خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار:

هفت پیشنهاد برای توسعه فعالیت IEU / امیدواری به گسترش فعالیت های منطقه ای و بین المللی IEU

asdasd
کد خبر : ۲۲۳۶۲۴

بازار سرمایه ایران یکی از پیشرفته ترین بازارهای اوراق بهادار منطقه ای از منظر تنوع در ابزارهای سرمایه گذاری است؛ به طوری که در حال حاضر ابزارهای های سرمایه گذاری متعددی در حوزه ابزارهای اسلامی و متعارف در بازارهای بین المللی در حال معامله است که از آن میان می توان به انواع اوراق بهادار با بازدهی ثابت مانند اوراق صکوک، اوراق مشتقه مانند قراردادهای آتی و اختیارمعامله اشاره کرد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام هفت پیشنهاد برای توسعه فعالیت IEU، اظهار امیدواری کرد فعالیت های منطقه ای و بین المللی IEU گسترش یابد.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، علی صالح آبادی در مراسم گشایش اجلاس اتحادیه الکترونیکی بین بورسی(IEU) در تهران، افزود: فرصت بسیار مغتنمی پیش آمده تا در جمع مدیران این اتحادیه باشیم و امیدواریم که بتوانیم از این فرصت در راستای توسعه همکاری های مشترک استفاده ببریم.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بازار سرمایه ایران یکی از پیشرفته ترین بازارهای اوراق بهادار منطقه ای از منظر تنوع در ابزارهای سرمایه گذاری است؛ به طوری که در حال حاضر ابزارهای های سرمایه گذاری متعددی در حوزه ابزارهای اسلامی و متعارف در بازارهای بین المللی در حال معامله است که از آن میان می توان به انواع اوراق بهادار با بازدهی ثابت مانند اوراق صکوک، اوراق مشتقه مانند قراردادهای آتی و اختیارمعامله اشاره کرد.

صالح آبادی افزود: در حال حاضر بازار سرمایه ایران، به دو بخش کالایی و اوراق بهادار قابل تفکیک است؛ در بخش کالایی، بورس کالای ایران و بورس انرژی در حال فعالیت هستند که بورس کالا بازار معاملات انواع کالاها در سه تالار صنعتی و معدنی، کشاورزی و پتروشیمی و فرآورده های نفتی است که سهم قابل توجهی از بازار اولیه اکثر کالاهای استراتژیک کشور را در اختیار دارد و بورس انرژی هم در حوزه معاملات انواع قراردادهای با دارایی پایه حامل های انرژی فعالیت می نماید.

وی اظهار داشت: همگی این بازارها، اهداف معینی را دنبال می کنند که مهم ترین آنها تأمین مالی فعالیت های اقتصادی، ایجاد شفافیت در قیمت انواع دارایی ها، مدیریت ریسک ناشی از نوسان قیمت ها و کمک به کاهش هزینه مبادله در اقتصاد هستند.

وی تصریح کرد: یکی از نکات برجسته بازار سرمایه ایران، ارتباط مستقیم آن با بخش واقعی اقتصاد و پیوند بازارهای مالی با واقعیت های اقتصاد کلان است؛ در این حوزه علاوه بر رویکرد تامین مالی فعالیت های اقتصادی از طریق بازار اوراق بهادار، بورس های کالایی نیز از دو جهت مورد تاکید نهاد ناظر بازارسرمایه ایران بوده اند. یکی ایجاد بازاری شفاف و نظام مند برای معاملات گروه های کالایی مختلف و دیگری تامین مالی مستقیم سرمایه در گردش تولیدکنندگان انواع کالاهاست.

رییس سازمان بورس و اوارق بهادار افزود: سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهاد ناظر بازار سرمایه ایران، همواره از گسترش همکاری ها و فعالیت های بین المللی خود با نهادها، ارگان ها و سازمان های بین المللی استقبال می کند و این موضوع راهبرد سازمان برای تمام بورس ها و نهادهای تحت نظارت نیز است. از این رو، از عضویت بورس کالای ایران در اتحادیه الکترونیکی بین بورسی(IEU) استقبال کرده و امید است همکاری بین بورس ها زمینه ارتقا سطح معاملات بین کشورهای همسایه را فراهم کند.

وی با بیان آنکه حجم معاملات بازار سرمایه ایران متشکل از چهار بورس، سال گذشته ۷۰ میلیارد دلار بود، افزود: هفت میلیون و ۶۰۰ هزار کد سهامداری در بورس های ایران حضور دارند که حجم قابل توجهی از آن ها به گروه های مختلف صنعتی، معدنی، کشاورزی، پتروشمیی و فرآورده های نفتی اختصاص دارد.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار به اشتراکات فراوان و تاریخ دیرین تجارت میان کشورهای عضو IEU اشاره کرد و گفت: خوشبختانه امکان توسعه تجارت بین بورسی به نحو مناسبی فراهم است که یکی از زمینه های مساعد برای همکاری استفاده از ظرفیت در بورس های کالایی برای تسهیل در صادرات و واردات انواع کالاها بین کشورها است.

صالح آبادی توسعه مبادلات و افزایش ارزش و حجم معاملات بین کشورها، اتصال بورس های کشورهای عضو به بازارهای فرامنطقه ای، کمک به صادرات و واردات کشورهای عضو با استفاده از ساز و کارها و ابزارهای موجود بین بورسی، کشف قیمت و ایجاد بازار عادلانه، شفاف و منصفانه و افزایش کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی و استانداردسازی کالاها را از مهم ترین مزیت های همکاری بین بورس های عضو IEU اعلام کرد.

وی به دیگر مزیت های این عضویت اشاره کرد و گفت: شفاف شدن قراردادها، کاهش هزینه مبادلات، امکان مرجع قیمتی شدن کالاها و کاهش ریسک مبادلات و ایجاد سازوکار مناسب تسویه معاملات بین بورسی از دیگر مزایا به شمار می رود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار شناسایی کالاهای قابل معامله، همکاری معامله گران و کارگزاران کشورهای عضو، انعقاد قراردادهای دو یا چند جانبه میان نهادهای تسویه و پایاپای و یا ایجاد اتاق پایاپای مشترک برای همکاری و پذیرش متقابل کالا و خریداران و فروشندگان در بورس های کشورهای عضو را از پیشنهادات خود برای توسعه فعالیت های این اتحادیه عنوان کرد.

وی همچنین استانداردسازی قراردادهای فیمابین، جلب مشارکت بانک ها در عملیات تسویه یا استفاده از خطوط اعتباری در همکاری بین بورس ها و شناسایی و توسعه ابزارهای مالی قابل معامله در بورس های عضو IEU را از دیگر پیشنهادات خود به اعضا اعلام کرد

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز