خبرگزاری کار ایران

مشاور حقوق بین‌الملل و فیزیک هسته‌ای عرب:

آمریکا و صهیونیست‌ها جرأت حمله مستقیم به ایران را ندارند/ ترور شهید فخری‌زاده بی‌پاسخ نخواهد ماند/ ایران به حکم تعهد اخلاقی از برجام خارج نشده است

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۲۱۵۶

مشاور حقوق بین‌الملل و فیزیک هسته‌ای عرب تاکید کرد که جنایت ترور دانشمند هسته‌ای ایران توسط عوامل صهیونیستی -آمریکایی صورت گرفته و جمهوری اسلامی ایران پس از عملیات تحقیق، قطعا پاسخ مناسب به این جنایت را اتخاذ خواهد کرد.

«هادی عیسی دلول»، مشاور حقوق بین‌الملل و فیزیک هسته‌ای در لبنان درباره ترور شهید «محسن فخری زاده» در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: آمریکا تهدید می‌کند، اسرائیل نیز تهدید می‌کند، اما هیچ یک حتی جرأت حمله مستقیم به ایران یا حمله تحت پرچم آمریکایی یا صهیونیستی را ندارند. 

جنایت ترور شهید فخری‌زاده مانند انفجار بیروت توسط عوامل صهیونیستی-آمریکایی صورت گرفته است

دلول گفت: آنها یا از طریق عملیات در خارج مانند حمله به نیروهای مستشاری ایران در عراق و سوریه یا با انجام عملیات تروریستی در داخل کشور، اقدام‌های بزدلانه خود را انجام می‌دهند؛ چنانکه در ترور شهید فخری‌زاده نیز شاهد بودیم. طبیعتا این جنایت نیز مانند جنایت انفجار بیروت توسط عوامل صهیونیستی آمریکایی صورت گرفته است.

تمام نیروها برای روشن شدن ابعاد جنایت ترور شهید فخری‌زاده متحد می‌شوند

این تحلیلگر عرب تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران مطمئنا تا پایان تحقیقات لازم در این پرونده شتابی برای پاسخ به این جنایت نخواهد داشت. ما به نیروهای امنیتی اعتماد و اطمینان کامل داریم و مطمئن هستیم که تمام نیروهای لازم از بسیج گرفته تا ارتش و سپاه برای روشن شده همه ابعاد و زوایای این جنایت متحد خواهند شد و به سر نخ‌های اصلی برای شناسایی عاملان این جنایت دست خواهند یافت. 

وی گفت: اگر عملیات به خارج از کشور مرتبط باشد، قطعا سناریوی امنیتی مرتبط با این موضوع اتخاذ خواهد شد و اگر یک سر دیگر پرونده با مزدوران و منافقان داخلی و عوامل داخلی جنایت مرتبط باشد، بدون تردید همه تروریست‌ها به دادگاه نظامی ارجاع شده و در آن جا محاکمه خواهند شد.

دلول در ادامه افزود: دلیل این‌که پاسخ جمهوری اسلامی ایران پس از عملیات تحقیق و روشن شدن ابعاد مبهم پرونده اتخاذ خواهد شد، این است که اگر پاسخ با شتاب و بدون وجود قراین و شواهد در ربط جنایت به خارج از کشور و ایادی آمریکا و صهیونیسم اتخاذ شود، راه برای مقابله‌ای باز می‌شود که مطلوب آمریکا و اسرائیل است. بنابراین عملیات تحقیق به فرماندهی امنیتی جمهوری اسلامی انجام خواهد شد و پس از آن اقدام‌های لازم برای پاسخ مناسب به این جنایت اتخاذ و اجرا می‌شود. قطعا این پاسخ از طریق کانال‌های رسمی اعلام خواهد شد.

ایران به حکم تعهد اخلاقی از برجام خارج نشده و نخواهد شد

این تحلیلگر عرب درباره توافق هسته‌ای گفت که هیچ تغییری یا تاخیر و تقدمی در این توافق یا همان برنامه جامع اقدام مشترک که بین ایران و کشورهای عضو گروه ۵+۱  با حضور «جان کری» وزیر وقت خارجه آمریکا و طبیعتا موافقت «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری وقت این کشور حاصل شد، رخ نخواهد داد و مفاد آن به طور دقیق اجرا خواهد شد. اما «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد و «فدریکا موگرینی» مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای دور زدن تحریم‌ها علیه ایران ساز و کار تجاری جدیدی در قالب برنامه «اینستکس» را ارائه کرد که در واقع حکم تزریق ویتامین به برجام را داشت اما متاسفانه عملی نشد. 

دلول گفت: در حال حاضر برجام به شدت آسیب دیده است اما جمهوری اسلامی ایران به حکم تعهد اخلاقی از آن خارج نشده و نخواهد شد، چرا که ایران هرگز به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نبوده و به همین دلیل با عدم خروج از توافق، راه هر نوع بهانه‌ای را از طرف مقابل سلب می‌کند. بنابراین از توافق هسته‌ای خارج نخواهد شد اما در عین حال رویکرد کاهش تعهدات برجامی را در پیش گرفته است.

سران آمریکا برای بازگشت به برجام باید تعهند دهند که حماقت گذشته تکرار نمی‌شود

وی افزود: اگر سران آمریکا با هر رئیسی که بر سر کار باشد، قصد بازگشت به توافق را داشته باشند، باید ضمانت‌هایی را ارائه دهند که حماقت گذشته را تکرار نکنند. قطعا اگر ضمانتی در کار نباشد، همه فعالیت‌های هسته ای از نطنز و فوردو گرفته تا آب سنگین اراک و دیگر فعالیت‌های لازم احیا خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز