این اساس معتقدند جمهوری‌خواهان به مانعی جدی علیه دموکرات‌ها و به خصوص تیم جو بایدن تبدیل می‌‌شوند. اینکه دعوای حزبی در ایالات متحده و در قوه قانونگذار این کشور وجود دارد، حقیقتی است که نمی‌توان آن را انکار کرد، اما باید توجه داشت که سنای آمریکا به صورت هیئتی و سلیقه‌ای کار نمی‌کند؛ بلکه این نهاد اساساً بر مدارِ اصول سیاسی و مصالح کشور جلو می‌رود.

مجلسی افزود: در سنای آمریکا علاوه بر حضور دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان، شاهد حضور مخالفان ترامپ هم هستیم به این جهت فکر نمی‌کنم که محافظه‌کاران بتوانند بایدن را در مواردی مانند عدم تایید نفرات کابینه زیر فشار بگذارند. توجه داشته باشید که بایدن نسبت به اوباما امتیاز ویژه‌ای دارد و این امتیاز در حقیقت سابقه طولانی فعالیت او در مجلس سنا است. او به خوبی چم و خم کار و پیچیدگی‌های سنای آمریکا را می‌داند و با داشتن قدرت جلب حمایت هر دو حزب می‌تواند تا حد زیادی اوضاع را به نفع تیم خود هدایت و کانالیزه کند یا حداقل از بروز یا تعمیق اختلاف‌ها جلوگیری کند. در این میان باید توجه داشته باشیم که ترامپ در حاشیه دولت بایدن خواهد ایستاد و سعی می‌کند باز هم نقش آنارشیستی خود را بازی کند. او حتی در این مدت ممکن است با تحرکات پنهان و آشکار خود فضای داخلی را بیش از هر چیز دیگر دوقطبی کند؛ چراکه ترامپ به طرفدارانش وعده حضور در انتخابات ۲۰۲۴ میلادی را داده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید متوجه باشید که توده مردم آمریکا با اختلاف هفت میلیون رأی کاری کردند تا پوپولیسم و شخصی مانند ترامپ از گردونه معادلات سیاسی خارج شود ولی او دست بردار نیست. بایدن سعی می‌کند تا این فضای دو قطبی را بر اساس سیاست‌های خود مدیریت کند و این در حالیست که توده آگاه و باسواد در پشت او قرار دارند. در این میان نخبگان حزب جمهوری‌خواهان هم از رفتار ترامپ عصبانی هستند و نگران آینده و وجهه حزب خودشان هستند که ترامپ آن را مخدوش کرده است. بر این اساس فکر نمی‌کنم که در مورد رای اعتماد گرفتن کابینه بایدن اتفاق خاصی رخ دهد. اگر گزینه‌هایی که او معرفی می‌کند، دارای شاخصه‌های مورد نظر سنا (اعم از دموکرات‌ها یا جمهوری‌خواهان) باشد که بدون شک اتفاقی نمی‌افتد اما اگر نفرات او مولفه‌های مورد نظر را نداشته باشند، طبیعی است که نفرات دیگر جایگزین آنها خواهند شد؛ چراکه بی‌دلیل نمی‌توان گزینه‌ای که از سوی رئیس جمهوری معرفی می‌شود را کنار زد یا به او رای اعتماد نداد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز