خبرگزاری کار ایران

مصدق‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

سفر کوشنر، برای جلوگیری از متلاشی شدن روند عادی‌سازی است/ عربستان از تقویت قطر توسط دموکرات‌ها هراس دارد

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۳۹۰۰

تحلیلگر مسائل منطقه گفت: ولیعهد سعودی همچنان نگران ایران است و احساس می‌کند که در صورت صلح با اسرائیل می‌تواند خودش را زیر سایه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از گزند دموکرات‌ها حفظ کند.

«مصدق‌ مصدق‌پور» تحلیلگر مسائل منطقه درتشریح دلایل و ابعاد سفر داماد و مشاور دونالد ترامپ به عربستان و قطر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: سفر «جرد کوشنر» به دوحه و ریاض را باید یک نوع تلاش در دقیقه ۹۰ برای زنده نگه داشتن روابط ترامپ با اعراب منطقه دانست که به نظرم بیشتر یک رفت و آمد نمادین به حساب می‌آید. او قرار است در این سفر با ولیعهد سعودی در شهر نئوم (واقع در شمال عربستان سعودی) و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در دوحه دیدار کند که در این میان آوی برکوویتس (نماینده آمریکا در خاورمیانه)، برایان هوک (نماینده سابق آمریکا در امور ایران) و همچنین آدام بوئلر (رئیس اجرایی شرکت مالی توسعه بین‌المللی آمریکا)  کوشنر را همراهی خواهند کرد. باید توجه داشته باشید که سقوط ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و همچنین، پشت کردنِ جریان راستگرای اسرائیل به بنیامین نتانیاهو، یکی از دلایلی است که باعث افزایش سفرهای مقام‌های آمریکا به منطقه شده است.

وی ادامه داد: از منظری دیگر با پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات اخیر آمریکا، ولیعهد سعودی تا حد زیادی از این وضعیت نگران است و به نوعی می‌توان گفت که سفر کوشنر و مقامات آمریکا به عربستان، به نوعی یک جنبه حمایتی در وقت اضافه را دارد. مواضع اخیر سعودی‌ها به خوبی نشان می‌دهد که آنها در یک دوراهی میان عادی‌‌اسزی روابط با رژیم صهیونیستی و فلسطین گیر کرده‌اند و نخست‌وزیر اسرائیل دقیقاً از همین موضوع نگران است. محکوم کردن ترور شهید محسن فخری‌زاده از سوی عربستان بر نگرانی نتانیاهو افزوده است و به همین دلیل شاهد نوعی فعل و انفعالات جدید در عرصه منطقه‌ای هستیم. مساله مهمتر این است که اسرائیل با رفتن ترامپ در یک ترس آشکار افتاده است و به همین دلیل برایش مهم است که در روزهای باقی مانده از دولت ترامپ آخرین منافع خود را کسب کند تا با ورود جو بایدن به کاخ‌سفید بتواند یک مطالبه تازه از او و تیمش داشته باشد و از سوی دیگر موضع خود را در تل‌آویو قوی کند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: معتقدم که محور اول سفر کوشنر به عربستان و قطر، بحث عادی‌سازی روابط با اسرائیل خواهد بود. به عبارتی گویاتر، تیم ترامپ به دنبال آن است تا بتوانند به هر ترتیبی که شده این موضوع را زنده نگه دارند تا از متلاشی شدنش جلوگیری کنند. مساله فعلی که اتفاقاً بسیار حائز اهمیت است این خواهد بود که ریاض میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها گیر کرده است و همین موضوع باعث شده تا کوشنر مجدداً وارد منطقه شود. از نمایی دیگر اینگونه به نظر می‌رسد که او برای رفع نگرانی‌های نتانیاهو در مورد عادی‌سازی سعی دارد تا به هر ترتیب که شده یک گشایش ولو کوچک در مدت باقی مانده به وجود بیاورد؛ چراکه سعودی‌ها هم معتقدند با آمدن بایدن در کاخ‌سفید اوضاع بر وفق علاقه آنها پیش نخواهد رفت. تا جایی که ریاض از تقویت قطر توسط دموکرات‌ها به شدت هراس دارد.

مصدق‌پور افزود: زندانی کردن مخالفان توسط ولیعهد عربستان و همچنین بی‌اعتنایی به حقوق بشر (به خصوص در حوزه زنان) یکی از مسائلی است که بایدن از آن ناحیه، عربستان را مورد هجمه قرار خواهد داد و این مشکلی است که به دست کوشنر و حتی ترامپ حل و فصل نمی‌شود. بر این اساس کوشنر به دنبال یک نقشه راه جدید است تا حداقل بتواند یک راه تنفس برای اسرائیل و عربستان به وجود بیاورد. این در حالیست که بن‌‌سلمان همچنان نگران ایران است و احساس می‌کند که در صورت صلح با اسرائیل می‌تواند خودش را زیر سایه نتانیاهو از گزند دموکرات‌ها حفظ کند و به این ترتیب این مدل از ارتباط‌ها را به نوعی راهگشا می‌داند. مساله‌ای که دراین میان باید مورد نظر قرار بگیرد که این است که در داخل خاندان سعود، مشکلاتی در بحث عادی‌سازی روابط با اسرائیل وجود دارد و به نوعی شاهد یک چندصدایی در ریاض در قبال این موضوع هستیم که برای بن‌سلمان بسیار خطرناک است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در طول مدتی که ترامپ ساکن کاخ‌سفید بود شاهد بودیم که سعودی‌ها و برخی دیگر دولت‌های عربی، مبالغ هنگفتی به او و تیمش پرداخت کردند و انتظار داشتند که او پس از پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ از آنها به صورت دوچندان حمایت کند که این سناریو شکست خورد. حالا ترامپ برای شرکت در انتخابات ۲۰۲۴ آماده می‌شود و در حال آماده‌سازی خود و اطرافیانش است. او سعی می‌کند در طول مدتی که باقی مانده، اقدام به سمپاشیبه نفع خود کند و کشورهای حاشیه خلیج‌،ارس هم به این پی برده‌اند. آنها حالا به دنبال هماهنگ کردن خود با تیم بایدن هستند تا بتوانند تقابل با ایران هم به نحوی که خودشان مدنظر دارند ادامه دهند. تا جایی که سعودی‌ها اعلام کرده‌اند در مذاکرات احتمالی ایران و آمریکا آنها هم باید در جریان امور قرار بگیرند یا اینکه باید به سمت هسته‌ای شدن پیش بروند. این مسائل به خوبی نشان می‌دهد که کوشنر و هم‌قطاران او در اسرائیل و عربستان در حال دست و پا زدن در دقایق نهایی هستند و از سوی دیگر به دنبال امکان‌سنجی ارتباط با بایدن هستند.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز