خبرگزاری کار ایران

حجت الاسلام عبدالحمید خدری

طرح مکتوب بوشهر، شهر اعتدال را به رییس جمهور تقدیم می‌کنم

عصر دیروز عبدالحمید خدری، منتخب مردم در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی حوزه بوشهر، گناوه و دیلم با جمعی از مسوولان بافت تاریخی و اساتید دانشگاه‌های این شهرستان و فعالان اجتماعی این حوزه از بافت تاریخی بوشهر بازدید کرده و پس از آن در جلسه‌ای به بررسی وضعیت و انتقادها و پیشنهادات پرداختند.

به گزارش ایلنا، مدیرکل اداره راه و شهرسازی در دیدار با حجت‌الاسلام خدری، منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: بحث فاضلاب بافت باید حل شود تا بتوانیم پروژه‌ها را به مرحله اجرایی برسانیم.

رستمی تاکید کرد: گذر کوتی به مرحله تکمیل مطالعاتی رسیده و فقط در قسمت فاضلاب و برق مشکل دارد که باید کار شود.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری بوشهر نیز درخواست کرد: اعتبارات بافت را از سایر حوزه‌ها جدا کنید تا بتوانیم این قسمت را از مرگ تدریجی نجات دهیم.

فروزانی گفت: درخواست داریم پیگیر یکسری اعتبارات مانند وام‌های کم‌بهره برای مردم باشید تا برای ساخت و ساز در بافت ترغیب شوند.

وی تاکید کرد: ما مشکل طرح نداریم و تنها مشکل ما بحث اجرایی‌شدن است که باید مشکلات فاضلاب و .... و اعتبار حل شود تا به مرحله اجرایی‌شدن برسد.

یکی از اساتید دانشگاه خلیج فارس نیز در این نشست تاکید کرد: ایده‌ها مهم بوده و باید علاوه بر بحث آب و فاضلاب عدالت اعتباری نیز فراهم شود.

یکی دیگر از اساتید دانشگاه نیز گفت: سرازیر‌کردن بودجه به این بخش بسیار مهم بوده که درخواست داریم با توجه به دید خودتان نسبت به بافت قدیم این مهم را تحقق ببخشید.

همچنینن سلطانی یکی از فعالان اجتماعی در این نشست گفت: باید کاری کنیم اشتغال در این مناطق صورت گیرد تا مردم میل و رغبت بیشتری برای حفظ این بافت تاریخی داشته باشند.

وی ادامه داد: اداره و ارگان‌های دولتی را به توجه به کار در این بخش ملزم کنید تا هر کدام گوشه‌ای از کار را بگیرند.

حجت‌الاسلام عبدالحمید خدری نیز در پایان پس از شنیدن پیشنهادات گفت: بوشهر، به دلیل ویژگی‌های  خاص اجتماعی که در این بافت تاریخی جریان داشته، شهر اعتدال و مدارا است.

وی ادامه داد: در این بافت تاریخی مسجد شیعه و اهل سنت، کنیسه و کلیسا در جوار یکدیگر بوده و همه ساکنین با احترام در کنار هم زندگی می‌کرده‌اند.

منتخب مردم در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی افزود: موسیقی محلی این بندر نیز اعتدالی بوده و از تلفیق فرهنگ بومی و موسیقی چند فرهنگ شکل گرفته و این هارمونی زیبا را منتقل می‌سازد.

وی تصریح کرد: من حتما طرح مکتوب بوشهر، شهر اعتدال را به رییس جمهور تقدیم کرده که این شهر را شهر اعتدال نامیده و برای احیا آن توجه ویژه‌ای شود.

خدری اضافه کرد: بافت تاریخی بوشهر میراث فرهنگی، تاریخی ایران و جهان است. در ضمن متعلق به نسل آینده نیز می‌باشد و این مسوولیت ما را دو چندان می‌سازد.

وی تصریح کرد: این بافت توانایی این را دارد که یک قطب گردشگری در ایران شود و به‌دلیل همجواری با خلیج فارس می‌تواند از این منظر موتور توسعه پایدار باشد.

خدری افزود: باید کیفیت محیطی و استانداردهای زندگی در بافت ارتقا یابد. کلیه دستگاه‌ها باید از مرکز فعالیت‌ها و اعتبارات خود در بافت تاریخی در این راستا حرکت نمایند.

وی ادامه داد: مساله فاضلاب  بافت تاریخی باید یک بار برای همیشه رفع شود. همکاری استانداری، شهرداری و شرکت آب و فاضلاب در حل این مهم  ضروری است.

خدری خاطر‌نشان کرد: بناهای بافت تاریخی باید به ثروت و ارزش افزوده شوند. معافیت‌های مالیاتی و سایر معافیت‌ها، امتیازات و مشوق‌ها باید به صاحبان و مالکان این بناها اعطا شود.

وی با بیان اینکه مشوق‌های سرمایه‌گذاری در بافت تاریخی طراحی و اعطا گردد تاکید کرد: این مهم بایست با مشارکت کلیه دستگاه‌ها و در راس همه استانداری باشد.

وی اظهار داشت: فضاها و اراضی پشتیبان و جایگزین برای سر‌ریز تقاضای مالکان بناهای بافت تاریخی، پیش‌بینی شود تا در صورت نیاز به امر تخصیص دهند.

خدری در پایان گفت: به‌منظور تزریق رونق و فعالیت بافت، بخشی از فضا و فعالیت دستگاه‌های دولتی و غیر‌دولتی به بافت تاریخی انتقال یابند.

در پایان، این نشست با پیشنهاد کیارش ایراندوست، مسوول ستاد کل حوزه  بوشهر، گناوه و دیلم شیخ خدری در ایام انتخابات، مبنی بر تشکیل مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ‌ساز جهت انسجام‌بخشیدن به حمایت از بافت خاتمه یافت.

کد خبر : ۳۵۴۲۲۳