خبرگزاری کار ایران

بزرگداشتی برای نویسنده «برازجان، سرزمین آفتاب بامدادان»

asdasd
کد خبر : ۲۴۰۸۸۴

نویسنده ی کتاب «براجان، سرزمین آفتاب بامدادان»، با تقدیر از پدران و مادرانی که در این منطقه فرزندان خود را پرورش می دهند، گفت: نه تنها دشتستان، بلکه کل خطه ی جنوب قابل تقدیر است.

شامگاه روز گذشته، بزرگداشت دکتر عبدالرسول خیراندیش در پژوهش سرای متقین برازجان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا، رییس انجمن تاریخ، ادب و فرهنگ دشتستان در این آیین با معرفی دکتر عبدالرسول خیراندیش و بیان بخش هایی از زندگی وی، گفت: باید استان و شهر خودمان را عزیز دانسته و آن ها را به جهانیان معرفی کنیم.

محمدجواد فخرایی اضافه کرد: برای رسیدن به این مقصود، به فرهنگسازی نیازمندیم.

هویت یابی تاریخی بر هویت یابی فرهنگی و اجتماعی مقدم است

فرماندار دشتستان در این آیین با تبریک میلاد پیامبر اعظم(ص)، تاسی از اندیشه های والای بزرگان را برای حضار مسالت نمود و گفت: مطالعات و پژوهش های تاریخی هم به جهت ارزش علمی بسیار سودمندند و هم به سبب ابزاری نظری و روش شناختی و هم به دلیل آثار گرانقدری که در جامعه از نظر ارتقاء سطح دانش و آگاهی عمومی در پی دارند.

ارسلان زارع ادامه داد: واکاوی هویت تاریخی و هویت یابی تاریخی بر هویت یابی فرهنگی و اجتماعی مقدم است.

دکتر زارع ابراز داشت: مطالعات و پژوهش های تاریخی هم به سبب ابزار نظری و روش شناختی و هم به سبب تبعات و آثاری که در جامعه در پی دارد، ممدوح و قابل ستایش است.

فرماندار دشتستان، برگزاری چنین همایش ها و آیین هایی از سوی دیگر انجمن ها و ادارات مربوطه را خواستار شد و پیرامون دکتر خیراندیش اظهار داشت: ایشان نه تنها از مخافر دشتستان، استان و ایران است بلکه محققی شناخته شده برای علاقه مندان حوزه ی تاریخ در سراسر گیتی به ویژه کسانیست که در عرصه ی تاریخ مغول فعالند.

وی افزود: برازجان و به طور کلی دشتستان، به سبب نقش آفرینی در تحولات تاریخی و اجتماعی و مدنیت اجتماعی قابل پژوهش می باشد که می تواند در عرصه های مختلف به منصه ی ظهور و به انجام برسد.

تاریخ دشتستان پژوهی بسیار پر بار است

سید قاسم یاحسینی در این آیین ابراز داشت: تاریخ دشتستان پژوهی بسیار پر بار است و دشتستان از مشروطیت تا کنون حرف های بسیاری داشته و چهره های ماندگار فراوانی را به خود دیده است.

این مورخ بوشهری، به نمایندگی از فرهیختگان و دانش پژوهان بوشهری، رونمایی کتاب «برازجان، سرزمین آفتاب بامدادان» را تبریک گفت و افزود: از تمام خصلت های پسندیده ی دکتر خیراندیش، یک خصلت کمیاب در ایشان وجود دارد که آن هم آگاهی و تسلط ایشان بر فلسفه ی تاریخ است که بدون تعصب مسائل را بررسی و کشف می کنند و بیش از احساس، عقل بر ایشان حکمفرماست.

به برازجانی بودن خودم افتخار می کنم

دکتر عبدالرسول خیراندیش در آیین رونمایی یکی از کتبش گفت: من خود را شایسته ی کاری قابل تقدیر نمی دانم و اگر کاری کرده ام، وظیفه ام بوده است.

وی ادامه داد: من زاده و پرورده ی این شهرم و به برازجانی بودن خودم افتخار می کنم.

نویسنده ی کتاب «براجان، سرزمین آفتاب بامدادان»، با تقدیر از پدران و مادرانی که در این منطقه فرزندان خود را پرورش می دهند، گفت: نه تنها دشتستان، بلکه کل خطه ی جنوب قابل تقدیر است.

وی، آینده ی این خطه را وابسته به همدلی، همراهی و همفکری عنوان کرد و برخی بزرگان و نویسندگان دشتستانی را نام برد و گفت: کتاب «برازجان، سرزمین آفتاب بامدادان» حاصل ۲۰ سال پیگیری یک مطلب بوده است؛ در طی این مدت، مباحثمربوط به علم شناخت نام های تاریخی را برای تمام مناطق اطراف برازجان نیز پیگیری کرده ام و ریشه ی نام اهرم و بوشهر را نیز یافته ام.

نام جغرافیایی ریشه ی تحولات یک منطقه را نشان می دهد

دکتر خیراندیش، این نوع تحقیقات را لازم دانست و افزود: به عنوان یک دانشگاهی وظیفه دارم علمی پیش روم؛ نام جغرافیایی از آن جایی که به صورت نخستین شکل گیری هر نهاد بر می گردد، به عنوان تحقیقات بنیادین به کار می رود و ریشه ی تحولات یک منطقه را نشان می دهد و در تمام دنیا هم چنین کاری صورت می گیرد.

وی توضیح داد: سال ها پیش که مقدمات نوشتن کتابی برای برازجان را پایه گذاری کردم، کتابی که هنوز در دست نگارش است، لازم شد علت نامگذاری برازجان را بدانم.

این نویسنده ی برازجانی افزود: بزرگان زیادی در این راه بوده اند و هر کدام از بزرگان قبلی قدمی برداشته اند و کار را تا مراحلی پیش برده بودند و من کار را قدمی جلوتر برده ام.

نگارش این کتاب درخواستی مردمی است

دکتر خیراندیش، پیشینه ای از نامگذاری برازجان در اوستا و پهلوی دوم را بیان کرد و افزود: برای نگارش این کتاب، زبان شناسان و باستان شناسان در ۲ جلسه در تهران جمع شدند و روی نام برازجان تحقیق صورت گرفت.

وی ادامه داد: برای شناسایی نام های جغرافیایی، برازجان جای خاصی است چون جایی را سراغ ندارم که در ۱۳۰ صفحه درباره ی یک نام بحثو بر روی آن بررسی صورت گرفته باشد.

نویسنده ی کتاب «براجان، سرزمین بامدادان» تاکید کرد: من نگارش این کتاب را همگانی و درخواست مردمی و کاری مشترک می دانم.

مهرداد عارف نیز در این گردهمایی، پیرامون شاعران استان و به ویژه دشتستان از جمله فایز مطالبی بیان داشت و گفت: لیستی در اختیار دارم که در آن ۱۶۲ نام وجود دارد که همگی شاعر، نویسنده و یا پژوهشگر و متولد برازجان می باشند.

وی ادامه داد: در این لیست، ۳۲ نفر خانم هستند که ۱۵ نفر شاعر، ۱۰ نفر داستان سرا و ۷ نفر پژوهشگر هستند؛ لیستی که من در هیچ منطقه ی دیگری به اندازه ی خطه ی کوچک دشتستان همانند آن را ندیده ام.

دکتر عرفان، دیگر مدعو جلسه بود که به گویش دشتستانی سخنرانی نموده و خاطرات و اشعاری را به این گویش قرائت نمود.

علی اصغر رجایی، مسئول روابط عمومی انجمن ادب، تاریخ و فرهنگ دشتستان نیز، در این آیین تاریخچه ای از تاسیس انجمن را بیان نمود.

شعرخوانی فاطمه روزبه و اجرای موسیقی محلی نیز از دیگر برنامه های این گردهمایی بود که در کنار رونمایی از کتاب «برازجان، سرزمین آفتاب بامدادان» به انجام رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا، در پایان این آیین که جمع زیادی از اعضای هیات علمی دانشگاه تهران و خلیج فارس و پژوهشگران عرصه ی تاریخ و فرهنگ کشور و منطقه حضور داشتند، از سوی برخی مسئولین و حضار، با اهدای لوح تقدیر و هدایایی، از دکتر عبدالرسول خیراندیش تقدیر به عمل آمد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز