خبرگزاری کار ایران

سهامداران پالایشگاه‌ها و عدالت، بازندگان اصلی قیر تهاتری

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۸۹۳۶

سهامداران پالایشگاه‌ها، بازنشستگان، کارمندان و دارندگان سهام عدالت هستند. با طرح تمدید زمان تحویل قیر سال 1400 که حتی در جلسه شورای نگهبان هم مغایر با قانون اساسی شناخته شد، پالایشگاه‌ها باید از سرمایه در گردش و از جیب سهامداران هزینه کنند که قیر پروژه‌های عمرانی تامین شود، قیری که نهایتا نیز به جای استفاده در پروژه‌ها سر از بازار کشورهای همسایه در می‌آورد.

به گزارش ایلنا، بر اساس مصوبه مجلس، امسال باید 19 هزار میلیارد تومان قیر تهاتری به پروژه‌های عمرانی تخصیص یابد. 20 درصد این مبلغ قرار است به عنوان تخفیف برای قیرسازان در نظر گرفته شود. بنابراین 3 هزار و 800 میلیارد تومان سود خالص به این بخش می‌رسد که با کسر 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز قابل توجه خواهد بود.

در حال حاضر 30 واحد فعال قیرسازی در کشور وجود دارد که عمدتا نیز واحدهای بزرگی نیستند و حدود 60 تا 70 پرسنل دارند. با توجه به این شرایط مشخص است که رقم مزبور می تواند این واحدها را به یکی از حامیان اصلی قیر تهاتری تبدیل کند.

ناصر عاشوری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت با بیان اینکه طبق مصوبه مجلس در سال جاری باید 19 هزار میلیارد تومان قیر تهاتر شود، گفت: طبق صورت‌جلسه تدوین شده باید وکیوم باتوم با قیمت 7 هزار و 500 تومان به تولیدکنندگان قیر تحویل داده شود، در حالی‌که قیمت این محصول بالای 10 هزار تومان است.

دولت نفت را به نرخ روز به پالایشگاه ها می فروشد

به گفته او، دولت و مجلس در حالی برای پالایشگاه ها که بخشی از آن متعلق به بخش خصوصی است نسخه ارزان فروشی می پیچند که هیچ کمک و یارانه ای را برای آن‌ها در نظر نمی گیرند. عملا دولت نفت را به قیمت روز به پالایشگاه ها تحویل می‌دهد اما از آن‌ها می‌خواهد تولید خود را 30 درصد زیر قیمت بفروشند.

عاشوری با تاکید اینکه مجلس هیچ تکلیفی برای دولت مشخص نکرده که خوراک ارزان به پالایشگاه‌ها تحویل دهد، یادآور شد: پالایشگاه‌های بخش دولتی و خصوصی از سالیان قبل نفت را 5 درصد ارزان تر از قیمت جهانی می‌خرند اما این 5 درصد مربوط به مصوبه سال‌ها پیش مجلس است. به عبارت دیگر مجلس سالیان پیش با در نظر گرفتن کل هزینه‌های پالایشگاه‌ها، اورهال، هزینه‌های جاری و ... مصوب کرده بود نفت را 5 درصد پایین‌تر از قیمت جهانی به پالایشگاه‌ها بفروشند. بنابراین این تخفیف هیچ ارتباطی به تولید لوپ کات یا وکیوم باتوم تولیدی برای قیر ندارد.

مصوبه مجلس به زیان جیب سهامداران

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت با اشاره به زیانی که از محل ارزان فروشی وکیوم باتوم متوجه پالایشگاه ها می‌شود، اظهار کرد: سهامداران پالایشگاه های خصوصی، بازنشستگان، کارمندان و دارندگان سهام عدالت هستند. به طوری که در حال حاضر 75 درصد سهام پالایشگاه تهران به سهام عدالت تخصیص یافته است. به این ترتیب با طرح تمدید زمان تحویل قیر سال 1400 که حتی در جلسه شورای نگهبان هم مغایر با قانون اساسی شناخته شد، پالایشگاه‌ها باید از سرمایه در گردش و از جیب سهامداران هزینه کنند که قیر پروژه‌های عمرانی تامین شود، قیری که نهایتا نیز به جای استفاده در پروژه‌ها سر از بازار کشورهای همسایه در می‌آورد.

عاشوری در رابطه با زیان ارزان فروشی پالایشگاه‌ها تاکید و خاطرنشان کرد: بررسی صورت‌های مالی پالایشگاه‌ها در کدال نشان می‌دهد اغلب آن‌ها با سود 6 یا 7 درصد فعالیت می‌‎کنند. برخی از این پالایشگاه 500 هزار میلیارد تومان گردش مالی دارند ولی 6 درصد سود سالانه شناسایی می کنند.

او در خصوص انگیزه تولیدکنندگان قیر از حمایت از مصوبه قیر تهاتری نیز گفت: در صورتجلسه کمیسیون عمران تاکید شده که 20 درصد از 19 هزار میلیارد تومان تصویب شده، برای قیرسازان تخفیف در نظر گرفته شود. هرچند 9 درصد از این مبلغ به عنوان مالیات بر ارزش افزوده کسر می‌شود اما مابقی آن سودی است که به قیرسازان می‌رسد. بنابراین تولیدکنندگان قیر از 3800 میلیارد تومان تخفیف برخوردار خواهند بود که 9 درصد از آن مالیات بر ارزش افزوده است و مابقی سود آنها محسوب خواهد شد.

او به آمار غیر دقیق دبیر انجمن تولیدکنندگان قیر نیز اشاره و تاکید کرد: عدد 31 هزار شاغل در حوزه قیر که از سوی دبیر انجمن تولیدکنندگان قیر اعلام می‌شود، دور از واقعیت به نظر می‌رسد. کل واحدهای تولیدکننده قیر 60 واحد بوده که 30 واحد آن نیز تعطیل است. امروز تعداد پرسنل 10 پالایشگاه کشور به 30 هزار نفر نمی رسد، چطور 30 واحد قیرسازی هر یک با 60 نفر پرسنل در مجموع 31 هزار شاغل دارد؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز