خبرگزاری کار ایران

دستمالچیان در گفت‌وگو با ایلنا:

دیدار بن‌سلمان و نتانیاهو نوعی اعلام اعتراض است/ دموکرات‌ها، عملکرد ولیعهد سعودی را قابل هضم نمی‌دانند/ آمریکا تسهیل‌کننده سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به عربستان بود

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۰۸۳۵

سفیر پیشین ایران در لبنان گفت: اسناد می‌گویند که مجوز سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به عربستان، توسط ولیعهد سعودی صادر شده است که نشان می‌دهد واشنگتن و تل‌آویو روی او سرمایه‌گذاری بلندمدت کرده بودند.

«احمد دستمالچیان» سفیر پیشین ایران در لبنان با اشاره به سفر اخیر بنیامین نتانیاهو به عربستان و ملاقاتش با محمدبن  سلمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: انتشار خبر ملاقات نخست‌وزیر اسرائیل با ولیعهد عربستان از جمله مسائلی است که از سحرگاه دوشنبه تاکنون در صدر اخبار مهم رسانه‌های جهان قرار گرفته است، اما مساله اینجاست که بسیاری معتقدند این اخبار صحت ندارد. حال اگر فرض را بر صحت این ملاقات بگذاریم باید به این موضوع اشاره کنم که دیدار مذکور به خوبی نشان می‌دهد ریاض و تل‌آویو از روی کار آمدن «جو بایدن» نگران هستند. نه تنها عربستان سعودی بلکه اسرائیل هم به خوبی می‌داند که با کنار رفتن ترامپ مسائل و مشکلات زیادی برای آنها در حوزه سیاست خارجی و امنیت منطقه‌ای به وجود خواهد آمد. به همین دلیل شاهد آن هستیم که پس از شروع سفرهای منطقه‌ای مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده یک‌باره خبر دیدار نتانیاهو و بن‌سلمان منتشر شد.

 وی ادامه داد: همین موضوع به خوبی نشان می‌دهد که تسهیل‌کننده اصلی این دیدار آمریکایی‌ها بودند و به نوعی متوجه می‌شویم که در فرصت باقی‌مانده به دنبال آن هستند تا بتوانند بیشترین خدمات را به رژیم صهیونیستی ارائه کنند. نکته‌ای که در این میان باید مورد اشاره قرار بگیرد، موضع دموکرات‌ها و جو بایدن در مورد ولیعهد عربستان است. بارها دیده‌ایم که بایدن در نطق‌های انتخاباتی‌اش از اقدام‌های بن سلمان به خصوص در مورد پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی انتقاد کرده است. به همین دلیل بعید نبود که این ملاقات رخ دهد؛ کمااینکه برخی از رسانه‌های عبری‌زبان معتقدند دیدار اخیر، نخستین ملاقات میان نتانیاهو و بن‌سلمان نبوده است. حتی این رسانه‌ها اعلام کردند که افشای خبر ملاقات دو روز گذشته به دستور ولیعهد عربستان انجام شده است. بر این اساس می‌توان احتمال داد که مجوز سفر نتانیاهو به عربستان هم توسط محمدبن سلمان صادر شده است که نشان می‌دهد واشنگتن و تل‌آویو روی او سرمایه‌گذاری بلندمدت کرده بودند ولی به هر ترتیب این سفر را باید نوعی اعلام اعتراض دانست.

این تحلیلگر مسائل منطقه تصریح کرد: در طول چهار سال گذشته تیم ترامپ خدمات بسیار گرانبهایی را به اسرائیلی‌ها ارائه کردند. نمونه آن را می‌توان انتقال سفارت رژیم صهیونیستی از تل‌آویو به قدس و همچنین به رسمیت شناختن حق حاکمیت این رژیم بر بلندی‌های جولان و حتی تصویب معامله قرن دانست. بر این اساس در روزهای آخری که ترامپ در کاخ‌سفید حضور دارد، صهیونیست‌ها سعی می‌کنند از تمام اختیارات واشنگتن در راستای منافع خود استفاده کنند اما باید متوجه باشیم که ارتباط عربستان و اسرائیل مربوط به امروز نیست، بلکه این دو از دهه ۸۰ میلادی و شاید قبل‌تر از آن به صورت پنهانی با یکدیگر ارتباط داشتند؛ تا جایی که در جنگ ۳۳ روزه کمک‌های اطلاعاتی خوبی از ناحیه ریاض به تل‌آویو ارائه شد. در این میان نکته‌ای که باید مطرح شود این است که احتمال دارد پادشاه عربستان از این دیدار مطلع نبوده باشد. توجه داشته باشید که ملک سلمان مواضع خود در مورد فلسطین را صراحتاً بر پایه تشکیل دو کشور اعلام کرده و این به خوبی تفاوت دیدگاه او با فرزندش را به ما نشان می‌دهد.

دستمالچیان افزود: این تفاوت‌ها در تمام خاندان سعودی در مقیاس‌های مختلف وجود دارد اما ولیعهد عربستان برای بقای خود در ساختار قدرت این کشور، دست به هر کاری خواهد زد؛ به خصوص آنکه امارات، بحرین و سودان هم روابط خود با تل‌آویو را علنی کردند. به همین دلیل احتمال دارد ملاقات نتانیاهو و بن‌سلمان دور از چشم پادشاه عربستان اتفاق افتاده باشد ولی اوضاع و احوال نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی و آل‌سعود از روی کار آمدن بایدن خشنود نیستند. نمی‌خواهم بگویم که با آمدن دموکرات‌ها در کاخ‌سفید دیگر شاهد حمایت واشنگتن از عربستان و اسرائیل نخواهیم بود اما مسأله اینجاست که فراز و فرود این حمایت‌ها و آهنگِ همپوشانی با این دو رژیم در مقایسه با دولت ترامپ بسیار تغییر خواهد کرد. ترامپ در بسیاری از موارد به صورت رادیکال عمل کرد اما فکر نمی‌کنم دموکرات‌ها خواهان ادامه چنین روندی باشند. به عنوان مثال تیم بایدن در مورد جنگ یمن به احتمال زیاد به عربستان فشار خواهد آ‌ورد و خواهان پایان دادن به آ‌ن می‌شود یا در مورد صلح عربی – اسرائیلی  خواهان حضور فلسطینی‌ها در این جلسات خواهند شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پرونده دیگری که دموکرات‌ها می‌توانند عربستان را در آن به چالش بکشانند اختلاف در شورای همکاری خلیج فارس و محاصره قطر توسط عربستان، بحرین، امارات و مصر است؛ چراکه احتمال دارد واشنگتن از دوحه در این پرونده حمایت کند. از منظر دیگر توجه داشته باشید که محمد بن سلمان کاندیدای مطلوب و مورد نظر دموکرات‌ها در ریاض نیست و با او زاویه‌های مختلفی دارند. ما شاهد بودیم که در طول چهار سال گذشته اشخاصی مانند متعب بن‌عبدالله (رئیس گارد پادشاهی عربستان)، احمد بن عبدالعزیز (وزیر کشور سابق عربستان و مهره مورد تایید بریتانیا) و همچنین محمد بن نایف (ولیعهد پیشین عربستان) با دستور بن‌سلمان دستگیر شدند و این دقیقاً همان موضوعی است که دموکرات‌ها را عصبانی کرده است. عملکرد ولیعهد فعلی عربستان برای دموکرات‌ها به هیچ وجه  قابل هضم نیست و به سادگی از این اتفاق‌ها عبور نخواهند کرد. بر این اساس معتقدم طیف بایدن برای آرام شدن اوضاع و احوال داخلی عربستان و جلوگیری از هرگونه خیزش دست به اقدام‌هایی علیه بن سلمان خواهند زد تا آتش زیر خاکستر را به نفع خود کنترل کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز