خبرگزاری کار ایران

با این ٧ نکته، به کودکتان کمک کنید ماسک بزند

asdasd
کد خبر : ۹۹۹۱۴۵

همچنان که بیماری کروناویروس ٢٠١٩ (کوید-١٩) بیشتر گسترش می یابد، مهم است که برای سالم ماندن، اقداماتی از قبیل شستن مکرر دست ها و رعایت فاصله گذاری اجتماعی را انجام دهیم. اقدام پیشگیرانه و مهمی که خانواده‌ها باید انجام دهند، ماسک زدن در مکان‌های عمومی است، به خصوص جاهایی که رعایت فاصله گذاری اجتماعی دشوار است.

اگرچه، ملزم کردن کودک به ماسک زدن ممکن است برای بسیاری از والدین یک چالش باشد. کودکان، فعال و پرانرژی هستند و تمایل ندارند بدون حرکت در جایی بنشینند و ماسک زدن می تواند برای آنها اذیت کننده باشد. اما والدین ممکن است متعجب شوند اگر بدانند کودکشان – فقط با کمی تمرین – می تواند بدون مشکل ماسک بزند.

لورن فاوبل، متخصص زندگی کودکان در مرکز سلامت کودکان، می گوید: "کودکان کاملا انعطاف پذیر هستند. در حالی که هر کودکی نسبت به کودک دیگر تفاوت هایی دارد، اما در بیشتر مواقع، کودکان ممکن است آسان تر از بزرگسالان با ماسک زدن کنار بیایند. کودکان به آسانی حواسشان پرت می شود و حتی ممکن است بعد از مدتی اصلا متوجه نباشند که ماسک زده اند، به خصوص در شرایطی که ماسک زدن عادی شده باشد."

(ببینید چرا ماسک زدن برای کودکان مهم است و ٧ نکته یاد بگیرید تا به کنار آمدن کودکتان با ماسک کمک کنید.)

چرا کودکان در خلال همه گیری کوید-١٩ باید ماسک بزنند؟

کوید-١٩ عمدتا به صورت شخص به شخص و از طریق قطرات تنفسی ناشی از سرفه کردن، عطسه کردن یا حرف زدن پخش می شود. یک پارچه ی پوشاننده ی صورت مانند مانعی عمل کرده و از انتشار آن قطرات تنفسی جلوگیری می کند. در صورتی که ماسک های پارچه ای توسط عموم مردم در اجتماعات استفاده شود، در جلوگیری از گسترش کوید-١٩ بسیار موثر خواهد بود. 

جفری کان، پزشک و سرپرست بخش بیماری های عفونی در مرکز سلامت کودکان و استاد دانشگاه در ایالت یوتا، بیان می کند که "ماسک زدن خواسته ی کوچک و ساده ای است، اما می تواند به نجات جان افراد کمک کند. یکی از چالش های بزرگ کوید-١٩ این است که اشخاص می توانند این ویروس واگیردار را منتشر کنند، حتی قبل از این که علایم بیماری در آنها بروز کند؛ و عده ای هم ممکن است ‌هیچ وقت علایم بیماری در آنها بروز نکند. عفونت و ابتلای بدون علامت، مخصوصا در میان کودکان رایج است و ماسک زدن کودکتان بالقوه از افرادی که با آنها در تماس هستند، محافظت می کند."

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری توصیه می کند که کودکان ٢ ساله و بزرگ تر، به استثنای آنهایی که مشکلات تنفسی دارند یا نمی توانند بدون کمک دیگران، ماسکشان را بردارند، باید از ماسک کودک پارچه ای استفاده کنند. کودکان زیر ٢ سال به دلیل خطر خفگی، نباید ماسک بزنند.

چه موقع کودکان باید ماسک بزنند؟

کودکان ٢ ساله و بزرگ تر به هنگام حضور در اجتماعات و قرار گرفتن کنار افرادی در خارج از خانه باید ماسک پارچه ای بزنند. ماسک زدن در مکان هایی مانند فروشگاه ها که رعایت فاصله گذاری اجتماعی سخت است، بسیار مهم است. همچنین لازم نیست کودکان هنگام بودن در خانه، بازی کردن در بیرون از خانه به دور از افراد و یا شنا کردن ماسک بزنند.

اگر کودکتان ناتوانی رشدی، مشکل ذهنی یا اختلال حسی دارد که ماسک زدن را سخت می کند، بهترین کار این است از مکان های شلوغ یا تعاملات اجتماعی که ماسک زدن الزامی است، پرهیز کنید. برای توصیه های بیشتر با پزشک یا متخصص سلامت صحبت کنید.

چگونه به کودکم کمک کنم تا با ماسک زدن کنار بیاید؟

والدین می توانند با انجام اقدامات زیر، به کودکانشان برای کنار آمدن با ماسک پارچه ای پوشاننده ی بینی و دهان کمک کنند:

١. برای کودکتان توضیح دهید که چرا ماسک زدن مهم است.

این کار را می توانید با آموزش دادن به کودکتان در مورد این که چرا ماسک زدن برای جلوگیری از گسترش کوید-١٩ مهم است، آغاز کنید. برای صحبت کردن با کودکان در مورد کروناویروس از زبانی متناسب سنشان استفاده کنید.

برای کودکان کم سن و سال تر، اصطلاحات ساده و واضح به کار ببرید. لورن فاوبل می گوید: "می توانید چنین چیزهایی بگویید «ماسک زدن به ما و اطرافیانمون کمک می کنه سالم بمونیم.» یا «ماسک زدن می تونه به ما و بقیه کمک کنه که از میکروبا دور باشیم.» یادآوری مداوم این توضیحات بسیار کمک کننده است.

در مورد کودکان بزرگ تر، می توانید اطلاعات بیشتری به آنها بدهید و برای توضیح دادن چگونگی مفید بودن ماسک و جلوگیری از انتشار ویروس، به منابع موثقی مانند مرکز کنترل و پیشگیری بیماری اشاره کنید.

دکتر کان بیان می کند که "انجام دادن اقداماتی در راستای سلامت عموم مردم، مانند ماسک زدن، برای کنترل کردن گسترش ویروس، حیاتی است. مهم است که کودکان را با دادن اطلاعات، قدرتمند کنیم تا بدانند که آنها بالقوه می توانند جان افراد را نجات دهند و همچنین بدانند که در مبارزه با این همه گیری، نقشی اساسی دارند."

٢. ماسک زدن را از طریق بازی برایشان عادی کنید.

کودکان از طریق بازی کردن، یاد می گیرند و بازی کردن همچنین به آنها کمک می کند که احساساتشان را مدیریت و کنترل کنند. به کودکتان ماسکی برای حیوان عروسکی مورد علاقه اش بدهید، ماسکی مناسب برای یک عروسک درست کنید یا اینکه با آنها برای شخصیت های موجود در کتاب های رنگ آمیزی ماسک بکشید. ماسک زدن برای اسباب بازی هایشان را تمرین کنید و از کودکتان بخواهید برای اسباب بازی هایش ماسک بزند تا از این طریق، ماسک زدن برایش عادی شود.

هنگامی که کودکتان بازی می کند، به حرف هایی که می زند گوش کنید؛ این، راهی عالی برای والدین است تا بدانند کودکشان چگونه شرایط را درک یا احساس می کند.

علاوه بر این شما می توانید با کمک عروسک های نمایشی فرزند دلبندتان را ترغیب به ماسک زدن کنید. در سایت تخصصی فروش عروسک چیچیلاس انواع عروسک های نمایشی موجود است.

٣. ماسک های بامزه و رنگارنگ تهیه کنید.

همان طور که ماسک ها رایج تر می شوند، پیدا کردن ماسک هایی جالب برای کودکان هم آسان تر می شود. به دنبال ماسک هایی بگردید که رنگ و طرحش مورد علاقه ی کودک باشد. حتی می توانید کودک را در پیدا کردن ماسک دلخواهش شرکت دهید تا بخشی از این فرایند را تجربه کند.

فاوبل پیشنهاد می کند که "در صورت امکان، انواع مختلفی ماسک برای کودکتان داشته باشید تا آنها بتوانند ماسک دلخواهشان را از میان ماسک ها انتخاب کنند. این می تواند از ایجاد دعوا هنگام تقاضا از کودک برای ماسک زدن جلوگیری کند."

هنگام انتخاب ماسک مناسب کودکان، حتما ماسکی را انتخاب کنید که به آسانی قابل شستشو و تغییر اندازه متناسب با سن کودکتان باشد.

با این ٧ نکته، به کودکتان کمک کنید ماسک بزند

٤. ماسکی را برای کودکتان انتخاب کنید که به راحتی و درستی قابل استفاده باشد.

با این کار، مانع ناراحتی و بیقراری کودک می شوید. یک ماسک پارچه ای باید از بالای بینی کودک تا زیر چانه اش را بپوشاند. ماسک را طوری بزنید و با صورت کودک تطبیق دهید که در کناره ها (ی ماسک) منفذ یا شکافی وجود نداشته باشد و راحت باشد. همیشه بررسی کنید که هنگام استفاده از ماسک، کودکتان بتواند به راحتی نفس بکشد. قبل از این که برای کودکتان ماسک بزنید یا قبل از این که خودش ماسکش را بزند، باید دست هایتان را شسته باشید.

٥. از کودکتان بخواهید به شما کمک کند.

سپردن یک کار یا مسئولیت به کودک باعث می شود احساس قدرت کند و کنترل بیشتری بر شرایط داشته باشد. کودکتان را به عنوان "ناظر ماسک" خانواده تعیین کنید. وقتی که از خانه خارج می شوید، از او بخواهید که بررسی کند که همه ماسک به همراه داشته باشند. می توانید از فرزند یا فرزندان بزرگ ترتان بخواهید که به فرزند یا فرزندان کوچک ترتان کمک کنند و به آنها یادآوری کنند که ماسکشان را بزنند.

سپردن مسئولیت به کودکان همچنین باعث می شود که آنها دستشان بند باشد و کمتر به ماسکشان دست بزنند. مثلا وقتی که در یک فروشگاه هستید، از کودکتان بخواهید که یکی از اقلام یا وسایل را حمل کند. با این کار، از لمس کردن و دست زدن کودک به ماسک جلوگیری می شود.

با این ٧ نکته، به کودکتان کمک کنید ماسک بزند

٦. ماسک زدن را تمرین کنید.

هر وقت که چیز جدیدی را به محیط اطراف کودکتان اضافه می کنید، تمرین کردن باعث می شود آنها تدریجا با این تغییر احساس راحتی بیشتری داشته باشند. قبل از اینکه کودکتان که ماسک زده را با خود به بیرون ببرید، ماسک زدن برای مدت های کوتاه را در خانه تمرین کنید. می توانید در آینه نگاه کنید و در چند دقیقه توضیح دهید که ماسک باید چگونه بر صورت جا بگیرد.

٧. الگوی رفتاری سالمی باشید: خودتان هم ماسک بزنید.

یکی از بهترین راه ها برای تشویق کودکتان به زدن ماسک این است که خودتان هم ماسک بزنید. فاوبل می گوید: "کودکان همیشه در حال نگاه کردن و گوش دادن هستند. آنها به چگونه صحبت کردن شما درباره ی ماسک و چگونه واکنش نشان دادنتان به هنگام ماسک زدن توجه می کنند و از شما تقلید می کنند."

در حالی که ماسک زدن می تواند اذیت کننده باشد، باید سعی کنید از زبانی مثبت و قاطع برای توضیح دادن در مورد اهمیت ماسک زدن برای خانواده ی خود و سایرین استفاده کنید. تمرکز کردن بر چیزهایی که می توانید کنترل کنید و مثبت اندیشی می تواند تاثیر بسیار خوبی بر کاهش اضطراب در مورد کوید-١٩ داشته باشد.

فروشگاه اینترنتی چیچیلاس یکی از مراکز معتبر خرید ماسک کودک در ایران است که می توانید باکیفیت ترین ماسک های کودکانه را از در این فروشگاه تهیه نمایید تهیه نمایید. علاوه بر این فروشگاه اینترنتی عروسک چیچیلاس مرکز خرید عروسک های باکیفیت و با قیمت بسیار مناسب در ایران است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز