خبرگزاری کار ایران

سرپرست بخش تحلیل شرکت مشاوره سرمایه گذاری معیار؛

صندوق تثبیت نوسانات غیرمنطقی را مدیریت می کند

asdasd
کد خبر : ۲۴۳۵۵۴

بعضی مواقع خبرهای اقتصادی و عوامل بنیادی موجب می شود که قیمت سهم بریزد اما اگر به اشتباه این انتظار در سهامداران ایجاد شود که بازار با راه اندازی صندوق تثبیت بازار سرمایه همواره صعودی است یک تفکر غلط باب می شود، بنابراین مدیریت صندوق باید شکل دهی درستی به رفتار سهامداران بدهد.

صندوق تثبیت بازار سرمایه با هدف حمایت از بازار و ثروت سرمایه گذاران در شرایط خاص تصویب شده است و نباید این انتظار به اشتباه در فعالان بازار و سهامداران ایجاد شود که هدف مدیریت این صندوق، سبز پوش کردن شاخص ها و قیمت ها در هر شرایطی و به هر قیمتی است.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، سرپرست بخش تحلیل شرکت مشاوره سرمایه گذاری معیار با بیان مطلب فوق گفت: همانطور که نوسان جزو ذات بازار سرمایه است، این روزها رفتارهای هیجانی نیز به یک رفتار عادی در بازار تبدیل شده است.

محمد هنرمند قالیباف با بیان اینکه رفتار هیجانی در بازار خلاصه می شود به اینکه یا یک روز هم سهم ها به طور دسته جمعی صف خرید هستند یا به طور دسته جمعی صف فروش هستند، افزود: با این اقدامات، نقش تحلیل در بازار کمرنگ می شود.

وی با تأکید بر اینکه توسعه بلند مدت اقتصاد کشور به ثبات بازار سرمایه نیاز دارد، خاطر نشان کرد: با ایجاد صندوق تثبیت بازار سرمایه این نوسانات کاهش پیدا می کند و بیشتر به سمت ثبات بازار سرمایه می رویم.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: اعتماد سازی مهمترین و اصلی ترین عاملی است که باید به سمت آن حرکت شود که این اعتماد سازی با کاهش ریسک و چشم انداز مثبتی که در صنایع اتفاق می افتد در دید سرمایه گذاران ایجاد می شود.

هنرمند قالیباف با بیان اینکه با تشکیل صندوق تثبیت، سرمایه ها به سمت بازار سرمایه جذب می شوند، گفت: با راه اندازی صندوق، نوسانات در بازار کمتر می شود و در شرایطی که مانند این روزها قیمت سهام به صورت هیجانی نوسان می کند، یک سازو کاری ایجاد می شود تا اگر قیمت سهام بی منطق دچار ریزش شد مانع این نوسانات شده و به بازگشت اعتماد به بازار و نقدینگی و جذب مجدد سرمایه سرمایه گذاران کمک کند.

سرپرست بخش تحلیل شرکت مشاوره سرمایه گذاری معیار درباره اینکه چگونه می توان از تمام ظرفیت های این صندوق استفاده کرد، گفت: مدیریت صندوق تثبیت بازار سرمایه باید اهداف معینی را برای خودش مشخص کند، چراکه هدف این صندوق کاهش نوسانات غیر منطقی است و معنی آن، این نیست که همیشه بازار سرمایه باید روند مثبت را طی کند و سبز پوش باشد.

وی تصریح کرد: بعضی مواقع خبرهای اقتصادی و عوامل بنیادی موجب می شود که قیمت سهم بریزد اما اگر به اشتباه این انتظار در سهامداران ایجاد شود که بازار با راه اندازی صندوق تثبیت بازار سرمایه همواره صعودی است یک تفکر غلط باب می شود، بنابراین مدیریت صندوق باید شکل دهی درستی به رفتار سهامداران بدهد.

هنرمند قالیباف در ادامه گفت: صندوق باید نوسانات غیر منطقی را مدیریت کند و به هر حال وقتی خبرهای بنیادی مناسبی از شرکت به گوش نمی رسد، نباید سهامداران در اینگونه مواقع انتظار دخالت صندوق یا هر نهاد مالی را برای نگه داشتن قیمت سهم داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: مدیریت صندوق باید به فکر نگه داشتن ثروت سهامداران باشد بنابراین نباید توجه ها به سمت سهام خاصی سوق پیدا کند بلکه باید نوسانات کل بازار مد نظر قرار بگیرد و از نگاه به یک گروه و صنعت مشخص اجتناب کرد تا اعتماد مردم به این صندوق و اهدافش شکل بگیرد. این نهایت کاری است که برای بهبود فعالیت صندوق می توان انجام داد.

هنرمند قالیباف در بخش پایانی گفتگو با سنا در خصوص اهمیت تصویب سهام خزانه گفت: سهام خزانه می تواند به عنوان یک استراتژی در دست مدیریت شرکت ایفای نقش کند.

وی با بیان اینکه نقش سهام خزانه در دنیا بیشتر بازارگردانی اختصاصی و اصلاح ساختار سرمایه است، گفت: از این سهام برای کنترل و مدیریت قیمت سهام استفاده می شود. به عبارتی این ابزار در تئوری های مالی به عنوان یک علامت دهنده تعریف شده است.

سرپرست بخش تحلیل شرکت مشاوره سرمایه گذاری معیار اظهار داشت: وقتی مدیریت شرکت می داند که سهام شرکت ارزشمند است و زیر قیمت در حال معامله است در قالب سهام خزانه به خرید و نگهداری سهام خود اقدام می کند. با این اقدام شرکت، این استنباط برای سهامداران ایجاد می شود که نه تنها سهم ارزنده است و اقدام به فروش هیجانی نمی کنند بلکه این اعتماد در سرمایه گذاران ایجاد می شود که وارد سهام شوند و بدین ترتیب سهم به سمت قیمت های اصلی سوق پیدا می کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: نگاه دیگری که سهام خزانه ایجاد می کند این است که وقتی شرکت منابع مالی را برای خرید سهام اختصاص می دهد این استنباط برای سایر سهامداران ایجاد می شود که منابع شرکت آنقدر آزاد است که می تواند به فعالیت های بازارگردانی اختصاص دهد و زمینه تجدید اعتماد را فراهم کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز