خبرگزاری کار ایران

رضوی در گفت‌وگو با ایلنا:

اسرائیل یک قدم با انحلال «کنست» فاصله دارد/ راست‌گرایان، پیروز انتخابات احتمالی چهارم/ رقیب خاصی مقابل نتانیاهو وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۴۹۷۲

کارشناس مسائل اسرائیل گفت: اقدام رهبر حزب آبی -سفید پس از ائتلاف با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای تشکیل دولت، باعث شد این ائتلاف را از دست بدهد و به همین دلیل نخست‌وزیر فعلی می‌تواند در انتخابات چهارم پیروز میدان باشد.

«سید محمدجعفر رضوی» کارشناس مسائل اسرائیل در تشریح ابعاد و دلایل انحلال احتمالی کنست اسرائیل و برگزاری دور چهارم انتخابات در سرزمین‌های اشغالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: روز گذشته شاهد آن بودیم که نمایندگان حزب مخالف و همچنین نمایندگان حزب آبی و سفید پارلمان اسرائیل، لوایح انحلال کنست را به تصویب رساندند و بر این اساس رژیم صهیونیستی یک گام به سمت برگزاری چهارمین دور از انتخابات زودهنگام نزدیک شد. برای بررسی این وضعیت باید توجه داشته باشید که اصل این رویداد ریشه در اختلاف میان «بنیامین نتانیاهو» و «بنی گانتز» بر سر تصویب بودجه کابینه رژیم صهیونیستی دارد و تا به این تاریخ این اختلاف‌ها ادامه دارد. توجه داشته باشید هر کابینه‌ای که در اسرائیل روی کار می آید، ۱۰۰ روز فرصت دارد بودجه سالانه را اعلام کند و اگر در این کار ناتوان بماند، کابینه خود به خود منحل اعلام می شود.

وی ادامه داد: در این دور پس از برگزاری انتخابات سوم و تشکیل کابینه فعلی اسرائیل، علاوه بر ۱۰۰ روز شاهد آن بودیم مصوبه‌ای تصویب شد که ۱۲۰ روز دیگر برای تصویب بودجه سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ فرصت در اختیار نتانیاهو قرار بگیرد اما باز هم شاهد آن هستیم که بودجه اسرائیل مشخص و تصویب نشد و همچنان اختلاف میان رهبران حزب لیکود و آبی و سفید به قوت ادامه دارد. نتانیاهو بر این عقیده است که صرفا باید بودجه سال ۲۰۲۰ را تنظیم کنند و از سوی دیگر به دنبال آن است بودجه‌ای که در دوره نخست‌وزیری خودش قرار است خرج شود را تا بالاترین حد افزایش بدهد. این درگیری از ابتدا تا امروز ادامه داشته که به نوعی نشان می‌دهد نتانیاهو و تیمش صرفاً به دنبال منافع حزبی خود هستند. بر این اساس رقیب وی (بنی گانتز) اعلام کرد به نفع انحلال کنست رای خواهد داد و اگر این اتفاق به صورت کامل رخ دهد، باید منتظر برگزاری دور چهارم انتخابات اسرائیل باشیم.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: توجه داشته باشید اگر کفه ترازو به نفع مخالفان نتانیاهو سنگین شود بدون تردید پارلمان اسرائیل منحل شده و از این جهت انحلال آن را بعید نمی‌دانند. تنها گزینه‌ای که می‌تواند مانع انحلال کنست شود، ورود یک یا چند شخصیت رده بالای رژیم صهیونیستی به عنوان میانجی‌گر به عرصه سیاست داخلی این رژیم است. به عنوان مثال اشخاصی مانند «رئووین ریولین» که رئیس رژیم صهیونیستی به حساب می‌آید، می‌تواند با اعمال فشار بر نتانیاهو او را مجبور به پذیرش برخی موارد کند یا گانتز را از اقدام به انحلال پارلمان باز دارد. بر این اساس اگر قرار باشد کنست منحل شود، دور چهارم انتخاب اسرائیل از اواخر اسفند تا اوایل اردیبهشت برگزار خواهد شد. در این میان چند اتفاق مهم احتمالاً رخ خواهد داد و یکی از آنها به چالش کشیده شدن محبوبیت نتانیاهو است.

رضوی افزود: توجه داشته باشید که طی ماه‌ها و سال‌های اخیر محبوبیت او افزایش پیدا نکرده و براساس نظرسنجی‌ها حزب لیکود نهایتا می‌تواند یک یا دو کرسی بیشتر از انتخابات دور سوم کسب کند. دلیل این امر کاملاً مشخص است؛ چراکه پرونده‌های فساد نتانیاهو همچنان مفتوح بوده و اعتراضات در سرزمین‌های اشغالی با قوت ادامه دارد. از سوی دیگر، این روند تا حدودی باعث شده تا اقدامات نتانیاهو در عرصه سیاست خارجی هم زیر سوال برود. نکته‌ای که در این میان باید به آن توجه کرد این است که طی مدت اخیر اتفاق‌هایی در منطقه و در داخل رژیم صهیونیستی رخ داده که موجب شده جناح راست‌گرا در داخل کنست رشد داشته باشد. به عنوان مثال «نفتالی بنت» رهبر حزب راست گرای یمینا، توانسته در کنست اسرائیل رشد قابل قبولی داشته باشد؛ به گونه‌ای که گفته می‌شود او می تواند به جای چهار کرسی که درانتخابات اخیر کسب کرد، حالا به سمت کسب ۱۲ کرسی برود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر این باید توجه داشته باشیم اقدام بنی گانتز پس از ائتلاف با نتانیاهو برای تشکیل دولت، باعث شد ائتلاف آبی و سفید را از دست بدهد و افرادی مانند «گابی اشکنازی» و «یائیر لاپید» از او جدا شدند. به همین دلیل علناً رقیب جدی در مقابل نتانیاهو در صورت برگزاری انتخابات دور چهارم وجود ندارد. این در حالی است که بر اساس نظرسنجی‌ها «حزب کار» هم نمی‌تواند حداقلِ کرسی را به دست بیاورد و در نهایت معتقدم که نتانیاهو می‌تواند اکثریت کرسی را در انتخابات احتمالی آینده کسب کند. او نیاز به این دارد که در دایره سیاست بماند تا از گزند دستگاه قضایی در امان باشد و به همین دلیل احتمالاً راست گرایان تل‌آویو ۶۱ تا ۶۳ کرسی را از آن خود خواهند کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز