خبرگزاری کار ایران

یک فعال کارگری طرح کرد:

شرایط نامناسب روحی کارگران عسلویه به دلیل دوری از خانواده و فقر اقتصادی

asdasd
کد خبر : ۱۷۷۱۹۵

به دلیل مشکلاتی که تحت تاثیر وخیم شدن وضعیت اقتصادی کشور از چند سال پیش در تامین اعتبارات مربوط به اجرای پروژ‌های منطقه عسلویه پیش آمد، هم در پرداخت دستمزد کارگران و هم در تامین نیازهای جسمی و روحی آنها ‌بی‌نظمی‌هایی به وجود آمد که نتیجه آن کاهش روحیه و انگیزه این کارگران بوده‌است.

یک فعال صنفی کارگری در منطقه عسلویه از استمرار شرایط نامناسب رفاهی و اقامتی کارگران پیمانکاری این منطقه خبر داد.

«ابراهیم ایمانی» با اعلام این مطلب به خبرنگار ایلنا گفت: شرایط اقلیمی منطقه عسلویه به هیچ وجه برای کارکردن مساعد نیست اما بیشتر کارگرانی که در پروژ‌های این منطقه مشغول به کار هستند برای تامین هزنیه‌های زندگی خانواده‌های مجبور به تحمل این وضعیت هستند.

سرپرست بخش لوله‌کشی صنعتی پالایشگاه عسلویه گفت: برای کارگرانی ممکن است تا ماه‌ها دور از محیط‌ خانواده زندگی کنند، پرداخت کامل و به موقع دستمزد در کنار توجه به نیازهای روحی و جسمی آنها در ساعات حضور در کارگاه یا آسایشگاه بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: با این حال به دلیل مشکلاتی که تحت تاثیر وخیم شدن وضعیت اقتصادی کشور از چند سال پیش در تامین اعتبارات مربوط به اجرای پروژ‌های منطقه عسلویه پیش آمد، هم در در پرداخت دستمزد کارگران و هم در تامین نیازهای جسمی و روحی آنها ‌بی‌نظمی‌هایی به وجود آمد که نتیجه آن کاهش روحیه و انگیزه این کارگران بوده‌است.

ایمانی با اشاره به تاکیداتی که در علم روانشناسی صنعتی کار بر تامین نیازهای روحی و جسمی کارگران و در نتیجه بروز ناهنجاری‌های مختلف شده‌است، گفت: از آنجا که به دلیل مشکلات اقتصادی مباحثروانشانسی صنعتی کار در منطقه عسلویه دیگر بطور جدی مورد توجه قرار نمی‌گیرد وضعیت روحیه ای این کارگران در سطح مطلوبی قرار ندارد بطوری که بیشتر کارگران از ترس آنکه مبادا به دلیل پیگیری حقوق قانونی خود با خطر اخراج مواجه شوند احساس امنیت شغلی نمی‌کنند.

وی بابیان اینکه این مسئله در نهایت منجر به کاهش انگیزه و بهره‌وری در مییان نیروی انسانی می‌شود، گفت: به عنوان مثال در حالی که تأمین غذای روزانه کارگران یکی دیگر از موضوعات مهم مؤثر بر کار کارگران است اما به ‌دلیل کمبود بودجه و عقب افتادن پرداختی‌های پیمانکاران آشپزخانه پالایشگاه‌ها، اغلب خوراک کارگران فاقد کیفیت ارزش غذایی است.

وی بابیان اینکه در این منطقه یک کارگر باید روزانه از ساعت ۵ بامداد در دمای بالای ۵۰ درجه سانتی‌گراد و هوای شرجی بیش از ۸ ساعت کار کند، در خصوص مشکلات آسایشگاه‌ها و اقامت‌گاه‌های کارگران شاغل در پروژه‌های عمرانی عسلویه گفت: خوابگاه‌های کارگران مطلوب نیست و حتی سرویس‌های بهداشتی چون حمام‌های موجود در این مراکز نیز فاقد استاندارد‌های لازم بهداشتی است.

این فعال کارگری بابیان اینکه بطور عادی هر کارگر باید ماهیانه ۲۴ روز را در این شرایط سپری کند، گفت: بیشتر این کارگران اگر آنقدرخوش‌شانس باشند که بتوانند از عهده هزینه بلیط هواپیما برآیند در ۶ روز باقیمانده فرصت بودن در کنار خانوداه‌هایشان را خواهند داشت و در غیر اینصورت چاره‌ای نخواهند مگر آنکه یا با اتوبوس راهی شهر و دیار خود بشوند و یا در همان آسایشگاه اقامت کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز