خبرگزاری کار ایران

عزمی ملی برای ریشه‌کنی فقر و گرسنگی؛

آئین کوچه‌گردان عاشق در بوشهر برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۳۸۵۷۲۲

طرح "کوچه داران عاشق" با هدف تحت پوشش قراردادن تمامی خانواده‌های نیازمند که به دلیل فقر، قادر به تأمین نیازهای اولیه زندگی نیستند در بوشهر همزمان با سایر شهرهای کشور برگزار شد.

به گزارش ایلنا، مولا علی‌‎(ع) فرمود: « خدا را ! خدا را ! درباره یتمیان؛ مبادا گاه سیر و گاه گرسنه بمانند و حقوقشان ضایع گردد»

با نگاهی بنیادین به شیوه زندگی بزرگان دین و انسان‌های آزاده، می‌توان فهمید که همگی آن‏‌ها توجه ویژه‏‌ای به رفع مسئله فقر و گرسنگی داشته‌اند و با گفتار و مهمتر از آن کردار خویش، جامعه بشری را به حمایت از دردمندان دعوت کرده‌اند.

احیای آیین دگرخواهی در جامعه امروز با توجه به برداشت‌های اشتباهی که از شیوه زندگی بزرگان دین و انسان‌های آزاده وجود دارد، یکی از ضروریات است و طرح «کوچه‌گردان عاشق» از این منظر، سعی دارد تا با تأکید بر شیوه عملی زندگی بزرگان دین به احیای اندیشه آنان در جامعه در خصوص ضرورتِ مطلقِ خدمت به همنوع بپردازد.

آیین‌ها محل جمع‌شدن و به هم پیوستن مردم است و اینجاست که جامعه‌سازیِ درست به وقوع می‌پیوندد. خاموشی در راه است و کوچه‌های درد و رنج، در حال سوزاندن تنِ نحیفِ کودکان ماست. باید چشم باز کرد و دید؛ دیدنی که به صدا بیانجامد و تغییری مثبت و سازنده ایجاد کند. باید کسی باشد که در این کوچه‌ها قدم بزند، ببیند و احساس «مسئولیت» کند. باید از قالبِ خودیِ خود بیرون جَست و عاشق شد. آنگاه است که به خداوند خود در جانِ رنج دیدگان سلام می‌دهیم و به یاری آنان می‌شتابیم.

در جهان امروز عدد محرومان و گرسنگان زمین به میلیاردها نفر می‌رسد و در کشور ما نیز خانواده‌های فقیر و کم‌درآمد بی‌شماری زندگی می‌کنند که در تأمین مواد غذایی و مایحتاج خود به شدت در مضیقه هستند و فرزندانشان از سوء تغذیه رنج می‌برند. آیین «کوچه‌گردان عاشق» برای پدید‌آوردنِ تلاشی فراگیر و عزمی ملّی برای ریشه‌کنی گرسنگی و فقر از کشور و جهان‌مان برگزار می‌گردد. تأمین نیازهای غذاییِ حیاتی خانواده‌های محروم در ماه مبارک رمضان، شکل اجرایی این طرح را تشکیل می‌دهد.

کوچه‌گردان عاشق، نخستین و قدیمی‌ترین طرح جمعیت مستقل امداد دانشجوی – مردمی امام علی‌(ع) است که از سال ۱۳۷۸ تا کنون بی‌وقفه برگزار گردیده و با گذشت بیش از ۱۵ سال، حالا به یک آیین فراگیر تبدیل شده است. آیینی که عبادتی اجتماعی را – در کنار عبادات فردی – در شب‌های قدر و به‌خصوص ایام شهادت مولا علی(ع) – این پدر تمام کودکان بی‌پناه ترویج می‌کند. در این طرح، کیسه‌های مایحتاج مورد نیاز یک ماهه هزاران خانواده محروم در شب‌های قدر توسط دانشجویان و مردم ، تهیه و به درِ خانه‌های این عزیزان برده می‌شود؛ و این حرکت در واقع به تأسی از کوچه‌گردی‌های عاشقانه مولا علی(ع) و سیره عملی زندگی ایشان در یتیم‌نوازی و مهر به همنوع، انجام می‌شود.

جامعه هدف این طرح را تمامی خانواده‌های نیازمند که به دلیل فقر، قادر به تأمین نیازهای اولیه زندگی خود از جمله غذا نمی‌باشند، تشکیل می‌دهند.(سایت کوچه‌گردان) نمایندگی جمعیت امام علی در بوشهر نیز همزمان با سایر شهرهای دیگر این آیین را برگزار کرد، جمعیت امام علی پا در کوچه‌هایی گذاشت که کمتر کسی از افراد جامعه به آن قدم گذاشته‌اند. دیدن گوشه‌های تاریک و در محرومیت فرو رفته نقاط مختلف استان بوشهر، بوشهر، چغادک،تنگک، کنگان، میانلو، پرک، احمدآباد، سیراف، تنبک و... در کنار ما ، خیلی نزدیک، هر روز اتفاقات دردناکی رخ می‌دهد، زنان و مردان و کودکانی که در محرومیت شدید، قربانی می‌شوند و کسی صدایی از آنها نمی‌شنود، اعتیاد، بیکاری، عدم بهداشت‌، نبود آموزش در جهت پیشگیری از بارداری و روابط جنسی ایمن‌، سوءتغذیه و ...همه ریشه در فقر و محرومیت دارد، جمعیت امام علی رسالت خود می‌داند که صدای این افراد باشد .

آیین «کوچه‌گردان عاشق»، عشق به هم‌نوع و نگاه به دیگری را رواج می‌دهد، در شب قدر چه عبادتی بهتر از لبخندی به لب دیگری آوردن... .

 اعضای جمعیت امام علی‌(ع) در شب بیست‌و‌سوم ماه رمضان با یکدیگر پیمان بستند... متن پیمان قرائت‌شده به شرح زیر است:

«در این شب قدر که در سحرگاهش‌، جهل و فقر آگاهی بشریت‌، فرق سر مولا علی‌(ع) را شکافت‌، با این پیشوای انسانیت و آزادگی و عداات‌، پیمانی عاشقانه می‌بندیم :

1 - پیمان می‌بندیم که در مسیر دگرخواهی و عشق به همنوع ، قدم برداریم و هر روز گامی در این راه پیش رویم.

 2 - پیمان می‌بندیم که به اصل طلایی همه ادیان پایبند باشیم و هر آن چه که بر خود نمی‌پسندیم بر دیگری نیز نپسندیم . یعنی چنان که فقر و اعتیاد و فساد و ظلم را بر خویش نمی‌پسندیم‌، برای سایر انسان‌ها هم‌، آن‌ها را نپسندیم و بی‌وقفه برای رفع این معضلات بکوشیم .

 3 - پیمان می‌بندیم که کودکان بی‌پناه سرزمینمان را در سختی‌ها و رنج‌هایشان تنها نگذاریم و برای احقاق حقوق ابتدایی انسانی آنان‌، تلاش کنیم. 4 - پیمان می‌بندیم که قسمتی از روزهای خود را برای گسترش آگاهی نسبت به معضلات اجتماعی و متحد‌نمودن انسان‌ها با هدف غلبه بر این معضلات‌، صرف کنیم و همت ما تنها محدود به ایام کوتاه و خاصی از سال نباشد .

 5 - پیمان می‌بندیم که در ایام خداوند ، آیین هایی برای توجه دادن همگان به مسئله محرومیت برگزار نماییم و یا از آیین هایی که در این زمینه برپا می گردد ، حمایت کرده و به تبلیغ آن ها بپردازیم‌.

 6- پیمان می‌بندیم که به اصول اساسی انسانیت‌، در کلام و در عمل وفادار بمانیم‌. اصولی چون درستکاری‌، عدالت‌جویی و ظلم‌ستیزی‌، آزادگی و محبت به دیگران‌.

 7 - پیمان می‌بندیم که تا رفع تمام معضلات اجتماعی از کوشش دست برنداریم و آرام نگیریم.

 8 - پیمان می‌بندیم که ساعاتی از زمان خود را در برنامه‌های جمعیت امداد دانشجویی – مردمی امام علی‌(ع)‌، صرف آگاهی‌بخشی به جامعه و ترویج آیین‌های انسان دوستانه آن کنیم.

 9 - پیمان می‌بندیم که با جهل و فقر و تباهی صلح نکنیم و مبارزه با آن‌ها را در اولویت زندگی خود قرار دهیم‌.

 10 - پیمان می‌بندیم که نه فقط در حرف که در عمل پیرو راه مولا علی باشیم.

11 - پیمان می‌بندیم که با هر چه که مخالف انسانیت است ، بجنگیم و با هر که در این مسیر است‌، برادرانه و خواهرانه رفتار کنیم‌.

 12 - پیمان می‌بندیم که امام علی و روش ایشان را در ماه رمضان و شب‌های قدر محبوس نسازیم و هر لحظه از سال را در مسیر حقیقتی سپری کنیم که ایشان در آن گام زدند‌.

 13 - پیمان می‌بندیم که حقیقت را هرگز معامله نکنیم.

 14- پیمان می‌بندیم که در بقیه ایام سال نیز در کنار جمعیت امداد دانشجویی–مردمی امام علی‌(ع) بوده و با ترویج طرح‌های آن‌، برای تحقق جامعه‌ای سالم و انسانی بکوشیم .

گزارش از : ستاره تناور

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز