خبرگزاری کار ایران

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر:

مهاجرت پرندگان به مناطق ساحلی و تالابی استان بوشهر آغاز شد

asdasd
کد خبر : ۲۲۱۹۷۳

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: این استان با توجه به دارا بودن حدود ۹۰۰ کیلومتر نوار ساحلی با تنوع بافت و شکل زیاد و جزایر بکر و غیر مسکونی، تنوع گیاهان آبزی و وفور مواد غذایی، زیستگاه مناسبی برای پرندگان آبزی و کنار آبچر است.

اولین گروه پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی از اوایل آبان امسال وارد استان بوشهر شده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا از بوشهر، حسین دلشب گفت: این پرندگان مهاجرت خود را از عرض‌های شمالی‌تر(بخصوص کشورهای شمال ایران و منطقه سیبری) به مناطق جنوبی‌تر انجام می‌دهند که استان بوشهر نیز یکی از مهمترین زیستگاه‌های زمستانی این پرندگان و مورد توجه سازمان بین المللی پرندگان(IBA) است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر افزود: این استان با توجه به دارا بودن حدود ۹۰۰ کیلومتر نوار ساحلی با تنوع بافت و شکل زیاد و جزایر بکر و غیر مسکونی، تنوع گیاهان آبزی و وفور مواد غذایی، زیستگاه مناسبی برای پرندگان آبزی و کنار آبچر است.

وی بیان کرد: مناطق تحت مدیریت استان شامل پارک ملی دریایی نای بند، پارک ملی دیر - نخیلو، منطقه حفاظت شده‌مند، منطقه حفاظت شده حله، اثر طبیعی ملی خارگو و پناهگاه حیات وحش خارگ و سواحل استان از محل‌های اصلی رویت این پرندگان است.

دلشب اضافه کرد: بیش از ۱۱۰ گونه از ۲۰ خانواده پرندگان زمستان گذران در استان بوشهر شناسایی و مشاهده شده‌اند. انواع پرندگان از خانواده‌های باکلان، کاکایی، پلیکان، حواصیل، فلامینگو، اردک، درنا، سلیم، آبچلیک، غاز، لک لک، حواصیل و پرستوهای دریایی جمعیت عمده مهاجر آبزی را تشکیل می‌دهند.

وی تصریح کرد: با عنایت به آمار سرشماری پارسال، تعداد پرندگان مهاجرآبزی و کنار آبزی به استان بوشهر در سال ۹۲ حدود ۷۰ هزار قطعه شمارش شد که نشانگر افزایش ۳۰ درصدی حضور این پرندگان نسبت به سال قبل از آن بوده است. امسال نیز با عنایت به پیش بینی بارندگی‌های مناسب در پاییز و اوایل زمستان انتظار می‌رود در زمان اوج مهاجرت آنان به استان(اواخر دی و اوایل بهمن)، استان بوشهر میزبان تعداد زیادی از این پرندگان باشد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر خاطر نشان کرد: مهاجرت این پرندگان علاوه بر بالابردن تنوع زیستی اکوسیستم‌های استان، نقش مهمی در جذب اکوتوریسم، رونق فیلم و عکاسی در حوزه طبیعی و توسعه زیبایی‌شناختی دارد.

دلشب در خاتمه عنوان کرد: خوشبختانه امسال و سنوات گذشته اقدامات مناسبی درجهت اشاعه فرهنگ زیست محیطی در میان عموم مردم و افراد بومی و محلی در مناطق استان انجام شده است که تنویر افکار عمومی با چاپ و پخش پوستر، تراکت و دفترچه، جلسات مکرر با سمن‌های زیست محیطی و همچنین استقرار ایستگاه‌های پرنده نگری در محلهای حضور و فراوانی پرندگان آبزی، نمونه‌هایی از این فعالیت‌ها بوده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز