خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهر خارگ از مجمع نمایندگان استان خواستار شد؛

ضرورت اصلاح قانون توزیع عوارض آلایندگی در مجلس/شرایط اقلیمی خارگ بهانه‌ای برای ضایع شدن حق مردم جزیره نشود

asdasd
کد خبر : ۹۹۹۸۷۰

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر خارگ با بیان اینکه جزیره خارگ روی کاغذ قلب تپنده اقتصاد و پایتخت صادرات نفت ایران است اما مشکلات آن بر کسی پوشیده نیست،گفت: نمونه بارز آن توزیع ناعادلانه عوارض آلایندگی جزیره است. موضوعی که بدون شک مسئله‌ای ملی است.

بهروز خواجه  در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در خارگ با اعلام این مطلب افزود : مردم جزیره خارگ از دوران انقلاب و دفاع مقدس تا هم اکنون همواره ایثار کرده اند  بنابراین حق شان است که  رسیدگی به مشکلاتشان محترم شمرده شده و به یک مسئله ملی تبدیل شود.

او ادامه داد : تاسف بار است که مردم پایتخت صادرات نفت ایران در معرض مستقیم آلایندگی‌ها و مخاطرات جبران ناپذیر آن هستند اما از بسیاری از شهرهای استان حق کمتری از عوارض آلایندگی دارند. این موضوع نادیده گرفتن حق انسانی شهروندان نجیب خارگ است که به‌رغم همه  دشواری هایی که تحمل کرده اند ، دادخواهی‌شان به سادگی نادیده گرفته شده است. مکاتبات و پیگیری‌های مکرر و بی توجهی مسئولان مربوطه ما را به این نتیجه رسانده که انصاف و عدالت در توزیع عوارض آلایندگی جزیره تنها با چاره اندیشی در سطح ملی و مجلس ممکن می شود.

منتخب مردم در دوره چهارم و پنجم شورای شهر خارگ ادامه داد : قانون در ماده ۳۸ و ۳۷  مالیات بر ارزش افزوده به صراحت و وضوح عنوان کرده است شهرداری‌هایی که واحد استقرار آلاینده هستند باید متولی دریافت حق آلایندگی باشند  اما به سادگی قانون صریح نادیده گرفته می شود. همانطور که وقتی یک صنعت آلاینده در بین دو استان واقع باشد ، استان نزدیک‌تر به صنایع از سهم بیشتری از عوارض آلاینده بهره مند می شود، می بایست این قاعده برای شهرهای درون یک استان هم اتفاق بیفتد یعنی شهری که در کانون آلایندگی قرار دارد بدون توجه به میزان جمعیت حق بیشتری داشته باشد اما تعداد جمعیت کمتر جزیره خارگ که ناشی از شرایط اقلیمی و جغرافیایی این جزیره است ، بهانه و دستاویزی برای نادیده گرفته شدن حق مردم این جزیره شده است. 

بهروز خواجه تصریح کرد : در کنار تمام آسیب ها و مصائبی که متوجه مردم جزیره خارگ شده  ، متاسفانه محیط زیست جزیره نیز با چالش‌های فوق العاده جدی رو به رو شده است و نفس جزیره به شماره افتاده است. تردیدی نیست توزیع آلایندگی صرفا بر اساس جمعیت شهرهای استان جفا در حق مردم خارگ است که با پوست و استخوان خود عوارض و خطرات بی شمار آلایندگی ها را لمس می کنند و بعضا بدین سبب دچار بیماری های صعب العلاج شده اند.

این عضو شورای شهر همچنین اظهار امیدواری کرد تا  با ورود مجمع نمایندگان استان به این موضوع و ارائه طرحی به مجلس برای اصلاح قانون توزیع عوارض آلایندگی شاهد دغدغه مندی ایشان و احقاق حق دریادلان جزیره خارگ باشیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز