خبرگزاری کار ایران

برگزاری پروژه آموزشی مدرسه تالاب در استان بوشهر

asdasd
کد خبر : ۲۴۸۳۵۴

به مناسبت هفته تالاب‌ها، پروژه آموزشی مدرسه تالاب از سوی موسسه سبزکاران و با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست و سازمانهای مردم نهاد در مدرسه معینی شهر بوشهر گشایش یافت.

به مناسبت هفته تالاب‌ها، پروژه آموزشی مدرسه تالاب توسط موسسه سبزکاران و با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست و سازمانهای مردم نهاد در مدرسه معینی شهر بوشهر گشایش یافت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر روز دوشنبه در این آیین هدف از اجرای این پروژه آموزشی را ارتقای آگاهی کودکان و عموم مردم جامعه درباره ارزشها و کارکردهای تالاب، مسولیت اجتماعی و نقش انسانها در بهبود شرایط، با استفاده از فضای فن آموزی ذکر کرد.

حسین دلشب افزود: روز نخست، اجرای پروژه در مدرسه معینی شهر بوشهر با حضور۵۶۰ دانش آموز دختر و پسر، روز دوم در دبستان روستای کره بند با شرکت ۱۲۰ دانش ­آموز در کنار منطقه حفاظت شده حله و روز سوم برنامه در پارک شورای شهر بوشهر در کنار ساحل با حضور هزار نفر از عموم مردم مسایل مربوط به تالاب را فرا می‌گیرند.

وی یادآورشد: این افراد با مفاهیم مختلف انواع تالاب‌ها، تنوع زیستی و اهمیت تالاب‌ها، کارکردهای تالاب، چرخه آب و مسوولیت اجتماعی افراد نسبت به تالاب آشنا می‌شوند.

دلشب یادآورشد: در اجرای این طرح آموزشی فرآیند با شروع سفری با قطره آب آغاز می‌شود و پس از دیدن چرخه آب، بازدیدکنندگان با انواع تالاب‌ها، فضا و محیط تالاب، جانداران، گیاهان تالابی و کارکردهای تالاب آشنا شده و با حضور در بخش آزمایشگاه با اجرای دو آزمایش ویژگی‌های تصفیه کنندگی تالاب‌ها و چرخه آب تالاب‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند.

وی گفت: پس از مباحثیادشده شرکت کنندگان در گروه‌های کوچک تر تقسیم شده و در بازیهای مختلفی مانند پازل تالاب، رد دست و ردپا، تفکیک پسماندها، چرخه غذایی مفاهیم برایشان بازآموزی می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: به دلیل خشکسالی ۱۰ ساله اخیر که همچنان نیز وجود دارد، وسعت بخش تالابی منطقه حفاظت شده حله این استان از ۲۰ هزار هکتار به هشت هزار هکتار کاهش یافته است.

دلشب با بیان اینکه رودخانه دائمی حله منبع تامین آب این تالاب و منطقه است افزود: تالاب حله به عنوان یکی از گنجینه‌های ارزشمند حیات وحش و پرندگان بومی و مهاجر کشور در فاصله ‎ ۱۰کیلومتری شمال شرق بوشهر قرار دارد.

وی اضافه کرد: تنوع گیاهی، وجود رودخانه حله و نزدیک بودن به سواحل این تالاب را به زیستگاه و چراگاه بسیار غنی برای حیات وحش تبدیل کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ادامه داد: وسعت منطقه حفاظت شده حله ‎ ۴۲هزار و ‎ ۶۰۰هکتار است که یکی از زیباترین مناظر طبیعی سواحل جنوبی کشور به شمار می‌رود.

دلشب گفت: درحاشیه رودخانه و تالاب حله انواع گیاهان آبزی رویش یافته وچراگاهی مهی برای جانواران و پرندگان آبزی و کنار آب چر ایجاد کرده است.

دلشب افزود: انواع پرندگان شکاری ونوعی از عقابها درمنطقه حفاظت شده حله وجود دارند که کمتر در تالاب‌ها و مناطق حفاظت شده کشور به چشم می‌خورند.

وی بیان کرد: امنیت نسبی، وجود دانه‌های گیاهی، خوراکی و بوته‌های علوفه‌ای تنوع جانوری منطقه حله را به اوج خود رسانده است.

دلشب اظهارداشت: شغال، گونه‌هایی از گربه سانان، روباه، کفتار، گراز، خرگوش و گرگ انواع حیواناتی است که حیات خود را در منطقه حفاظت شده حله می‌گذرانند.

وی با اشاره به اینکه نمونه‌های از لاک پشتها و خزندگان درتالاب حله زندگی و تولید مثل می‌کنند که هر کدام برای مناطق حفاظت شده و محیط زیست کشور کمیاب و ارزشمند هستند گفت: محیط زیست سرمایه ملی است که حفظ آن در گرو مشارکت آحاد جامعه است.

دلشب افزود: منطقه حفاظت شده و تالابها علاوه بر ایجاد پناهگاه مناسب برای پرندگان و حیات وحش، نقشی مهم در تعدیل آب و هوا، تثبیت خاک و تولید علوفه دارند و تفرجگاه مناسبی برای مطالعات علمی و علاقه‌مندان به طبیعت است.

وی یادآورشد: تالاب و منطقه حفاظت شده حله یکی از زیباترین مناظرطبیعی در کناره خلیج فارس را شکل داده و منطقه دیدنی برای گردشکران است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: باتوجه به اهمیت تالاب حله این اداره کل برنامه مدیریت زیست بومی را برای حفاظت از تنوع زیستی و ارزش های اکوسیستمی تالاب با مشارکت مردم در این منطقه در دست اجرا دارد.

وی ادامه داد: در این زمینه اهداف راهبردی تدوین شده است که برگزاری یک کارگاه کشوری با هدف آگاهی بخشی به جوامع محلی، بهره‌برداری و مدیریت پایدار منابع و جلب مشارکتهای مردمی در حفاظت محیط زیست از جمله این اقدامات است.

دلشب گفت: تالاب حله درسال ‎ ۱۳۴۲براثر طغیان رودخانه حله بوجود آمد و از آن سال به بعد به عنوان تالاب و منطقه حفاظت شده زیر نظر اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر قرار گرفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز