خبرگزاری کار ایران

نشست بین المللی بورس های کالایی منطقه CIS و اروپای شرقی در تهران

asdasd
کد خبر : ۲۲۰۶۴۹

دومین نشست بین المللی بورس های کالایی کشورهای مستقل مشترک المنافع(CIS) و اروپای شرقی در قالب اتحادیه الکترونیکی بین بورسی(IEU) در روزهای ۲۴ و ۲۵ آبان ماه به میزبانی بورس کالای ایران در تهران برگزار می شود.

دومین نشست بین المللی بورس های کالایی کشورهای مستقل مشترک المنافع(CIS) و اروپای شرقی در قالب اتحادیه الکترونیکی بین بورسی(IEU) در روزهای ۲۴ و ۲۵ آبان ماه به میزبانی بورس کالای ایران در تهران برگزار می شود.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی بورس کالای ایران، مدیرعامل بورس کالای ایران درخصوص دلایل تشکیل این نشست در تهران گفت: پس از مذاکره بورس کالای ایران با بورس کالای بلاروس که منجر به عقد تفاهم نامه همکاری بین این دو بازار شد، پیشنهاد پیوستن بورس کالا کشورمان به اتحادیه الکترونیکی بین بورسی(IEU) پس از بازدید نمایندگان اتحادیه مذکور از بورس کالا و دیدار سفیر ایران از بورس کالای بلاروس مطرح و مقرر شد دومین نشست سالانه عمومی این اتحادیه در آبان ماه، در تهران برگزار شود.

حسین پناهیان با بیان اینکه در این نشست، مذاکرات برای عضویت بورس کالای ایران در اتحادیه الکترونیکی بین بورسی بررسی و پیگیری می شود، توضیح داد: این مذاکرات با محورهای تسویه و پایاپای، فنی و پذیرش و فناوری اطلاعات صورت خواهد گرفت که در صورت توافق و عضویت بورس کالای ایران، این بورس و به طور کلی بازار سرمایه کشور بین المللی می شود.

وی تشریح کرد: اتحادیه الکترونیکی بین بورسی(IEU) سازمانی بین المللی است که در زمینه ارتباط بین بورس های کالایی در منطقه کشورهای مستقل مشترک المنافع(CIS) و اروپای شرقی فعالیت می کند. این اتحادیه اخیراً درخواستی برای عضویت بورس کالای ایران در آن سازمان بین المللی ارایه کرد و در ادامه نمایندگانی از طرف اتحادیه برای رایزنی در این خصوص به ایران سفر کردند.

مدیرعامل بورس کالای ایران ادامه داد: اتحادیه الکترونیکی بین بورسی(IEU) سازمانی بین المللی است که هفت بورس کالایی را از پنج کشور جهان به عضویت خود در آورده است. بورس یرکومکس(YERCOMEX) ارمنستان، بورس بوککس(BUCEX) بلاروس، بورس های آی ککس(ICEX) و ککس(CEX) قزاقستان، بورس کوککس(KUCEX) قرقیزستان، بورس یوککس(UCEX) و بورس کالای کشاورزی از اوکراین و دو سیستم توزیع کالایی از ارمنستان و بلاروس از جمله بورس های کالایی عضو اتحادیه مذکور هستند.

پناهیان افزود: افزون بر اعضای اصلی اتحادیه، در نشست تهران نمایندگانی از دو بورس کالایی روسیه نیز حضور خواهند داشت.

وی با بیان اینکه ترویج توسعه تجارت آزاد در قلمرو کشورهای مشارکت کننده از انجمن اقتصادی اروپا - آسیا و دیگر کشورهای ذینفع از مهمترین اهداف اتحادیه الکترونیکی بین بورسی است، گفت: ترویج تحقق برنامه ها و پروژه های اقتصادی در حوزه مواد خام و تجارت محصولات نهایی از دیگر اهداف اتحادیه مذکور است.

وی خاطرنشان کرد: اتحادیه الکترونیکی بین بورسی(IEU)، اتحادیه ای است متشکل ازاشخاص حقوقی بورس ها کهدر یک بستر مجازی الکترونیکی فعالیت می کند وسازمانی غیرتجاری است.

وی ارتقاء سطح تجارت کشورهای ذینفع از طریق معرفی و توسعه بسترها و روش های الکترونیکی بورس های کالایی عضو را از مهمترین وظایف این اتحادیه برشمرد و توضیح داد: کمک به توسعه همکاری و برقراری ارتباط مستقیم بین فعالان بازار و مدیران و تصمیم گیران بورس های عضو، کمک به ایجاد سیستم توزیع کالایی در جهت ارتقای سطح کارایی در انتقال کالاها از تولیدکنندگان به مصرف کنندگان، همیاری با هدف شکل گیری بازار بین المللی قراردادهای آتی و سایر قراردادهای مشتق کالایی بر روی محصولات کشاورزی، مواد اولیه و مواد غذایی و ارایه خدمات مشاوره ای و حمایت حقوقی از اعضا، از دیگر وظایف اتحادیه الکترونیکی بین بورسی است.

مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به اینکه یکی ازاولویت های توسعه فعالیتهای بین المللی اتحادیه، ادغام فعالیت های آن با اتحادیه اوراسیا است، گفت: این اتحادیه در سامانه های الکترونیکی خود طیف گسترده ای ازکالاها رابه گروه های مختلف تقسیم کرده است که بدون شک می تواند تنوع عرضه و تقاضا را در بستر معاملاتی امن و مطمئن برای فعالان بازار ایران ایجاد کند. این گروه ها شامل محصولات کشاورزی، محصولات حوزه صنایع سبک و سنگین، فلزات، چوب، تجهیزات الکترونیکی، فرآورده های نفتی، تجهیزات و وسایل تخصصی، کالاهای مورد استفاده در ساخت و ساز، مواد شیمیایی، فلزات گرانبها و سنگ های قیمتی است.

پناهیان» ادامه داد: یکی از زمینه های مساعد برای این همکاری، استفاده از ظرفیت های این بورس ها برای تسهیل در صادرات و واردات انواع کالاها بین کشورمان و کشورهایی است که بورس های کالایی آنها عضو اتحادیه هستند. با توجه به اینکه در حال حاضر با راه اندازی تالار نمایندگی کارگزاران در منطقه آزاد انزلی، پتانسیل مناسبی برای برقراری ارتباط با این کشورها با محوریت بندر انزلی وجود دارد، عضویت در اتحادیه الکترونیکی بین بورسی گامی رو به جلو برای اقتصاد ملی و بین المللی ما خواهد داشت.

مدیرعامل بورس کالای ایران در پایان گفت: اتحادیه الکترونیکی بین بورسی در سال ۲۰۱۰ به پیشنهاد بورس کالای ارمنستان و با الحاق بورس کالای بلاروس و اوکراین شکل گرفت. اولین نشست عمومی سالانه این اتحادیه در سال ۲۰۱۳ در ارمنستان برگزار شد و مقرر شده که دومین نشست در روزهای شنبه و یکشنبه، ۲۴ و ۲۵ آبان ماه، با حضور نمایندگانی از ارمنستان، قزاقستان، اوکراین، بلاروس، قرقیزستان و روسیه در تهران برگزار شود که در صورت عضویت بورس کالای ایران در اتحادیه الکترونیکی بین بورس، بازار سرمایه ایران بین المللی می شود. برهمین اساس افزون بر بورس کالای ایران، سازمان بورس و اوراق بهادار، بورس انرژی و شرکت سپرده گذاری مرکزی نیز در نشست تهران مشارکت خواهند داشت.

براساس این گزارش، در شهریور ماه سال ۱۳۹۱ تفاهم نامه ای بین بورس کالای ایران و بورس کالای بلاروس(BUCE) به امضاء رسید. با توجه به اینکه بورس بلاروس یکی از اعضای اتحادیه الکترونیکی بین بورسی(IEU) است، بررسی مفاد تفاهم نامه مورد اشاره، می تواند در تعیین چارچوب همکاری بورس و اتحادیه مفید واقع شود. بسیاری از اهداف این تفاهم نامه با رویکردهای اتحادیه الکترونیکی بین بورسی(IEU) همسان است.

یکی از نکات جالب توجه در مورد بورس کالای بلاروس تنوع بسیار بالای کالاهای مورد معامله در آن است؛ گروه های کالایی مورد معامله در این بورس عبارتند از مقاطع فولادی، فلزات غیرآهنی، ضایعات فولادی، ذغال سنگ، کک، تجهیزات الکتروتکنیکی، چوب(گرد، تخت و الوار)، کاغذ، روغن کلزا، دانه های روغنی، کره، گوشت، شیر خشک، تجهیزات صنعتی و چرم.

با بررسی اهدف اتحادیه الکترونیکی بین بورسی(IEU) و نیز مفاد تفاهم نامه منعقد شده بین بورس کالای ایران و بورس کالای بلاروس مشخص می شود که زمینه های متعددی برای همکاری بورس کالای ایران با بورس های عضو این اتحادیه وجود دارد.

گفتنی است، صادرات ایران از طریق منطقه آزاد انزلی به ارمنستان نخ و الیاف نساجی، نوار یا اشکال همانند از پلی اتیلن یا پلی پروپیلن است. قزاقستان از دیگر مقاصد صادراتی ایران برای محصولاتی چون سیمان سفید، حتی رنگ شده به طور مصنوعی، انواع مصالح ساختمانی، خرمای کبکاب و مضافتی، پسته، پشم شیشه، کشمش، هندوانه، پلی کلرور وینیل است و محصولاتی چون آهن یا فولاد غیر ممزوج و دانه گندم سخت از این کشور وارد می کند. ازدیگر کشورهای اتحادیه الکترونیکی بین بورسی که صادرات و واردات به آن وجود دارد کشور بلاروس است؛ این کشور کاغذ روزنامه به شکل رول یا ورق به ایران صادر می کند و در عوض ماشین های شیردوش، اجزا ء و قطعات ماشین آلات و ادوات وارد می کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز